Instagram is een geweldig platform voor ondernemers. Er is van alles mogelijk en je legt gemakkelijk contacten met je potentiële klanten. Als je Instagram al even gebruikt, ken je de basisfuncties wel. Om je te helpen om de interessante opties en mogelijkheden van dit online platform optimaal te benutten, deel ik in dit blog 15 Instagram functies en opties die je vast nog niet kent, maar die wel interessant voor je kunnen zijn.
1. Gebruik de extra link-optie
Op Instagram is er maar één plek waar je een echte link kwijt kunt: dat is in je bio. Daarnaast heb je de zogeheten ‘Swipe Up’ functie die alleen beschikbaar is als je een geverifieerde status hebt of < 10.000 volgers. Die accounts moeten van een publiek figuur of een bekend merk zijn om deze ‘blauwe vink’ te krijgen.
Sinds een poosje is het ook mogelijk om een link te plaatsen in je stories. Ideaal: zo kun je kijkers direct doorsturen naar je weggever, je product of dienst, je nieuwste blog of je podcastaflevering.
Ga hiervoor naar de ‘Sticker-optie’ in je story en zoek de link-optie op. Klik erop en voeg de gewenste link daar toe. Je kunt ook de tekst van de link nog naar wens aanpassen. Dit is een optie die je optimaal kunt inzetten om via Instagram het aantal website bezoekers te verhogen.
2. Verberg berichten waarin je bent getagd
Wanneer andere Instagramgebruikers je taggen in foto’s of video’s, worden die berichten ook automatisch aan je profiel toegevoegd. Soms zijn er foto’s waarin je bent getagd, die je liever niet op je profiel wilt hebben staan. Gelukkig kun je die tags zelf eenvoudig verwijderen.
Dat doe je door op de betreffende tag te klikken. Schakel dan de optie ‘Verbergen op mijn profiel’ in. Hiermee verwijder je de post trouwens alleen van je eigen profiel. Het origineel is wel nog gewoon vindbaar op Instagram.
3. Repost berichten van anderen
Zie jij ook weleens een bericht dat je graag met je volgers wilt delen? Bijvoorbeeld met nieuws uit je vakgebied of met interessante informatie die je je volgers niet wilt onthouden?
Er is een app waarmee je posts van anderen en van jezelf opnieuw kunt posten (= reposten). Dat kan met Repost For Instagram in de Playstore (Android) of de Appstore (IOS).
Zo gebruik je deze handige app:
- Tik op de drie puntjes rechts boven het bericht dat je wilt reposten. Dat kan zowel een van je eigen berichten zijn of een bericht van iemand anders.
- Kies ‘Link kopiëren’ en open dan de app Repost. Het bericht staat nu klaar in Repost. Klik dan op het betreffende bericht. Onder het bericht kun je kiezen waar je de naam van het oorspronkelijke account in de afbeelding wilt plaatsen.
- Tik vervolgens op de blauwe knop ‘Repost’ en dan op ‘Open Instagram. Tik op het pijltje rechtsboven en klik op ‘Volgende’.
Je kunt het oorspronkelijke bijschrift plaatsen door 2 seconden in het vak ‘Schrijf Een Bijschrift’ te drukken en dan op ‘plakken’ te klikken. Typ tenslotte eventueel nog een opmerking van jezelf er bij.
4. Interessante content bewaren
Komen er posts langs in je feed die je graag wilt bewaren? Of wil je iets nog een keer bekijken en heb je daar nu niet de tijd voor? Denk aan inspiratie voor je eigen posts of interessante informatie die je bij de hand wilt hebben.
Bewaren kan simpel op Instagram. Onder elke post vind je rechts onder de afbeeldingen een icoontje: een soort vlaggetje. Als je daarop klikt, kun je het bericht opslaan in een verzameling. Klik op de woorden die in het blauw verschijnen en je kunt de post toevoegen aan een gewenste of een nieuwe verzameling.
De categorieën van je verzamelingen kun je eenvoudig beheren. Ga hiervoor naar ‘Instellingen’ via de drie streepjes rechts bovenin je scherm. Ga dan naar ‘Opgeslagen’ om je berichten te beheren.
