16 Do’s en don’ts voor het ontwikkelen van je online training

16 do's en dont's voor het ontwikkelen van je online trainingDe vraag naar online trainingen blijft toenemen. Overweeg je ook om jouw expertise te bundelen in een online variant? Slim, want als je dat goed aanpakt, kun je een professionele en interessante training ontwikkelen die goed aansluit op wat je ideale klant zoekt. Daarnaast heeft het verschillende voordelen voor zowel je deelnemers als voor jezelf.  In dit blog deel ik 16 do’s en don’ts voor het ontwikkelen van je online training.

Soorten trainingen

Trainingen heb je in allerlei soorten en varianten. Met een duur van een paar weken tot een jaar. Gratis en betaald, met of zonder begeleiding.

De belangrijkste zet ik even op een rijtje:

  • (Gratis) minitraining: Veel ondernemers bieden korte online trainingen aan als weggever om potentiële klanten aan te trekken. Vaak wordt dit verpakt in de vorm van een challenge.
  • Training via zelfstudie zonder begeleiding: Hier stel je je kennis online beschikbaar in de vorm van teksten, foto’s en video’s, maar je ondersteunt de deelnemers verder niet bij de uitvoering. Deze online training is alleen éénrichtingsverkeer.
  • Training met ondersteuning: Dit is een combinatie tussen 1:1 of groepsbegeleiding en een training via zelfstudie. Je hebt dan bijvoorbeeld contact via de mail, via de chat of in een (Facebook) community waar informatie en  ervaringen worden uitgewisseld.

Hier volgende de 16 do’s en don’ts als het gaat om het ontwikkelen van je online training.

1. DON’T: zomaar iets ontwikkelen zonder onderzoek te doen

Sta je te popelen om online je kennis te delen? Maak nog even een pas op de plaats; het eerste wat je moet doen is onderzoeken waar je doelgroep echt behoefte aan heeft. Ook al heb jij al een geweldige training voor ogen, kijk of dat ook aansluit bij de behoeftes van je ideale klant.

Uit je ervaring met je doelgroep heb je wel een beeld van de thema’s die bij hen spelen. Kijk daarnaast ook in online groepen op Facebook of LinkedIn waar je doelgroep zit en wat er bij ze speelt. Zie je onderwerpen waar jij vanuit je expertise op in kunt haken met een online training?

Verzamel alle onderwerpen en problemen waarover ze praten. Je zult merken dat er vaak dingen naar voren komen waar je als professional helemaal niet aan gedacht zou hebben.

2. DO: een onderwerp kiezen dat echt potentie heeft

Je hebt nu enkele onderwerpen voor je online training bedacht. De volgende stap is om dit te verifiëren bij je doelgroep. Dat doe je bijvoorbeeld via je nieuwsbrief of via je social media. Stel hierover vragen in je posts of stel een korte enquête op.

Daarnaast is het slim om minstens 5 mensen uit je omgeving (professioneel en/of privé) om hun eerlijke mening te vragen over je idee. Doe dat wel bij mensen die affiniteit hebben met je doelgroep.

Ben je eruit? Maak dan een weggever over het onderwerp van je training en kijk hoe goed dat onderwerp ‘het doet’.  Dat geeft ook al een indicatie of dat onderwerp potentieel heeft.

3. DON’T: een te brede doelgroep kiezen

FOMO (= fear of missing out) kan ervoor zorgen dat je de doelgroep voor je training vrij breed houdt. Hoe breder de doelgroep die je aanspreekt, hoe minder snel mensen zich aangesproken zullen voelen. En hoe minder trainingen je uiteindelijk zult verkopen.

Probeer daarom echt goed een specifieke niche te bepalen waarvoor je de training ontwikkelt. Stel je bent coach en je wilt een training ontwikkelen voor ouders van kinderen met een autisme stoornis. Dan is het slim om dat nog specifieker te maken. Bijvoorbeeld training voor ouders van pubers met een autisme stoornis. Dat spreekt meteen een duidelijke groep ouders aan.

4. DO: een onderwerp kiezen waar jij zelf ook blij van wordt

Nu je één of meerdere onderwerpen hebt voor je training en ook een specifieke doelgroep voor ogen hebt, kun je gaan kiezen waarover je een training gaat ontwikkelen.

Het is daarbij belangrijk om jezelf niet te vergeten: wat is het thema (uit je opties) dat je zelf het meeste aanspreekt? Waar jij (vanuit het oogpunt van je doelgroep) met de meeste plezier een training voor ontwikkelt. Het is aardig wat werk, dus het is belangrijk dat je volop in de positieve mindset en energie zit om een zo goed mogelijke training in elkaar te zetten.

