Het inzetten van jouw Facebook Live is tegenwoordig niet meer zo’n dingetje, gelukkig. Voor steeds meer ondernemers is het een marketing tool die ze graag inzetten. En Facebook live is absoluut niet in populariteit afgenomen. En bij mij zeker niet! Facebook Live is wat mij betreft nog steeds hét middel wat je zeker moet in zetten voor de marketing van jouw bedrijf!
Natuurlijk werkt het net zoals bij ieder ander marketingmiddel. Je hebt een plan nodig zodat je exact kunt gaan bepalen wat je gaat doen en op welke manier je Facebook Live wilt laten bijdragen aan het krijgen van meer aandacht, het laten groeien van je e-maillijst en het genereren van meer verkoop.
In dit blogartikel help ik je op weg met 22 manieren waarop je Facebook Live in kunt zetten voor de marketing van jouw bedrijf. En 4 Ninjatips 🙂
Waarom Facebook Live?
Ik noemde het al even, je kunt Facebook Live gebruiken om meer aandacht, zichtbaarheid en naamsbekendheid te krijgen of meer te verkopen. Als ik de voordelen van Facebook Live op een rijtje zou zetten, kom ik bij de volgende 5 grote voordelen:
1. Het opbouwen van vertrouwen en een community
Vertrouwen is ontzettend belangrijk als je wilt dat mensen een product bij je gaan kopen of een dienst bij je afnemen. Door een Facebook Live uitzending te geven, krijgt de kijker echt het gevoel dat ze een persoonlijk gesprek hebben. Het vertrouwen zal ongetwijfeld gaan groeien!
Een Facebook Live uitzending gaat je ook helpen bij het opbouwen van een community. De kijkers leren niet alleen jou kennen door de uitzending. Maar jij leert net zo goed de kijker kennen. De kijker zal reacties achter gaan laten onder de video. Ze kunnen live vragen stellen of feedback geven. Hierdoor ontstaat er interactie. Zo zet je de eerste stap naar het opbouwen van een relatie met jouw toekomstige klant.
2. Betrokkenheid bij je volgers verhogen
Hoewel niemand precies weet hoe het algoritme van Facebook werkt, heb ik gemerkt dat live video’s beter scoren. Mogelijk komt dit doordat Facebookgebruikers veel sneller geneigd zijn een live video te bekijken, wanneer je dit vergelijkt met het bekijken van video’s die niet live zijn. Met een Facebook Live video heb je een veel grotere kans dat je bereik van de video groter wordt. En hoe groter het bereik, hoe groter de kans op reacties op de video.
3. Realtime een connectie maken
Facebook live is… LIVE! Ja, echt in het hier en nu! Je maakt dus ook tijdens de live uitzending direct een connectie met de kijkers van de uitzending. Kijkers van de video zullen tijdens een live uitzending veel meer geneigd zijn te blijven kijken en de interactie met je aan te gaan.
4. Meer traffic naar je website of blog
Een belangrijk voordeel bij het gebruik van Facebook Live is dat je meer mensen je website of je blog kunt laten bezoeken. Als je de Facebook Live video afsluit met een goede call-to-action en de kijkers daarmee naar andere interessante informatie stuurt, kan het verkeer naar je website of blog echt gaan stijgen.
Ninjatip: Maak gebruik van verkorte URL’s zodat de kijkers van je video de links gemakkelijk kunnen onthouden. Je kunt ook de URL op een A4-tje uitprinten zodat je deze in beeld kunt houden tijdens de uitzending.
5. Verkopen en het laten groeien van je e-maillijst
Zoals je in de lijst met 22 manieren om Facebook Live te gebruiken zult zien, kan Facebook Live prima gebruikt worden om verkoop te genereren. Je kunt een nieuw product lanceren of een kortingscode weggeven. Maar het liefste wil je Facebook Live gebruiken om je e-maillijst te laten groeien. Hiermee ga je op de lange termijn het meeste geld door verdienen!
Ben jij overtuigd over dat Facebook Live echt geweldig is om in te zetten? Laten we dan snel naar de lijst gaan met 22 manieren om Facebook Live in te zetten voor je marketing!
1. Uitzenden op een evenement
Heb jij een live event? Of een workshop die je eens in de 3 maanden geeft? Niet iedereen kan bij al jouw events aanwezig zijn. Soms hebben ze het geld niet of ontbreekt het ze aan tijd. Door een live uitzending te geven op je eigen event kun je mensen echt het gevoel geven dat zij er ook bij zijn. En als ze zien dat het event echt geweldig leuk is, komen ze vast naar de volgende editie!
2. Live klantenservice
Heb jij een klantenservice? Een website waar mensen echt vragen kunnen hebben over de dienstverlening van jouw bedrijf? Laat de kijkers van de live uitzending vragen stellen of om hulp vragen tijdens de uitzending. Je kunt zo laten zien dat een goede klantenservice voor jou geen enkel probleem is. En het is een ideale manier om je kijkers te laten zien wat jij nog meer te bieden hebt.
