Wat mij het meest wordt gevraagd? Tips voor berichten die je kunt plaatsen op sociale media. Iedereen weet altijd wel wat ze op een persoonlijke pagina kunnen plaatsen. Bij vrienden zie ik de leukste persoonlijke hoogtepunten en mooiste vakantiefoto’s voorbijkomen. Maar voor de zakelijke Facebookpagina vinden mensen het een stuk moeilijker! Wat plaats je en hoe zorg je voor die connectie met de volgers? In dit artikel geef ik je 25 ideeën die je daar vast bij gaan helpen!
1. Inspiratie en motivatie
Op Facebook, Twitter, Instagram en zelfs op LinkedIn worden vooral veel berichten geplaatst om anderen te inspireren of te motiveren. Mensen vinden het leuk om in de ochtend op social media te kijken en een mooie afbeelding met een motiverende quote te zien. Sommige mensen hebben soms ook een beetje motivatie nodig!
Je hoeft tegenwoordig helemaal niet grafisch onderlegd te zijn zo’n mooie afbeelding te maken. Canva is een ideale ontwerptool om teksten aan bestaande afbeeldingen toe te voegen. Voorzie zo’n afbeelding van jouw eigen watermerk en plaats het bericht op Facebook of Instagram.
2. Tips
Tips zijn zo ontzettend waardevol. Je kunt mensen helpen en tegelijkertijd jouw expertise op bepaalde gebieden laten zien. En mensen houden ontzettend van tips! Je tips kun je natuurlijk overal vandaan halen. Heb je ooit eens een artikel geschreven met veel tips? Of deel jij regelmatig een lijstje met tips in je nieuwsbrief? Plaats deze tips stuk voor stuk in een bericht op Facebook of Twitter.
3. Humor
Sommige ondernemers nemen Facebookpagina’s iets te serieus. Jij lacht het liefst toch ook meerdere keren op een dag? Hoe leuk is het als je dat bij iemand kunt bereiken met een bericht op Facebook! Humor is een goede manier om betrokkenheid te generen bij jouw bericht. Stel je voor dat je iets heel grappigs hebt meegemaakt binnen je bedrijf, misschien een hele leuke situatie die je met een foto kunt delen op Facebook. Mensen die zo’n leuk bericht voorbij zien komen, kunnen echt niet voorbij scrollen zonder op dit bericht te reageren. En het hoeft echt niet altijd een foto van een grappige situatie te zijn! Het mag net zo goed een grappige afbeelding zijn die een van jouw vrienden heeft geplaatst.
4. Aanbiedingen
Wie houdt er niet van een goede aanbieding? Voor veel mensen is het volgen van aanbiedingen op sociale media, de reden om een merk te volgen. Er zijn zelfs pagina’s die erop zijn gericht de beste aanbiedingen te delen. Heb jij een product tijdelijk in prijs verlaagd? Of bied je iets gratis aan zodat mensen jouw dienst uit kunnen proberen? Deel dit soort berichten op sociale media.
5. Open vragen
Het stellen van open vragen is heel goed voor de betrokkenheid bij jouw berichten. Waarom wordt hier zo goed op gereageerd? Mensen vinden het geweldig om te praten, vooral over zichzelf, vooral op sociale media! Als je even niet weet welke open vraag je kunt stellen, kan je natuurlijk op Google zoeken naar ‘open vragen’. Ik weet zeker dat je dan weer voldoende inspiratie heb om een paar berichten te maken!
6. Meningen
Je kunt meningen op verschillende manieren gebruiken. Deel bijvoorbeeld jouw eigen mening over een nieuwe ontwikkeling in jouw branche. Of vraag naar wat jouw volgers van de ontwikkeling vinden. Iedereen heeft een mening en mensen willen deze mening maar al te graag delen.
7. Zet een gesprek op
Op een evenement wat je geeft, ga je in gesprek met mensen. Mensen komen naar je toe en stellen vragen. Maar toch is de drempel om een gesprek aan te gaan op sociale media een stuk groter. Terwijl het net zo simpel en belangrijk is om het te doen!
Begin op Facebook eens een bericht met een situatie waar jij je mening over deelt. Geef vervolgens in dat bericht aan dat jij graag hoort hoe anderen over de situatie denken en in gesprek wilt gaan. Zeg gerust dat je het hele uur in jouw agenda hebt gereserveerd om een leuk gesprek te voeren.
Op Twitter lijkt een echt gesprek voeren misschien iets minder gemakkelijk. Niets is minder waar! Stel je voor dat je iemand jouw bericht met jouw nieuwste blogartikel heeft gedeeld. Je kunt de persoon bedanken voor de retweet of je stelt de persoon een vraag naar aanleiding van het artikel. Grote kans dat de persoon jouw vraag beantwoordt, waarna je met elkaar in gesprek kunt blijven!
