Instagram is een geweldig platform voor ondernemers. Er is van alles mogelijk en je legt gemakkelijk contacten met je doelgroep. Wist je dat het ook een ideale plek is waar je volop de aandacht kunt vestigen op je blogs? Want je blogs schrijf je natuurlijk niet voor niets. In dit blog deel ik 15 slimme manieren om je blog bij je volgers onder de aandacht te brengen.
1. Zorg voor pakkende afbeeldingen
Instagram is het platform van de visuele aspecten. Zorg daarom altijd voor professionele ontwerpen van je posts.
Kies daarbij voor afbeeldingen die passen bij het onderwerp van je blog. Dat kan de blogafbeelding zelf zijn, maar ook een andere afbeelding die er goed bij past. Het is ook leuk om af en toe gewoon een foto van jezelf erbij te plaatsen. Misschien kun je een foto laten maken die aansluit op het thema van je blog. Stel dat je schrijft over recepten, dan laat je een leuke foto van jezelf maken terwijl je aan het werk bent in de keuken.
Gebruik in je ontwerp ook bij voorkeur je huisstijl kleuren voor een stuk herkenbaarheid. Ga voor mooie lettertypen die goed bij elkaar matchen. Maak bijvoorbeeld in Canva een mooi sjabloon dat je steeds opnieuw kunt gebruiken voor je blogpromotie.
2. Ga voor variatie
Dat kan natuurlijk al vrij eenvoudig door steeds een ander stukje content uit je blog te delen. Daarnaast kun je ook nog variëren in de manier waarop je het deelt.
Je kunt gerust een bepaalde tip zowel op een afbeelding plaatsen, als in een story waarin je persoonlijk in een video de tip toelicht. Je kunt ook gaan voor een post met een audio-fragment van je tip. Iedereen heeft een andere voorkeur als het gaat om de manier waarop je informatie tot je neemt.
Het is nu eenmaal een feit dat iedereen anders is. De één leest liever, de ander kijkt liever naar een bewegend beeld en weer een ander luistert liever naar informatie. Als je afwisselt, bied je voor elk wat wils aan. Probeer verschillende combinaties uit en kijk wat voor jouw doelgroep het beste werkt. Door de afwisseling voorkom je ook dat het saai wordt en zo blijft het voor je volgers ook leuk.
3. Hak je blog in stukjes
Wist je dat als je regelmatig blogartikelen schrijft, je eigenlijk ontzettend veel potentiële Instagram-berichten hebt waar je maar heel weinig moeite voor hoeft te doen? Vaak denken we veel te moeilijk als het gaat om het genereren van content.
Terwijl het zo simpel kan: Knip je blog op in kleinere blokjes relevante info. Die kun je vervolgens perfect per blokje info gebruiken als Insta-post. Stel je hebt een blog geschreven met 10 tips. Dan kun je vervolgens van elke tip een post maken met een aparte afbeelding. Zo heb je meteen op 10 verschillende manieren de aandacht voor hetzelfde blog.
Als je regelmatig blogt, heb je dus veel diverse content die je ook nog op verschillende manieren kunt delen op je Instagram. Je moet alleen nét even weten hoe je dat kunt doen. Daar ga ik nu verder op in.
4. Deel een schermafbeelding van je blog
Dit is een hele gemakkelijke, maar evengoed effectieve manier om je blog te promoten: maak een schermafbeelding van je blog en deel die op Instagram. Zo is het in één oogopslag duidelijk waar je blog over gaat. Dit wekt de nieuwsgierigheid als het er interessant en aantrekkelijk uitziet.
Maak de schermafbeelding, bijvoorbeeld met de handige tool Capture.
Ninja-tip: verzamel wat schermafbeeldingen van verschillende blogs en maak daar weer een leuke story van. Zo heb je een mooi overzicht van je blogs bij elkaar.
5. Ga voor een blog-quote
Quotes zijn tijdloos en doen het altijd goed; op elk social platform. Dus ook op Instagram. Quotes uit je blog inzetten om je blog te promoten gebeurt nog niet zo veel, maar is wel een slimme manier om er de aandacht op te vestigen.
In dit geval gaat het dus niet om de standaard quotes van anderen, maar je gebruikt quotes uit je eigen blog. Dit maakt de lezer nieuwsgierig naar meer. Gebruik hierbij afbeeldingen en woorden of tekstgedeeltes uit je blog die je doelgroep aanspreken.
