Wil je zichtbaar worden? Of nog veel beter zichtbaar zijn als ondernemer? Dan moet je nu toch zeker inspringen op de hype rond video’s op social media platforms: namelijk Reels. Want video trekt nu eenmaal veel meer aandacht dan statische afbeeldingen. Heb je geen idee wat je moet bedenken als content voor je Reels? In dit blog deel ik contentideeën, waarbij je voor een deel niet eens zelf in beeld hoeft. Zo makkelijk kan het zijn.
Wat zijn Instagram Reels?
Instagram Reels zijn korte video’s met de volgende kenmerken:
- Lengte van maximaal 60 seconden.
- Met muziek.
- Met speciale effecten.
Je kunt je Reels direct in de app opnemen en bewerken. Daarnaast kun je ook een kant-en-klare video als Reels uploaden.
Dit type korte video’s is bijzonder geschikt voor jou als ondernemer vanwege het organisch bereik. Ze verschijnen zowel in de feed als op de ‘Verkennen’ pagina, waarbij vooral die laatste snel het aantal interacties en de betrokkenheid bij de video kan verhogen.
Facebook heeft ook Reels. Hier lees je er meer over: https://www.anneraaymakers.nl/alles-wat-je-moet-weten-over-reels-op-facebook/
Belangrijkste tip: speel zoveel mogelijk in op de actuele trends
Als je iets met Reels doet, is het belangrijk om de actuele trends te kennen en hier bij voorkeur ook gericht op in te spelen. Daarmee verhoog je de kans dat je Reels ´viral´ gaan. Hiermee kun je in korte tijd een enorm bereik krijgen.
Bekijk daarom zelf regelmatig Reels, zodat je weet wat trending is. Zie je iets wat bij jou of je bedrijf past? Ga erin mee door je eigen Reel te maken die aansluit op die trend.
Hier volgen mijn contentideeën voor Reels. Ik deel er eerst een aantal waarbij je zelf niet per se in beeld hoeft. Als je nog nooit iets met video hebt gedaan, is dit een mooie start. Daarna deel ik leuke contentideeën waarbij je zelf ook in beeld komt. Weet dat de kijker jou graag wil leren kennen. Dus als het even kan: verschijn dan het liefste zelf zoveel mogelijk in beeld.
CONTENT WAARBIJ JE ZELF NIET IN BEELD HOEFT
Als je nooit eerder iets hebt gedaan met video, kan het allemaal best spannend zijn om zelf in beeld te komen. Daarom geef ik eerst enkele contentideeën waar je niet per se zelf bij in beeld hoeft te komen.
Maak hier een start mee zodat je wel meteen kunt inspringen op deze razend populaire manier van content delen.
1. Deel enkele afbeeldingen achter elkaar als video
Je hoeft niet eens een echte video op te nemen om een Reel te kunnen maken. Kies enkele foto’s uit die met elkaar samenhangen of maak een aantal schermafbeeldingen.
Gebruik een online ontwerptool zoals Canva waarin je eenvoudig leuke afbeeldingen maakt. Voorzie je afbeeldingen bijvoorbeeld van tekst en eventueel gifjes. Ook kun je audio opnemen.
Er is van alles mogelijk. Je kunt de afbeeldingen ook animeren en het vervolgens opslaan als mp4-formaat. Zorg ervoor dat je video in totaal niet langer dan 60 seconden duurt. Je kunt hem daarna eenvoudig uploaden naar je Instagram Reels.
2. Deel schermopnames
Wil je mensen iets vertellen of leren over bepaalde software programma’s? Dan is het slim om gebruik te maken van een screencast. Hierbij maak je een opname van je beeldscherm waar je iets op toont en daar iets over uitlegt. Mensen horen wel je stem, maar zien je niet.
Stel dat je Instagram-expert bent. Je kunt dan in een videoreeks van alles uitleggen. Bijvoorbeeld over hoe het werkt, hoe je bepaalde dingen moet doen en je kunt handige tips delen.
Een andere manier is om bepaald nieuws uit je vakgebied te tonen op je scherm en hier iets zelf ook iets over te vertellen. Bijvoorbeeld je mening of welk effect dat nieuws heeft op je business. Denk eraan om hierbij gebruik te maken van ondertiteling: niet iedereen heeft het geluid aanstaan als ze Reels bekijken.
Wil je liever niet inspreken? Je kunt ook schermafbeeldingen delen voorzien van een achtergrondmuziekje. Zorg er hierbij wel voor dat je gebruikmaakt van geschreven tekst in je video zodat mensen wel weten waarover het gaat.