8. Sneak preview
Een sneak preview maakt mensen ontzettend nieuwsgierig! En voor de mensen die altijd al hebben willen weten hoe het er bij jou achter de schermen aan toe gaat, kan een foto van jouw kantoor een reden zijn om het bericht een like te geven. Door mensen te laten zien waar jij mee bezig bent of waar jij tot jouw goede ideeën komt, stel je je open en toegankelijk op. Mensen zijn daardoor echt geneigd om op jouw bericht te reageren.
Ellen deelde bijvoorbeeld op Facebook een blog over de verrassende flow van zacht werken. Ze vertelt in dit blog het verhaal van verschillende ideeën die elkaar in rap tempo opvolgen. Door mensen bij de ontwikkeling en uitwerking van het idee te betrekken, maak je een connectie met de mensen. Het uiteindelijke resultaat? Dat lees je hier!
9. Recensies
Je kunt zelf jouw product nog zo overtuigend proberen te verkopen, een recensie kan voor een potentiële klant een doorslaggevende factor zijn om een product of dienst bij jou aan te schaffen. Een recensie is namelijk een ervaring van iemand die het product al gebruikt. Of van iemand die vertelt hoe waardevol jouw tips zijn geweest bij de groei van zijn/haar bedrijf. Een recensie laat het resultaat zien en het resultaat is dat waar de potentiële klant in is geïnteresseerd.
Krijg je dus een geweldig mooi bericht van iemand die superblij is met jouw tips? En vertelt die persoon hoe jouw tips hebben gezorgd voor een succes? Maak hier gerust een printscreen van! Je kunt de afbeelding bijvoorbeeld gebruiken op de landingspagina van jouw product of dienst!
10. Veelgestelde vragen
Ik heb mijn enthousiasme over Facebook Live nooit onder stoelen of banken gestoken! Hoe leuk is het om een uur lang een sessie te houden met Facebook Live waarin mensen jou echt van alles kunnen vragen? Jij stelt een uur lang jouw waardevolle tijd beschikbaar en geeft ook nog eens heel veel waarde aan je volgers. Een betere manier om een connectie te maken met jouw volgers is er eigenlijk niet!
11. Vraag mensen om foto’s te delen
Je bent misschien net terug van een heerlijke vakantie en je hebt op vakantie een mooie foto gemaakt die je het liefst met de hele wereld wilt delen. Herken je dat? Vraag mensen hun leukste, gekste, mooiste of ontroerendste foto te delen onder jouw bericht. Dit is een hele leuke manier om meer betrokkenheid te krijgen!
12. Nieuwtjes
Hoe leuk zou het zijn als mensen jou volgen om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen in jouw branche? Doordat jij professioneel bezig bent met jouw bedrijf, zorg je ervoor dat je op de hoogte blijft van alle veranderingen in de markt. Ik gebruik Facebook dagelijks en zodra er iets wijzigt, probeer ik jullie dat ook zo snel mogelijk te laten weten! Het klinkt misschien heel eenvoudig, maar het is vooral heel waardevol! Soms hebben mensen geen toegang tot bepaalde informatie. Of misschien maken ze te weinig gebruik van een bepaald systeem om veranderingen te signaleren. Als jij veranderingen met de mensen deelt, word jij de bron van nieuws. Mensen komen naar jou toe om te weten wat er gebeurt in de branche.
13. Ideeën van je volgers
Vraag mensen naar ideeën. Je kunt dit vergelijken met het vragen naar meningen, wat ik al aanhaalde bij idee 6. Let erop dat je bij het vragen naar ideeën specifiek genoeg bent. Dan kunnen de ideeën die de volgers met jou delen zelfs leiden tot de ontwikkeling van een nieuw product!
14. Doe voorspellingen
Jouw volgers zijn heel nieuwsgierig naar wat jij denkt. Is er momenteel een trend in jouw branche? Doe eens een voorspelling over hoe deze trend zich verder gaat ontwikkelen. Of misschien kun je een voorspelling doen voor de volgende trend die jij verwacht. Zelfs als jouw voorspelling niet uitkomt, vinden mensen het leuk om te weten wat jij denkt!
15. Hashtags
Het woord ’trending topic’ komt regelmatig in het nieuws voorbij. Dit is iets wat gemeten wordt aan de hand van het gebruik van hashtags op Twitter. Wist je dat je op Facebook heel goed gebruik kunt maken van hashtags? Ook op Facebook kun je namelijk zoeken naar hashtags! Door in je bericht een hashtag te vermelden van iets wat ’trending topic’ is, kom jij tussen de berichten over het ’trending topic’ te staan. Zowel de mensen die jou volgen als mensen die enkel zoeken op een bepaalde hashtag, zien dan jouw berichten voorbijkomen. En dat kan echt leiden tot een paar nieuwe connecties!