3. Gewoon, zomaar
Soms is het heerlijk om gewoon even een uitzending te maken waar het puur gaat om het maken van een connectie met de kijker. Dat kan superleuk werken! Vertel over wat jij vandaag hebt gedaan of vraag de kijkers van de uitzending wat zij deze week hebben geleerd. Ik deed een soortgelijke uitzending vorig jaar, het bereik was gigantisch! En maar liefst 837 mensen hebben de video live bekeken! Ik wil je wel meegeven het echt luchtig te houden. Ga geen onderwerpen bespreken waar heftige discussies uit voortkomen.
En ja, je ziet het goed, dat ben ik zonder make-up in mijn sportkleren 🙂
4. Speciaal aanbod
Geef de kijkers van de Facebook Live uitzending de exclusieve mogelijkheid een stukje content te bemachtigen. Dat kan een gratis e-book zijn of een opgenomen webinar.
5. Een live tutorial
Leg iets uit in een Facebook Live uitzending. Zelf doe ik dat bijvoorbeeld op het moment dat Facebook een nieuwe functie heeft. Ik laat in de uitzending zien hoe je de nieuwe functie kunt gebruiken.
6. Geef een webinar
Een webinar met Facebook Live is eigenlijk te vergelijken met een live tutorial. Alleen een webinar is vaak een stuk uitgebreider. Je kunt een webinar prima inzetten als een marketingstrategie. Het grootste voordeel van een webinar met Facebook Live doen, is dat je geen ingewikkelde en dure software hoeft aan te schaffen.
7. Houd dagelijks een Facebook Live uitzending
Een van de mensen die wat mij betreft echt de grootste volhouder is wanneer het gaat om Facebook Live is Raymond Gruijs. Hij heeft gedurende een hele lange periode (vrijwel) iedere dag een Facebook Live uitzending geplaatst. Je kunt allerlei onderwerpen bespreken in zo’n dagelijkse uitzending. Je kunt dagelijks een hele handige tip delen of de mensen motiveren om vandaag weer aan de slag te gaan!
8. Meer verkeer naar je website
Meer verkeer naar je website betekent dat er een grotere kans is op het krijgen van meer leads, oftewel mensen die zich aanmelden op jouw e-maillijst. Voeg daarom een link toe naar de website of blog toe zodat mensen je kunnen gaan volgen. Het kan ook prima een link zijn naar de speciale landingspagina die je hebt gemaakt. Het belangrijkste is dat mensen die op de link klikken, hun e-mailadres bij je achter gaan laten.
9. Zend de opname van de podcast uit
Neem jij voor jouw bedrijf podcasts op? Maak dan eens een Facebook Live uitzending tijdens zo’n opname.
10. Geef iets weg
Facebook Live is geweldig om de winnaar van jouw laatste winactie bekend te maken. Helemaal als de prijs een product is wat je live kunt laten zien. De mensen die het product niet hebben gewonnen, zien dan wat ze hebben gemist en zijn wellicht geneigd het product op je website te bestellen. Netty van Jouw LijfLijn doet dit regelmatig. Halverwege de week stelt ze haar volgers een vraag, waar mensen een prijs mee kunnen winnen. En dan op de vrijdag maakt ze de winnaar van de winactie bekend.
11. Vier een feestje
Het is altijd tijd voor een feestje! Toch? Ik kan er in ieder geval altijd wel een goede reden voor bedenken. Denk maar eens aan de lancering van een nieuw product! Je kunt natuurlijk ook een feestje geven omdat het gewoon leuk is. Nodig de kijkers uit lekker mee te doen, zorg ervoor dat je iets weg kunt geven en je kunt zelfs een special guest bij jou uit te nodigen om de uitzending nog leuker te maken!
Ninjatip: je kunt deze Facebook Live uitzending ook op een evenementenpagina op Facebook houden. Zo kun je mensen al voor de uitzending uitnodigen om de uitzending te bekijken
12. Beantwoord een vraag
Ga eens kijken tussen de reacties op jouw blogartikelen of kijk naar de reacties van mensen onder een tip die je hebt gedeeld op je Facebookpagina. Je komt vast genoeg vragen tegen die je kunt gaan beantwoorden in een Facebook Live uitzending!
13. Doe een live interview
Kun jij iemand interviewen die heel veel waarde kan geven over een bepaald onderwerp, wat ook nog eens relevant is voor jouw publiek? Interview deze persoon in een Facebook Live uitzending.
Ninjatip: Je kunt de kijkers zelfs iets extra’s bieden op het moment dat je het interview opneemt. Na afloop van de uitzending kunnen zij het interview ontvangen in ruil voor hun e-mailadres.
14. Lanceer een nieuw product
Lanceer je nieuwe product in een live uitzending. Dit is veel effectiever dan wanneer je een simpel Facebookbericht maakt. Marian van Academie Filarski maakt altijd uitzendingen waar ik enorm van kan genieten. En pas geleden deed ze dat ook voor de lancering van een nieuw product. GEWELDIG!
