De betekenis van perfect is voor iedereen anders. Wat maakt iets perfect voor jou? De Facebookpagina die voor jou perfect is, hoeft dat voor iemand anders niet te zijn. In dit blog geef ik je een aantal tips die je helpen de voor jou perfecte Facebookpagina te maken en beheren.
Begin bij het doel van jouw Facebookpagina. Je kunt het effect van jouw Facebookpagina versterken als je een specifiek doel nastreeft. Denk er over na of je Facebook wilt gebruiken om te verkopen, om een bepaalde service aan te bieden of om gewoon in contact te blijven met mensen. Het is niet erg als je dit nu nog niet goed weet, maar dan is het aan te raden om op de tijdlijn van andere bedrijven te kijken. Je ziet daar verschillende manieren waarop zij Facebook inzetten en of dit effectief lijkt te zijn. Kijk bijvoorbeeld naar het aantal volgers van andere pagina’s of naar het aantal reacties wat op de berichten wordt geplaatst. Let hierbij op dat je gaat kijken bij een bedrijf wat in grootte en vakgebied vergelijkbaar is met jouw bedrijf. Alleen dan kun je een goede vergelijking maken.
Tip 1: Begin met een goede profiel- en omslagfoto
Je omslagfoto is het eerste wat mensen zien als ze op jouw Facebookpagina komen. De omslagfoto gebruik je om informatie over jouw merk over te dragen naar jouw volgers. Zorg er dus voor dat de omslagfoto eruit springt! Je kunt ook tekst op de omslagfoto zetten, bijvoorbeeld een goede call-to-action. Als je dat doet, zorg dan dat je in de beschrijving van de foto de link plaatst waar je naar verwijst.
Je kunt ook een productfoto gebruiken. Bijvoorbeeld alleen een afbeelding van je product, of een foto van hoe jouw product wordt gebruikt.
Tip 2: Zorg voor betrokkenheid, reageer op reacties en berichten
Betrokkenheid op Facebook wordt steeds belangrijker. Is het je wel eens opgevallen dat Facebook bij bedrijfspagina’s aangeeft hoe lang het gemiddeld duurt voordat ze op persoonlijke berichten reageren? Je wilt voor jouw bedrijf toch dat daar is aangegeven dat je binnen een korte tijd reageert? Dit nodigt mensen uit je te benaderen via een persoonlijk bericht. De weergave van jouw reactiesnelheid wordt gebaseerd op hoe snel je tot nu toe hebt gereageerd op berichten. Ook de simpele en snelle reacties tellen hierbij gewoon mee.
Reageren op de reacties onder de berichten op je Facebookpagina, is een stuk ingewikkelder. Facebook houdt voor deze reacties niet bij hoe snel je reageert, maar je wilt er natuurlijk gewoon op reageren. Je wilt niet dat iemand voor de tweede keer zijn/haar vraag onder een bericht stelt.
Let hierbij op dat iedereen jouw reacties kan zien en kan delen. Zorg ervoor dat je altijd neutraal of bij voorkeur positief reageert, zelfs al is de reactie onder jouw bericht negatief. Stel voor dat de persoon die de negatieve reactie heeft geplaatst, contact met je op kan nemen. Of nog beter, probeer zelf contact met deze persoon op te nemen. De situatie is vast op te lossen, maar ga niet openbaar een discussie aan.
Tip 3: Zorg voor interactie
Interactie is op Facebook heel belangrijk. Maak je pagina interactief. Zorg ervoor dat mensen zich herkennen in de berichten die je plaatst en dat ze mee gaan doen. Plaats een video zodat de volgers iets meer te zien krijgen van jouw bedrijf, maar ook van je persoonlijkheid. Stel vragen in je berichten of bedenk een goede winactie. Mensen zullen hier zeker op gaan reageren!
Bij het plaatsen van berichten is het goed om rekening te houden met het type bericht wat je plaatst. Er zijn veel verschillende mogelijkheden voor Facebookberichten. Mensen zijn snel geneigd berichten met een afbeelding te delen of hierop te reageren. Berichten met video’s, waarbij de informatie in de video relevant is, worden ook gedeeld. Het belangrijkste is in ieder geval dat je berichten plaatst die mensen uitnodigen om te reageren.
Wil je meer van dit soort handige, inspirerende tips? Meld je dan aan voor 365 Dagen Facebooksucces op https://www.fanfactor.nl/365
Tip 4: Maak de Facebookpagina zo dat het past bij je merk
Het opstarten van een Facebookpagina is vaak even experimenteren. Welke berichten zorgen ervoor dat je nieuwe volgers aantrekt en de bestaande volgers op je pagina houdt? Het is daarbij van belang dat je ervoor zorgt dat de Facebookpagina overeenkomt met de uitstraling van je merk, met jouw ’tone of voice’. Denk bijvoorbeeld aan het toepassen van je bedrijfskleuren, het gebruik van een bepaald lettertype op afbeeldingen en omslagfoto of misschien wel een watermerk van jouw bedrijfslogo in de afbeelding. Geef mensen met jouw berichten een kijkje in de bedrijfscultuur, wees open en authentiek. Je wilt dat als mensen het bericht op de tijdlijn zien, ze het direct herkennen als een bericht van jouw bedrijf.
Met deze 4 tips kom je met het opstarten van je Facebookpagina misschien al een heel eind, maar er zijn natuurlijk nog veel meer tips. Lees ook eens mijn andere blogs met nog veel meer informatie over Facebook en het plaatsen van berichten en advertenties.
Hoi Anne,
Ik lees veel van je tips m.b.t. de fb pagina. Ik zal mij even voorstellen, Michel Buket, woonachtig in Rotterdam en taxichauffeur binnen Taxi St Job in Rotterdam. Onze bedrijfspagina was in ruste sinds 2017 en ik heb aangeboden het weer op te pakken en ben er sinds 5 mei jl.. weer mee gestart. Omdat wij veel horeca bedienen, zou ik graag iets met hun willen delen of een actie willen opzetten, zodat er wat meer interactie komt tussen eigenlijk 2 partners. Nu kan ik wel nieuws van bijvoorbeeld een cafe delen wat ik prive ontvang en het dan via de bedrijfspagina plaatsen. Maar kan ik ook partners als hotels, kroegen etc direct uitnodigen om onze pagina ( taxi St Job ) te volgen ? Ik ben geen expert, dat zie je wel. Maar heb je wat tips voor me ? Alvast dank voor het lezen en hopelijk voor wat hulp.