3. Breng je product of dienst in beeld
Natuurlijk kun je ook je product of dienst in je Reel laten zien: hierbij hoef je zelf ook niet in beeld te komen. Wist je dat mensen eerder geneigd zijn een product te kopen als ze het in een video hebben gezien? Doe hier je voordeel mee als je fysieke producten verkoopt.
Zo kun je je product bijvoorbeeld uitpakken (het zogeheten unboxing) en er van alles over vertellen. Je kunt dan handige tips delen over het gebruik ervan. Hierbij komen je handen in beeld maar je hoeft verder zelf niet in beeld te komen als je dat niet wilt.
Zelf aan de slag met Instagram Reels? Doe mee met de cursus ‘In 30 Dagen Reels zonder Rare Fratsen’. Jouw ‘next level’! https://www.fanfactor.nl/cursussen/in-30-dagen-reels-zonder-rare-fratsen/
Breng je producten wel zo origineel en leuk mogelijk in beeld. Dus geen standaard foto’s van alleen het product op een tafel of een kastje. Laat je creativiteit hierbij de vrije loop. Kijk op welke manier je bepaalde trends kunt koppelen aan de video van je product. Maak eventueel gebruik van influencers. Dat kan bij Reels zeker interessant zijn.
4. Deel een kijkje bij jou achter de schermen
Om je publiek te laten zien hoe een typische dag in je leven eruit ziet, kun je een video maken. Ook bij Reels is het leuk om zo een kijkje achter de schermen te geven aan de mensen die je volgen. Naast dat het leuk is om naar te kijken, leren mensen je zo beter kennen.
Dit soort video’s geeft de persoon achter je bedrijf meer een gezicht en daarmee bouw je de belangrijke vertrouwensband op. Je kunt gewoon een video maken van je werkplek of je kantoor en hier iets bij vertellen. Je hoeft hierbij niet zelf in beeld (mag wel natuurlijk!).
5. Doe iets met de voice over functie
Bij elke video die je als Reel plaatst, kun je een voice over bericht toevoegen. Dit betekent dat je een video afspeelt waarvan je het oorspronkelijke geluid zachter zet. Hier overheen neem je je eigen stem op. Dit geluidsfragment wordt over het oorspronkelijke geluid heen gelegd.
Je kunt dit echt voor van alles inzetten: laat je hierbij inspireren door anderen en bekijk regelmatig Reels van andere ondernemers.
6. Deel Reels waarin je anderen interviewt
Interviews doen het ook goed op video. En het is een perfecte manier om interessante kennis te delen met de kijkers. Zorg ervoor dat het onderwerp goed aansluit op je vakgebied, product of dienstverlening.
Je hoeft zelf niet in beeld. Je stem wordt wel opgenomen. Stel vragen aan degene die je interviewt en maak daarbij een video-opname van die persoon. Vraag uiteraard vooraf altijd toestemming om de video online te plaatsen.
7. Deel Reels met tutorials
Tutorials (ook wel how-to video’s genoemd) zijn ook goede content voor een Reel. Hierbij leg je een bepaald proces of functie van iets uit en maak je daar een video van. Mensen willen altijd graag – stap voor stap – iets leren over zaken waar ze interesse in hebben. Bedenk in welke onderwerpen je ideale klant mogelijk geïnteresseerd is.
Als je producten verkoopt, kun je ook tutorials geven over het gebruik ervan, de verzorging of het onderhoud ervan of handigheidjes en trucs om er nog meer plezier van te hebben.
Als je diensten verkoopt, kun je ook mini-trainingen geven, zodat mensen jou een je expertise beter leren kennen. Deel bijvoorbeeld bepaalde do’s en dont’s. Je hoeft bij dit type content ook niet zelf in beeld te komen. Toon het voorwerp waar het om gaat of maak gebruik van schermafbeeldingen of ander videomateriaal dat je toont terwijl je vertelt.
8. Deel Reels waarbij je iets opschrijft of iets tekent
Je ziet steeds vaker video’s voorbij komen waarin je iemand ziet schrijven of tekenen op een blad of een white board. Je ziet de persoon zelf niet, alleen wat hij of zij tekent of schrijft. Vaak wordt erbij verteld. Dit soort content wordt steeds populairder.
Dit is een vernieuwende en aansprekende manier om je kijkers iets uit te leggen. Het schijnt dat deze manier van informatieoverdracht nog beter blijft hangen bij de kijker. Doe er je voordeel mee.
Je doet het als volgt: zet je camera op een statief met de camera gericht op je blad of je whiteboard. Begin met schrijven of tekenen. Zorg ervoor dat je van tevoren goed hebt nagedacht wat je wilt delen: 60 seconden is kort.