5. DON’T: vergeten aan je bereik en zichtbaarheid te werken

Het volgende wat je nu moet doen is nog meer zichtbaar worden om je potentiële klanten te bereiken. Het is belangrijk dat je je expertise toont en een vertrouwensband met ze opbouwt. Dat kan op allerlei manieren:

  • Via social media posts: deel hierin regelmatig je kennis. Geef tips en deel kennis over je vakgebied.
  • Via blogs: schrijf blogs over onderwerpen die spelen bij je doelgroep en die actueel zijn.
  • Via video’s: een YouTube kanaal is een geweldige manier om je expertise over een bepaald onderwerp te delen.
  • Via een podcast: de podcast geeft je ook de gelegenheid om een goede vertrouwensrelatie met je luisteraars op te bouwen.
  • Via gratis adviesgesprekken: als je een dienst aanbiedt, kun je op deze manier in contact komen met je potentiële doelgroep.
  • Via een webinar: ook dat is een goede manier om aan je bereik te werken en vertrouwen op te bouwen.

Kies datgene wat je het meeste aanspreekt en begin ermee.

Heb je geen inspiratie waarover je moet posten op je social media? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/instagram-content-die-echt-voor-jou-werkt-10-verrassende-tips/

6. DO: zorgen voor een expertstatus

Veel (startende) ondernemers zien zichzelf niet direct als expert. Dat is zonde, want in het land der blinden is één oog koning.

Vooral op social media is het belangrijk dat je jezelf als expert profileert. Hoe je dat doet? Simpel: naast het plaatsen van artikelen, beantwoord je vragen die over je vakgebied gaan. Doe dat bijvoorbeeld in online groepen waar je doelgroep zit.

Wil jij ook mee profiteren met deze ontwikkelingen op het gebied van online cursussen? Meld je dan aan voor de cursus ‘In 30 Dagen een Online Cursus die Verkoopt’. Dan heb jij over een maand ook een online cursus klaar die geld in het laatje brengt zonder dat je er steeds aan hoeft te werken: https://www.fanfactor.nl/cursussen/in-30-dagen-een-online-cursus-die-verkoopt/

Deel actuele informatie over je expertise in korte posts. Ook praktische tips doen het goed. Of plaats reacties op posts die specifiek over jouw business gaan. Houd het wel algemeen, dus zeker niet ‘verkoperig’. Dat werkt averechts op de online platforms.

7. DON’T: teveel kennis voor jezelf houden

Sommige aanbieders van online trainingen zijn bang om te veel kennis te delen, omdat ze denken dat hun vervolg op de training (bijvoorbeeld persoonlijke coaching) dan misschien overbodig wordt.

Laat die angst los en geef alles wat je kunt geven over dat onderwerp. Hoe beter de inhoud, hoe groter de kans dat de deelnemer enthousiast zijn en dat ze de training weer aanbevelen aan anderen.

8. DO: zorg voor een logische structuur

Een goede structuur is essentieel voor het succes van je online training. Je online training moet een duidelijke structuur hebben die herkenbaar en logisch is voor de deelnemers. Denk hier vooraf goed over na.

Pak een groot vel papier en noteer hierop alle onderwerpen die je in je training aan bod wilt laten komen. Plaats de onderwerpen in een logische volgorde. Begin met de algemene dingen en bewaar de specifieke onderwerpen voor het laatst. Dat werkt prettiger voor de deelnemers.

9. DON’T: anderen nadoen

Jij bent uniek en mensen willen de training bij jou volgen. Zorg ervoor dat je jezelf blijft als ondernemer. Ook als het gaat om je online training.

Je kunt gerust inspiratie opdoen bij andere trainingen over jouw onderwerp. Maar de opbouw en de invulling ervan moet je vanuit jezelf en vanuit je eigen ervaring en inzichten met je doelgroep doen.

Je training moet inhoudelijk en qua ‘tone of voice’ echt goed aansluiten op je doelgroep. Alleen op die manier kom je overtuigend over en is het voor de deelnemer aangenaam om je training te volgen.

10. DO: het simpel houden

Let erop dat je in al je trainings-content de taal van je doelgroep spreekt en niet teveel vakjargon gebruikt. Houd het simpel en begrijpelijk zodat het de deelnemers aanspreekt, ze alles begrijpen en het ze uitnodigt om de training helemaal af te ronden.

Te moeilijke woorden, te lange zinnen en teveel lastige stof in één hoofdstuk kan maken dat ze gaan afhaken. Dat wil je voorkomen. Begin basic en houd het de hele training door simpel, aansprekend en begrijpelijk.