Maak hierbij gebruik van een herkenbare, terugkerende look. Je kunt om de zoveel tijd weer wisselen van look, anders verveelt het gauw. Ben je op zoek naar mooie afbeeldingen voor je quote? Canva heeft er heel veel. Daarnaast vind je mooie gratis afbeeldingen op www.pixabay.com en www.pexels.com.
Je mag alle afbeeldingen van deze websites vrij gebruiken. De bovenste rij(en) in het zoekresultaat zijn betaalde foto’s. Alles er onder is gratis.
Ninja-tip: Als je nu toch bezig bent, maak dan een template-afbeelding waar je volgende keer alleen nog maar de tekst en een nieuwe afbeelding in hoeft te zetten. Als je dit template steeds gebruikt voor je blogquotes, dan wordt dat heel herkenbaar.
6. Deel een gouden tip
Je hebt je blog natuurlijk niet voor niets geschreven. Je wilt je doelgroep informeren en inspireren. Kies uit een blog één geweldige tip of stukje informatie en maak er een korte mooie tip van die je op een mooie afbeelding plaatst.
Ook hiervoor kun je Canva gebruiken. Kies een afbeelding die past bij de betreffende tip, zet de tekst er op een mooie manier op en je post is klaar.
7. Durf te vragen
Het doel van het promoten van je blog op Instagram is dat jouw bloginhoud onder de aandacht wordt gebracht. En dat lezers zo geïnteresseerd raken, dat ze het blog helemaal willen lezen en je website bezoeken.
Je kunt het ook simpel houden en gewoon een vraag stellen over het onderwerp van je blog. Kies wel een goede pakkende vraag. Het mag bijvoorbeeld best wat provocerend of prikkelend zijn, want je wilt de lezer echt triggeren om te reageren. Dat nodigt direct uit tot interactie en die wil je juist zo graag wilt hebben met je volgers.
Bedenk een pakkende vraag en zet die op een passende afbeelding. Klaar is je post.
8. Ga voor een animatie
Animatie is bewegend beeld en bewegend beeld doet het goed op Instagram. Maak daar slim gebruik van. Maak eens een leuke animatie voor de promotie van je blog. Met de gratis versie van Canva kun je al eenvoudig en snel mooie professionele afbeeldingen met animaties ontwerpen voor bij je blogs.
Wil je meer weten over Canva inzetten voor je blog? Lees dan zeker dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/canva-inzetten-voor-je-blog-zo-doe-je-dat/
9. Maak gebruik van stories
Stories inzetten is ook een geweldige manieren om je blog onder de aandacht te brengen: bij zowel volgers als niet-volgers. Deel eens een korte samenvatting van je blog die je volgers nieuwsgierig maakt om je hele blog te lezen.
De eigenschappen van een story zijn:
- 1 deel van een story duurt 10 seconden.
- Meerdere delen achter elkaar vormen een story.
- Een story blijft 24 uur zichtbaar en verdwijnt dan.
Een story is dus tijdelijk, maar niet als je hem archiveert. Als je naar een profiel gaat, kun je ook op één van de rondjes op het profiel tikken en gearchiveerde stories bekijken.
Lees hier hoe je van die leuke icoontjes kunt maken voor jouw Instagram hoogtepunten: https://www.anneraaymakers.nl/zo-maak-je-icoontjes-voor-je-story-hoogtepunten-op-je-instagram-profiel/
10. Aandacht voor je blog in een video
Een story op Instagram kan al persoonlijk zijn, maar een video is nog persoonlijker. Bewegend beeld is één van de manieren waarmee je jezelf en je content letterlijk en figuurlijk goed zichtbaar maakt. Video’s zorgen voor meer zichtbaarheid en een betere vindbaarheid. Maak daar slim gebruik van. Op Instagram kun je een korte video van maximaal 60 seconden plaatsen.
Vertel in de video iets over het onderwerp van je blog en trigger de kijker zodat ze je blog meteen willen lezen. Deel bijvoorbeeld het probleem dat je met de content van je blog oplost. Of deel een korte quote uit je blog en lees dat voor. Stel de kijker bijvoorbeeld ook een vraag. Alles kan: laat je creativiteit hierin de vrije loop.
Het handige van een video is dat je volgers een melding krijgen als je live gaat. Dat is weer extra goed voor je zichtbaarheid. En een video start automatisch dus mensen zien het dan ook direct.
11. Ga voor een vernieuwende Reel
Wil je nog meer betrokkenheid genereren dan met een story? Dan is een Reel een slimme manier om je blog aandacht te geven. Reels hebben wel wat weg van video’s in stories, alleen biedt Reels veel meer mogelijkheden om je content dynamischer en daarmee interessanter en opvallender te maken.