9. Deel Reels met voor- en na opnames
Als je iets doet waarvan je mooie voor- en na opnames kunt maken, dan is dit een ideaal soort content voor jou. Het is voor veel beroepen interessant omdat je echt alle kanten mee op kunt. Mensen krijgen een goede indruk van de kwaliteit die je levert. Je kunt zo direct tonen wat het resultaat is als ze voor jou kiezen.
Je kunt hiervoor gewoon gebruikmaken van een voor- en nafoto. Maak hiervan in Canva een leuke video, waarbij je ook mondeling toelichting geeft.
Ook kun je een korte video-opname maken van de voor- en na situatie. Die kunt je zelfs versneld afspelen als de opname langer is dan 60 seconden. Ga hiermee aan de slag en ik weet zeker dat je de smaak al snel te pakken krijgt.
CONTENT IDEEËN WAAR JE ZELF IN BEELD BENT
Natuurlijk is het het allerbeste om gewoon zelf in beeld te zijn in je video’s. Zo leren de kijker jou ook echt persoonlijk kennen. Hier volgen 12 content ideeën voor pakkende Reels waarbij je zelf ook in beeld bent.
10. Deel een Reel waarin je jezelf voorstelt
Wat leuk is om te doen, is een Reel op te nemen waarin je jezelf voorstelt. Deze plaats je als allereerste Reel op je account.
Noem je naam en deel wat persoonlijke informatie over jezelf (leeftijd, woonplaats etc.). Vertel dan vol passie wat je doet en welke producten of diensten je aanbiedt. Zo leren mensen je meteen kennen en weten wat je voor ze kunt betekenen.
11. Deel een Reel waarin je vertelt wat ze van je kunnen verwachten
Je wilt natuurlijk graag veel volgers krijgen. Daarvoor is het voor de kijker handig om te weten wat je allemaal gaat delen in je Reels. Maak een lijstje met dingen die je zeker gaat delen in je Reels (bijvoorbeeld tips, tutorials en nieuws).
Ga naar Canva en maak een ontwerp waarbij je in tekst laat verschijnen wat voor soort informatie je gaat delen. Zo weten mensen meteen of dat interessant voor ze is en gaan ze je volgen.
12. Deel Reels met persoonlijke verhalen
Persoonlijke verhalen doen het ook goed. Ga voor de camera staan en neemt wat korte filmpjes op waarin je steeds één persoonlijk verhaal deelt. Zorg dat het altijd samenhangt met je bedrijf, product of dienst.
Ik geef je wat voorbeelden: vertel over het ontstaan van je bedrijf, vertel over je eerste klant, vertel hoe je je product of dienst hebt bedacht, vertel waarom je je werk zo leuk vindt, vertel wat je grootste succes was, deel je grootste uitdaging etc.
13. Deel Reels met nieuwsgierigmakende vooraankondigingen
Pakkende en spannende vooraankondigingen maken altijd nieuwsgierig. Lanceer je binnenkort je nieuwe product? Ga je uitbreiden? Ga je een leuke challenge organiseren? Komt er een nieuwe workshop aan? Of heb je ander bijzonder nieuws?
Neem een Reel op waarin je alvast iets vertelt over wat er aan gaat komen. Maak het zo spannend mogelijk zodat de kijker er echt nieuwsgierig naar wordt. Misschien kun je al een sneak preview tonen of op een andere manier in de video een tipje van de sluier lichten.
14. Deel Reels met relevant nieuws uit je vakgebied
Elke dag is er wel nieuws en regelmatig kan dat nauw aansluiten op je vakgebied. Deel dat nieuws ook met je volgers. Dat kan op allerlei manieren.
Je vat het nieuwtje kort samen in een video. Of maak een schermafbeelding of foto van het artikel en deel je visie of mening daarop. Je kunt ook een tip delen die met dat nieuws samenhangt.
15. Deel Reels waarin je je weggever promoot
Je kunt Reels inzetten om bepaalde dingen onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Je weggever is daar een mooi voorbeeld van. Maak bijvoorbeeld een serie van Reels die allemaal gaan over je weggever.
Stel dat je in je weggever 20 tips geeft voor een goede nachtrust. Maak dan een serie van bijvoorbeeld 5 Reels waarin je in elke Reel steeds één tip deelt uit de weggever.
Vertel in elke Reel dat je een leuke weggever hebt met nog eens 19 praktische tips om beter te slapen. Benoem ook waar ze die kunnen downloaden. Deel de website ook in tekst op je video zodat die zichtbaar is.
16. Deel Reels van je beste tips
Laat zien dat jij de expert bent op je vakgebied. Dat kun je in Reels goed doen door per Reel een belangrijke of verrassende tip te delen waar je doelgroep echt iets aan heeft.