11. DON’T: geen variatie aanbieden

Deelnemers moeten vanaf het begin worden meegenomen in je training. Het moet ze vanaf de eerste les meteen aanspreken. Gebruik een kleurrijke en gevarieerde mix van media voor je training. Waarom? Mensen leren op verschillende manieren. De één kijkt graag video’s. De ander leest liever. Je kunt ter afwisseling ook gebruikmaken van audiofragmenten.

Breng ook andere onderdelen aan in je training. Denk aan een herkenbare routine door je hele training. Bijvoorbeeld dat je iedere les begint met een passende quote. Of een leuk inspirerend filmpje waarmee je afsluit en dat aansluit op de behandelde stof in het hoofdstuk.

Wees creatief en ga hier en daar voor iets verrassends. Door die variatie houd je de deelnemers alert en bij de les.

12. DO: zorg dat de inhoud er aantrekkelijk uitziet

Dat geldt zowel voor je teksten als voor je video’s. Neem je video’s bijvoorbeeld op voor een opvallende achtergrond. Denk aan een mooie kleur wand of je logo in het klein in beeld. Dat oogt professioneel. Houd het wel rustig zodat het niet afleidt van datgene wat je vertelt.

Maak de lesomgeving ook aantrekkelijk met mooie sprekende afbeeldingen die passen bij het thema dat je behandeld. Die kun je bijvoorbeeld in Canva maken.

Canva biedt veel mogelijkheden om mooie afbeeldingen te maken. Lees hier meer over in dit blog:

14 Canvahacks voor geweldige afbeeldingen

Werk je ook aanvullend met teksten; bijvoorbeeld via de mail of in je lesomgeving? Zorg ervoor dat die er aansprekend en professioneel uitzien. Maak de tekst wat luchtiger door er passende afbeeldingen aan toe te voegen. Dubbelcheck ook altijd extra op spelfouten.

13. DON’T: vergeten je deelnemers regelmatig aan te moedigen of een compliment te geven

Naast steeds het doel van deelname terug te halen, is het ook verstandig om de deelnemers regelmatig persoonlijk of in de groep aan te moedigen of een compliment te geven. Neem dit mee in de opbouw van je training.

Emoties hebben namelijk een enorme invloed op het leerproces bij mensen. Emoties vinden hun oorsprong in een deel van onze hersenen dat het limbisch systeem heet. Dit deel heeft de taak om binnenkomende informatie te evalueren en de relevantie ervan te controleren.

De evaluatie van deze info is weer verbonden met een emotionele invulling. Hier wordt dan ook beslist of een stukje informatie bewaard blijft of niet. Complimenten of aanmoedigingen hebben dus een positieve impact: pas ze toe.

14. DO: Integreer toetsen of examens in je training

Verandering treedt niet op door alleen maar te luisteren of te kijken. Zorg ervoor dat je deelnemers de gelegenheid hebben om ook tussentijds te kijken hoe ze ervoor staan. Hierdoor blijft de lesstof nog beter hangen.

Stel per les enkele slotvragen op. Of laat de deelnemer een opdracht doen die samenhangt met wat hij net heeft geleerd. Zo daag je de deelnemers ook actief uit om ermee aan de slag te gaan. Dit motiveert ze weer en dat leidt vervolgens weer tot meer en betere kennis bij de deelnemer.

15. DON’T: te snel opgeven

Online trainingen verkopen – zeker in het begin – helaas niet als warme broodjes. Zeker als er geen echte urgentie is. Bijvoorbeeld bij online trainingen over hobby’s zoals koken, schilderen of bloemschikken.

Weet dat als je de eerste maanden geen resultaten ziet, dit niet hoeft te betekenen dat je op de verkeerde weg zit. Succesvolle ondernemers zijn diegenen die op zulke momenten hun doorzettingsvermogen tonen en ervoor blijven gaan.

Door een goede social media marketingaanpak kom je een heel eind. Wil je hier meer over weten? Lees dan ook dit blog:

https://www.anneraaymakers.nl/7-dos-donts-voor-jouw-social-media-marketing-plan-2021/

16. DO: Blijf in contact met je leerlingen

Tenslotte is het belangrijk om ook na het afronden van de training in contact te blijven met de deelnemers. Geef ze bijvoorbeeld langer toegang tot je online community zodat ze daar nog vragen kunnen stellen of dingen kunnen delen. Dat is een extra waarde die je de deelnemer kosteloos biedt.

Succes met het ontwikkelen van je online training. Maak vandaag meteen een start met deze tips.

Wil jij ook mee profiteren met deze ontwikkelingen op het gebied van online cursussen? Meld je dan aan voor de cursus ‘In 30 Dagen een Online Cursus die Verkoopt’. Dan heb jij over een maand ook een online cursus klaar die geld in het laatje brengt zonder dat je er steeds aan hoeft te werken: https://www.fanfactor.nl/cursussen/30-dagen-cursussen/

Speak Your Mind

*