16. Vul de lege velden in
Je kunt het in laten vullen van lege velden goed vergelijken met het stellen van open vragen. Alleen nu geef je al een voorzetje. Je stelt met zo’n bericht nog steeds een vraag, maar op zo’n manier dat mensen een antwoord geven van een of twee woorden. Het wordt voor jouw volgers daarmee veel eenvoudiger om snel een reactie te plaatsen onder jouw bericht.
17. Zet je klanten in het zonnetje
Alle ondernemers houden van hun klanten, maar ze vergeten vaak iets heel belangrijks, namelijk het in het zonnetje zetten van hun klanten. Spreek in een bericht op Facebook of Twitter gerust je dank uit naar alle mensen die jou de afgelopen jaren hebben gesteund. Of naar de eerste mensen die vertrouwen hebben in jouw product of dienst. Zet eens per maand een trouwe volger in het zonnetje. Het zijn allemaal manieren om jouw klanten en volgers te laten zien dat je hun waardeert!
18. Technische tips of tools
Zijn er apps die jij gebruikt om jouw werk sneller uit te kunnen voeren? Of heb je een tip die het werk net iets makkelijker kan maken? Je kunt jouw volgers misschien heel veel tijd besparen door dergelijke tips of apps te delen.
19. Advies
Geef advies aan je volgers. Dit hoeft echt niet altijd te zijn gebaseerd op een eigen succesverhaal. Sterker nog, het hoeft zelfs geen succesverhaal te zijn! Deel een ervaring, van jezelf of van iemand uit je netwerk, waarmee je een ander kunt helpen. De ervaring die je deelt kan zomaar bij iemand anders de sleutel tot succes zijn!
20. Polls
Je kunt een poll voor echt allerlei dingen gebruiken. Door een poll kunnen mensen eenvoudig hun mening of idee delen. Wat je nu veel ziet is een poll met Facebook Live. Mensen kunnen tijdens de live uitzending door middel van de hartjes, duimpjes of andere smiley’s aangeven naar welke van de getoonde opties, hun voorkeur uitgaat. Kijk maar eens hoe TUI dat heeft aangepakt!
21. Denk hardop
Ik zie regelmatig dingen op sociale media of in het nieuws die me echt aan het denken zetten. Het is heel persoonlijk om deze gedachtes op Twitter of in een nieuw blogartikel te delen. Soms krijg ik dan tijdens het schrijven zelfs nieuwe ideeën.
Door jouw gedachtes met jouw volgers te delen, kom je heel open over. Wees wel voorzichtig met het direct delen van gedachtes over gevoelige onderwerpen. Soms liggen onderwerpen zo gevoelig dat je beter eerst even weg kunt lopen van je computer voordat je je jouw eerste gedachtes over het onderwerp daadwerkelijk online zet.
22. Beveel anderen aan
Als ondernemer bouw je snel een netwerk op via je klanten. Een netwerk met mensen die voor jou waarde bijdragen en dat misschien ook voor anderen kunnen doen! Beveel eens op Twitter iemand aan die jou ontzettend heeft geholpen. Mogelijk kan deze persoon jouw volgers helpen met hetzelfde probleem.
23. Ontmasker mythes
De HOAX is een veelvoorkomend probleem op Facebook. Mensen nemen soms berichten voor waar aan, terwijl ze dat niet zijn, en zo verspreid het bericht zich door het hele land. Soms zelfs over de hele wereld! Deel deze berichten met de melding dat het een HOAX is, om te voorkomen dat ze zich nog verder verspreiden.
Een leukere manier om dit te doen, is door het ontkrachten van een mythe. Ken jij het programma Mythbusters op Discovery Channel? Door te experimenteren lieten de mensen in dit programma zien of een mythe wel of niet waar was. Misschien zijn er wel mythes in jouw vakgebied die jij kunt ontkrachten?
24. Deel video’s en geluidsopnames
Video’s worden steeds vaker gedeeld. Ik verwacht dat dit binnenkort ook met geluidsopnames gaat gebeuren! Iemand die op zijn telefoon zit en op dat moment geen video kan bekijken, zal misschien wel een geluidsbestand afspelen op zijn telefoon. Door bijvoorbeeld een podcast te maken met heel veel waarde, kun je een connectie maken met deze mensen.
25. Vraag naar de pijnpunten
Weet jij waar jouw volgers tegenaan lopen? Wat de problemen zijn waardoor de volgers bij jou komen? Of welke nieuwe problemen er ontstaan door de veranderingen in de markt? Vraag hiernaar! Vraag de volgers waar ze mee worstelen of wat hun dwars zit. Zo kun je jouw producten of diensten helemaal afstemmen op deze pijnpunten en je volgers optimaal helpen!
Hopelijk geven deze 25 ideeën je inspiratie om een connectie te maken met jouw volgers! Heb je zelf nog andere manieren waarop je een connectie kunt maken? Deel deze hieronder!
Speak Your Mind