Neem bijvoorbeeld veelgestelde vragen als startpunt. Welke vragen worden je keer op keer opnieuw gesteld? Maak van elke vraag een video en deel de vraag en je antwoord in de vorm van een tip.
Daarnaast kun je ook series maken per thema. Stel je bent leefstijlcoach, denk dan aan een serie met slaaptips, een serie met selfcare tips en een serie met voedingstips.
Houd het per Reel op één vraag, want je hebt maar 60 seconden. Houd het kort, pakkend en bondig. Deel alleen waardevolle tips. Vergeet de teksten en/of tekstuele uitleg niet voor de mensen die het geluid uit hebben staan.
17. Deel Reels waarin je mythes uit je vakgebied ontkracht
Mythes en het ontkrachten ervan doen het altijd goed. Elk vakgebied heeft enkele mythes. Mythes zijn bij uitstek een mooie ingang voor het maken van aansprekende Reels om je doelgroep te bereiken.
Benoem de mythe en benoem waar die vandaan komt (als je dat weet). Ontkracht de mythe dan door het delen van feiten, cijfers, onderzoeken of andere informatie die het tegendeel bewijzen. Als je genoeg mythes kunt verzamelen over jouw vakgebied, dan kun je hier ook een mooie serie van maken.
Zelf aan de slag met Instagram Reels? Doe mee met de cursus ‘In 30 Dagen Reels zonder Rare Fratsen’. Jouw ‘next level’! https://www.fanfactor.nl/cursussen/in-30-dagen-reels-zonder-rare-fratsen/
18. Deel Reels over je best verkopende product
Zoals ik eerder aangaf: je mag ook promoten in een Reel. Promoot eens je best verkopende product of dienst. Het is van belang dat je er geen saai verhaal van maakt. Bedenk een aansprekende en opvallende manier om eruit te springen.
Hier zijn de trends bij Reels ideaal voor. Kijk wat trending is qua onderwerp, bewerking van de video of de muziek. Bedenk hoe je iets daarvan kunt meenemen in je Reel. Laat bijvoorbeeld kort een tevreden klant aan het woord of maak een mooie video van je product in actie.
Laat je inspireren door anderen en neem gewoon wat video’s op om de smaak te pakken te krijgen.
19. Deel Reels met persoonlijke berichtjes
Neem een ludieke Reel op om je kijkers bijvoorbeeld een goed weekend te wensen, een fijne vakantie, fijne Paasdagen, een gezellige Sinterklaasavond, fijne feestdagen, een mooie Moederdag, een heerlijke zomerdag enzovoorts.
Houd het puur bij die boodschap en maak er een aansprekende video bij. Je kunt elke gelegenheid aangrijpen die bij je past.
Door het persoonlijk aanspreken van de kijker bouw je een vertrouwensband op en mensen voelen zich gezien en gewaardeerd.
20. Deel Reels om je kijkers te bedanken
Naast je kijkers af en toe persoonlijk aan te spreken, kun je ze ook eens in de zoveel tijd in een persoonlijke Reel bedanken dat ze je video’s bekijken.
Dit wordt enorm gewaardeerd dus neem een paar keer per jaar zo’n video op. Houd het simpel. Zeg gewoon dank je wel. Bedank per Reel een bepaalde doelgroep. Denk aan je volgers, je klanten, je kijkers enzovoorts.
21. Deel Reels met mooie reviews
Reels zijn ook perfect geschikt om reviews en testimonials in mee te nemen. Dat kan op verschillende manieren. Je kunt een klant aan het woord laten. Je kunt een geschreven review tonen als afbeelding en die bijvoorbeeld in de video ook voorlezen.
Neem er een aantal video’s van op. Post eens in de zoveel tijd zo’n Reel. Vergeet niet om nieuwe klanten ook om een review te vragen. Zo heb je steeds nieuwe review-content.
22. Deel Reels met grappige bloopers
Bij video’s horen bloopers. Bloopers van je opnames zijn ook leuk en ludiek om af en toe te delen via een Reel. Dit soort content maakt je menselijk en dat versterkt je band met de kijker.
Heb je de smaak te pakken en wil je graag nog meer weten over Reels? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/instagram-reels-zo-zet-je-het-als-ondernemer-slim-in/
Zelf aan de slag met Instagram Reels? Doe mee met de cursus ‘In 30 Dagen Reels zonder Rare Fratsen’. Jouw ‘next level’! https://www.fanfactor.nl/cursussen/in-30-dagen-reels-zonder-rare-fratsen/
Speak Your Mind