15. Geef een les
Geef een gratis minicursus over een onderwerp waar je Facebookvolgers veel vragen over hebben. Hierbij is het goed om te onthouden dat je uiteindelijk wilt dat mensen hun e-mailadres bij je achter gaan laten of een product gaan kopen. Gebruik daarom een goede call-to-action (CTA’s) aan het einde van de les die je geeft. Aan het einde van dit blogartikel heb ik een aantal voorbeelden voor CTA’s die je kunt gebruiken.
16. Houd een live Q&A-sessie
Q&A staat voor question & answer, oftewel een vraag- en antwoordsessie. Facebook Live is geweldig om zo’n sessie te houden. Kijkers kunnen live vragen stellen en die ga jij natuurlijk onmiddellijk beantwoorden!
Ninjatip: Begin je pas net met Facebook Live? Zorg ervoor dat je de uitzending hebt aangekondigd en al een aantal vragen hebt verzameld. Zo hoef je niet onnodig een lange stilte te laten vallen aan het begin van de uitzending terwijl je wacht op de eerste vraag die binnenkomt!
17. Een blik achter de schermen
Ben jij ook zo nieuwsgierig hoe ik thuis aan het werk ben? Of zijn ze jouw favoriete restaurant aan het verbouwen en wil je al een voorproefje van hoe het eruit komt te zien? Als je dit herkent, snap je waarschijnlijk ook waarom het zo goed werkt om een kijkje achter de schermen te geven!
18. Pre-lancering van je nieuwe product
Als je de lancering van je nieuwe product met Facebook Live kunt doen, kun je dat natuurlijk ook doen voor de pre-lancering van het product. Je gaat in de live uitzending aankondigen dat je morgen, aanstaande vrijdag of over 5 dagen een nieuwe cursus aanbiedt op je website. Vraag mensen natuurlijk om zich aan te melden voor de e-maillijst, zodat zij als eerste de aanmeldlink kunnen ontvangen!
19. Kondig een aanbieding aan
Heb jij binnenkort een geweldige aanbieding? Kondig dit aan met Facebook Live. Als het een sale is in je winkel, is het natuurlijk leuk om Facebook Live uitzending vanuit de winkel te doen. Zo zien de mensen de posters met SALE en 50% al hangen!
20. Vraag om feedback
Heb jij een nieuw product of een nieuwe dienst ontwikkeld en wil je daar graag feedback op ontvangen? Of ben je benieuwd wat jouw volgers vinden van je huidige productaanbod? Laat de kijkers je live feedback en suggesties geven waarmee je je product of dienst kunt verbeteren.
21. Kortingscode
Geef de kijkers van je Facebook Live uitzending een exclusieve kortingscode, waarmee ze een aankoop kunnen doen op jouw website. Of geef ze een korting als ze binnen een uur contact met je opnemen om een offerte op te laten stellen. De tijdslimiet is echt een must als je een kortingscode geeft in de uitzending. Het motiveert de mensen om direct actie te gaan ondernemen.
22. Breaking news
Deel iets wat echt niet tot een volgende dag kan wachten om bekend te worden gemaakt! Zodra je iets voor jouw branche gaat delen wat echt nieuw is, werk je aan je expertstatus. Zorg ervoor dat je echt de eerste bent die dit nieuws deelt. Iets wat misschien niet helemaal ‘breaking news’ was, maar waarmee het AD wel ontzettend veel mensen wist te bereiken, was de boottocht door Utrecht van onze fantastische leeuwinnen!
Je ziet het, er zijn genoeg manieren om Facebook Live te gebruiken voor je marketing. Nog een belangrijke tip, gebruik altijd een call-to-action in je Facebook Live uitzending. Weet je niet welke CTA’s je kunt gebruiken? Gebruik dan een van onderstaande voorbeelden:
- “Wil je meer weten over dit onderwerp? Lees dan dit blogartikel waar ik meer vertel over het onderwerp en er echt tot in detail op in ga!”
- “Download mijn gratis e-book om meer te leren over hoe je…”
- “Vind jij dit product ook zo leuk en wil jij er ook één? Ga dan snel naar [landingspagina] om er één voor jezelf te bestellen!”
- “Wil je meer hulp? Neem dan contact met me op om een gratis offerte te ontvangen.”
- “Wil je nog meer tips zoals ik net heb gegeven? Misschien zelfs iedere week een tip ontvangen? Meld je dan aan voor mijn wekelijkse e-mail!”
Ik hoop dat ik je met dit blogartikel geïnspireerd heb om Facebook live in te gaan zetten voor de marketing van jouw bedrijf!
Mooie tips Anne, bedankt. Ik zit nog niet in de flow en probeer veel inspiratie op te doen.
hallo Anne
Ik ben recent aangesloten bij je besloten Fb groep en ontvang iedere dag je waardevolle mails met tips. Het is echt super waardevol. Als therapeut en coach bespaart me dit enorm veel uitzoektijd. Dank je wel voor het delen van al je kennis. Er wordt op dit moment een nieuwe website voor me gemaakt en als die in de lucht is wil ik ook jou tips concreet gaan toepassen. Op Fb pas ik al wel je tips toe. Dank!