Reels zijn 15-seconden video’s die je kunt bewerken en waar je effecten aan kunt toevoegen. Je kunt het wat vergelijken met TikTok. Het is een ideale manier om meer bereik te creëren. Reels kun je opleuken met muziek, tekst en gifjes. Zo kun je je doelgroep op een leuke manier nieuwsgierig maken met een Reel waarin je iets verteld over je blog.
Reels inzetten voor je online marketing is slim. Je kunt meer betrokkenheid creëren en je bereik is veel groter dan met een story die na 24 uur weer is verdwenen.
Wil je alles weten over Reels? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/instagram-reels-zo-zet-je-het-als-ondernemer-slim-in
12. Maak een blog-gids
Gidsen zijn een relatief nieuwe functie op Instagram. Hiermee kun je eenvoudig subpagina’s maken op je profiel. Deze subpagina’s bestaan uit bestaande en thematisch bij elkaar passende berichten. Omdat de berichten gegroepeerd zijn en achterelkaar worden weergegeven in een gids, is dit een perfecte manier om je blogs in de schijnwerpers te zetten.
Je kunt hier – net als op een soort landingspagina – je gewenste gepubliceerde of opgeslagen berichten bij elkaar plaatsen en deze van extra informatie voorzien. Dit is een nieuwe functionaliteit waar jij als ondernemer zeker je voordeel mee kunt doen.
Wil je meer weten over gidsen? Lees dan zeker dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/wat-zijn-instagram-gidsen-en-wat-kun-je-ermee/
13. Zet meerdere blogs tegelijk in de spotlight
Als je een blogartikel deelt op Instagram, ga je waarschijnlijk voor je allernieuwste blog. Je kunt natuurlijk naar 1 blog verwijzen, maar je kunt ook eens in de zoveel tijd naar een verzameling van blogs verwijzen die over een bepaald thema gaan.
Een tip die er voor kan zorgen dat je blogs beter gelezen worden, is het bundelen van je blogposts. Omdat je in een WordPress-blog meestal categorieën hebt, kun je in één keer de hele categorie posten. In mijn geval is de link: https://www.anneraaymakers.nl/category/facebook-live/
Een andere manier is om een top 5 van je meest gelezen blogs te bundelen en die te noemen in een post. Want dat zijn de blogs waar je doelgroep interesse in heeft. Maak hiervan bijvoorbeeld een mooi ontwerp op Canva.
Zo vestig je de aandacht ook bewust op een deel van je expertise: dit verhoogt je expertstatus. Je kunt hierbij één post maken waarin je ze allemaal tegelijk noemt. Maar je kunt ook 5 posts maken en bijvoorbeeld van 5 naar 1 terugtellen en zo je volgers nieuwsgierig houden wat er op nummer 1 staat.
14. Vergeet de CTA niet
In elke post op Instagram over je blog moet je niet vergeten om de lezer te attenderen op wat ze moeten doen. In het geval van een blog wil je ze natuurlijk graag naar je website doorsturen. Verwijs daarom op je afbeelding of in de tekst altijd naar je bio. Daar plaats je een link naar (onder meer) je blogs. En daar verwijs je dus steeds in iedere post opnieuw naar.
Het is namelijk belangrijk om mensen duidelijk te maken waar ze iets kunnen vinden en wat ze daarvoor moeten doen. Doe je dit niet, dan gebeurt er vaak ook niets.
15. Plan je blogpromotie in
Heb je net een nieuw blog af? Het allerbeste is om na elke publicatie een bepaalde aanpak te hanteren.
Bijvoorbeeld de eerste dag een quote die gerelateerd is aan je blogonderwerp. Een paar dagen later een schermafbeelding van je blog in een leuk ontwerp dat je met Canva maakt. Weer wat later een leuke story waarin je zelf misschien in een video persoonlijk een tip deelt uit je blog, etc.
Kies voor een planning die bij jou en je doelgroep past. Natuurlijk kun je schuiven met de manier waarop je je blog onder de aandacht wilt brengen. Plan het ook in in je agenda en post het op de ingeplande dagen. Dit gaat enorm bijdragen aan je zichtbaarheid en vindbaarheid van je blogs.
Dit waren wat slimme manieren om je blogs onder de aandacht te brengen bij je doelgroep op Instagram. Kies er één uit die je het meeste aanspreekt en maak vandaag nog een mooie post van je blog. Succes!
Speak Your Mind