4 verrassende manieren om nu toch geld te verdienen als ondernemer

Ondernemer

Ondernemer

Hoe staat het ervoor met jouw business? Ben jij een van de gelukkigen waarbij de business nu flink groeit, omdat je toevallig desinfecteringsmiddel, handzeep, bordspellen, trampolines, filmabonnementen of een geweldig online communicatiemiddel verkoopt? Voor het overgrote deel ondernemers is dit helaas niet het geval.

Het aantal klanten voor je gebruikelijke product/dienst is in dit Corona-tijdperk bij veel ondernemers in een rap tempo enorm afgenomen. Wat nu belangrijk is, is denken in kansen en mogelijkheden. Misschien moet je (nu even) iets heel anders gaan doen of aanbieden om toch klanten te krijgen en geld te verdienen. Laat je inspireren door deze tips en voorbeelden.

1. Ga voor dienstverlening

Omdat je jouw product misschien op dit moment minder / niet verkoopt, is het slim om richting dienstverlening te gaan. Er is echt veel mogelijk. Vaak is het als ondernemer erg lastig om van een product naar een dienst ‘om te denken’. We zitten soms vastgeroest in denkpatronen dat we een fysiek product moeten leveren. Bij het aanbieden van dienstverlening voelt het wat vreemd om daar geld voor te vragen.

Maar lieve ondernemers: dienstverlening is iets wat iedereen eenvoudig en zonder grote investeringen (en wachttijden i.v.m. levering) kan aanbieden. Wat je inzet, zijn vooral je tijd, je kennis en je ervaring. Voeg daar een grote hoeveelheid creativiteit aan toe en je hebt een geweldige mix die je veel zakelijke mogelijkheden biedt. Juist in deze crisistijden.

Voorbeelden ter inspiratie
Zet je hobby’s in. Kun je bijvoorbeeld goed tekenen? Doe hier je voordeel mee. Er is vraag naar tekeningen en cartoons over Corona en alles wat daarbij hoort. Meld je aan bij een platform (bijvoorbeeld Fiverr) en bied je dienstverlening aan.

Zet een bezorgservice op. Pak je (race)fiets uit de schuur of gebruik die mooie scooter. Zoek uit waar behoefte aan is. Volg je regionale media en kijk waar jij op in kunt spelen. Denk aan een bezorgservice van boodschappen, hobbymateriaal of medicijnen.

Of ga het gesprek aan met andere regionale ondernemers om samen te kijken waar behoefte aan is en wat jouw rol daarin kan zijn. Alles kan als je maar open-minded bent.

Heb je een mooie stem? Nu worden veel nieuwe reclames gemaakt omdat alles wat op de plank ligt niet altijd even passend is bij de actualiteit. Meld je aan bij een (reclame) bureau en geef aan dat je graag iets voor ze wilt betekenen.

Of ga boeken inspreken. Misschien zelfs wel je eigen boek.

Ben je grafisch ontwerper? Benader zelf gericht bedrijven waarbij je jouw unieke dienst (die je vooraf strak bedacht hebt natuurlijk!) aanbiedt. Geef bijvoorbeeld bij reisorganisaties en andere recreatieve ondernemers aan dat je prachtige waardebonnen en vouchers voor ze kunt ontwerpen, die zij vervolgens kunnen overhandigen of opsturen naar hun klanten.

Nog een leuk voorbeeld hiervan ter inspiratie. Ik ken een horecaondernemer, die een bruin café heeft. Hij heeft een Facebookgroep opgericht voor zijn stamgasten. Iedere avond kookt hij een maaltijd (hij kan ook goed koken) en zet dat dan in de groep. Elke dag binnen een half uur uitverkocht! Dan gaat hij de maaltijden samen met z’n vrouw en een andere medewerker op de fiets bezorgen bij de klant.

Daarnaast organiseert hij iedere week een bingoavond in Zoom. Zo zie je maar, laat je creativiteit lekker de vrije loop en je ontdekt interessante mogelijkheden.

Ninja-tip: Bij het aanbieden van een dienstverlening is het ontzettend belangrijk dat jij het initiatief neemt en zelf de boer op gaat. Creëer zelf behoeftes waarvan de klant nog niet weet dat hij ze nodig heeft 😉

Ben je even vergeten welke dag het is vandaag? 🙂 Geen paniek. Ik geef je elke dag een tip, inspiratie, of idee om op een integere manier in te spelen op de actualiteit van de dag: https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-social-media-succes/

2 Spring juist nú gericht in op inhaakmomenten

Inhaakmomenten zijn dagen waarop jij als ondernemer kunt inspringen. Een hele bekende is natuurlijk Black Friday. Maar er zijn ontelbaar veel opties om ergens op in te haken. Begin met de gebruikelijke feestdagen. Kun jij iets lucratiefs verzinnen vanuit jouw mogelijkheden waarbij je inhaakt op een bepaalde dag of een bepaald moment?

Voorbeeld
Zo hoorde ik kortgeleden iets over een Gastmoeder die nu natuurlijk zonder inkomsten zit. Ze had een geweldig plan. Je kon de week voor Pasen bij haar Paasmandjes bestellen. Die is ze met de Pasen — verkleed als Paashaas — bij meer dan honderd mensen gaan bezorgen. Daar had ze een behoorlijk zakcentje aan verdiend. Laat je zeker inspireren door dit voorbeeld. Wie weet kun jij bijvoorbeeld voor Moeder- of Vaderdag ook een geweldig concept bedenken.

Inhaakkalender

Of googel eens op ‘inhaakkalender’. Dat zijn overzichten met vermelding van speciale dagen in het jaar. Kijk of er de komende maanden iets bijzit waar jij vanuit jouw business op kunt inhaken.

Inhaken op de actualiteit  Ik geef je elke dag een tip, inspiratie, of idee om op een integere manier in te spelen op de actualiteit van de dag: https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-social-media-succes/

Zijn er specifieke dagen die aansluiten op (de belevingswereld van) jouw ideale klant? Soms moet je iets creatiever en ‘out of the box’ denken, maar vaak is er wel een mooie draai aan te geven. Neem een moment de tijd om hierover na te denken en ideeën uit te werken. Neem hierbij de komende maanden als uitgangspunt. Welke momenten / dagen zijn er waar jij vanuit jouw business op in kunt haken?

Bedenk dan dingen die jij rond die periode kunt aanbieden. Als je iets hebt bedacht, werk je plan helemaal uit. Zorg ervoor dat je ruim op tijd start met je marketing zodat mensen weten wat voor leuks eraan komt. Zet hiervoor zo veel mogelijk je social media in. Kijk ook eens of je aandacht kunt krijgen van de pers voor jouw originele idee. Dat doe je door een persbericht te sturen.

3. Speel gericht in op tijdverdrijf thuis

Nu we allemaal veel binnen zitten, is iedereen op zoek naar leuke dingen die je kunt doen binnenshuis. Kijk maar naar de verkopen van spelletjes en puzzels. Ook digitaal tijdverdrijf is hot. Denk aan online spelletjes en apps.

Extra tip: Online producten en diensten kennen natuurlijk geen grenzen. Die kun je wereldwijd afzetten. Dus denk echt groot en kijk wat jij kunt aanbieden.

Ga eens voor jezelf na: wat kun jij bedenken en eenvoudig ontwikkelen waar mensen thuis nu iets aan hebben? Natuurlijk gaan we straks weer een keer ‘naar buiten’, maar de tendens is wel dat dat in fases gaat. Dus hier nu mee aan de slag gaan is de moeite waard.

Tijdverdrijf voor kinderen
Vergeet tenslotte ook de doelgroep ‘kinderen’ niet. Kun je daar iets mee vanuit je business of vanuit je hobby’s? Door hierover te brainstormen kun je tot geweldige dingen komen. Wie weet ontwikkel je zo een product of dienst die het ook na Coronatijden goed doet.

4. Ga voor online bemiddeling

Nooit was online vraag en aanbod zo actueel, helder en gericht als nu. Een geweldige kans dus om iets te doen in bemiddeling. Ben je handig met WordPress, dan heb je zo een website in elkaar gezet en kun je beginnen.

Voorbeelden
Neem bijvoorbeeld online trainingen. Die zijn veel gevraagd. Maar je kunt echt van alles bedenken. Denk zeker ook richting hobbysfeer. Boeken lezen, handwerken, tuinieren, films kijken. Alles is mogelijk. Ga vooral op zoek naar een bemiddelingsvorm die er op dit moment in die vorm die jij hebt bedacht, nog niet is. Als je dit goed aanpakt met goede marketing en met reclame op je website kun je hiermee ook inkomsten genereren.

Kijk ook eens rond in je omgeving. Is er een aanbieder van online cursussen die jij voor hem/haar kunt promoten. Vraag of je een affiliate-link mag gebruiken en van elke verkoop via jouw link een percentage van de opbrengst krijgt.

Zoals je leest, is er echt veel mogelijk. Maak die switch in je hoofd en ga vandaag nog aan de slag met brainstormen en het uitwerken van je plannen. Werk enkele ideeën voor jezelf uit. Bespreek ze daarna uitgebreid met iemand anders die creatief meedenkt: want samen kom je veel verder. Veel succes!

Ik geef je elke dag een nieuw idee of inspiratie om jouw (toekomstige) klanten te blijven bereiken, in contact en zichtbaar te blijven: https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-social-media-succes/

Comments

  1. Voor veel ondernemers is het stilstaan. Voor ons is het hollen. De moestuin is zeker nu een doel voor vele mensen. Ook veel die er nu mee gaan beginnen. Online schiet er bij in. Gelukkig, want meer klanten kan ik op dit moment niet aan. De drukte is abnormaal maar wel leuk.
    Heel tegenstrijdig maar ik geniet van deze crisis, dan bedoel ik op het gebied van mijn bedrijf; een kwekerij in moestuinplanten. En dan ook het 1,5 m puzzelen. Sterkte voor alle die in tegengestelde situatie zitten.

  2. Hey Anne, interessant blog. Dankjewel. Ik ging vóór Corona 1x per week live. Ik ben nu ongeveer 2 weken geleden begonnen met “De EetLijn Ontbijt T.V. in QuarantaineTijd”. Elke werkdag ga ik om 09.00 uur live met motivatie, inspiratie, troost, recepten, koken, humor enz. enz. Ongeveer 15 minuten zodat de mensen met een lach aan de dag kunnen beginnen. Wordt goed bekeken, zéér gewaardeerd en ik krijg mooie reacties. Vrijdag mijn traditionele live uitzending zoals voorheen over steeds wisselende thema’s. Het bezoek aan mijn website is sinds die tijd méér dan verdubbeld dus het brengt wél één en ander teweeg. Maar vooral iets voor een ander kunnen betekenen is wat er toe doet in deze bizarre tijd.

Speak Your Mind

*