5. Opvallen met aparte lettertypes
Je bio op Instagram heeft als doel om jou en je bedrijf kort te introduceren. Het staat direct onder de profielfoto waardoor het bijdraagt aan de eerste indruk die mensen van je krijgen. Je kunt hier emoji’s toevoegen om op te vallen of voor extra herkenbaarheid.
Nog professioneler is het als je gebruikmaakt van een ander lettertype. Hiermee onderscheid je jezelf zichtbaar van anderen. Kies iets wat bij jou en je bedrijf past. Een tool die je hiervoor kunt gebruiken is LingoJam.
Op de website typ je in het tekstblok links je gewenste tekst. Die verschijnt vervolgens rechts in allerlei verschillende lettertypes. Kies er eentje uit en kopieer en plak die dan op de gewenste plek van de tekst op Instagram.
6. Krijg meer Instagramvolgers via Pinterest
Pinterest is voor jou als ondernemer ideaal om meer naamsbekendheid te creëren en meer websitebezoekers te krijgen. Wist je dat je ook meer Instagram volgers kunt krijgen via Pinterest?
Dat doe je door regelmatig je Instagramposts op Pinterest te plaatsen. Kopieer daarvoor de link van het betreffende Instagram bericht. Ga dan naar je Pinterest-account en maak een nieuwe pin. Klik dan op de optie ‘Bewaren vanaf website’. Plak hier nu de link in. Selecteer de gewenste afbeelding en klik tenslotte op ‘Toevoegen aan pin’.
Nu kun je de gewenste titel en tekst toevoegen en de pin plaatsen. Maak ook een apart ‘Instagram’ bord aan waarop je dit soort pins plaatst. Als je dit regelmatig doet, merk je vanzelf dat je bezoekers en volgers krijgt van Pinterest.
7. Schakel bepaalde stories uit
Niet alle stories zijn vaak even interessant. Maar anderen wil je wel graag blijven zien. Het is niet nodig om het account dat minder leuke stories post, te ontvolgen. Je kunt de stories namelijk eenvoudig filteren door ze (tijdelijk) uit te schakelen.
Dat doe je als volgt: bij een account waarvan je de stories (even) niet meer wilt volgen, klik je op de drie puntjes rechts bovenin. Kies daar de optie ‘Dempen’.
Vervolgens krijg je ook de keuze om alleen het Verhaal te dempen of op Verhaal en berichten te dempen. Gewoon klikken en de instelling is actief. Op deze manier zie je alleen de stories die voor jou op dit moment interessant zijn.
8. Bespaar tijd met een ‘feed op maat’
Wil je graag een efficiënte feed die enkel berichten toont van accounts die je echt interessant vindt? Dat scheelt je veel tijd; en tijd is geld. Ga eens na welke accounts voor jou de afgelopen periode niet heel interessant waren.
Het mooie is dat Instagram hier inzicht in geeft zodat je actie kunt ondernemen. Ga hiervoor naar de drie streepjes rechts bovenin. Kies dan ‘Privacy’ en scrol naar beneden naar ‘Accounts die je volgt’.
Klik daar op de optie ‘Minste interactie met’. Daar zie je een overzicht van de accounts waarmee je de minste interactie hebt gehad in de afgelopen 3 maanden.
In dit overzicht kun je eenvoudig accounts niet meer volgen door op de button ‘Volgen’ te klikken. Dan heb je dat account meteen ontvolgd. Door hier eens in de drie maanden een opschoonactie te houden, zorg je voor een relevante feed die aansluit op jouw interessegebieden en potentiële klanten.
9. Bekijk een story in jouw tempo
Vind jij ook dat stories soms net een tikkeltje te snel gaan? Iedere clip duurt maar 3 seconden (foto) tot 10 seconden (video). Zeker als er veel tekst staat, is dat vaak te kort om alles te kunnen bekijken en lezen.
Wist je dat je een story eenvoudig zelf kunt pauzeren door gewoon je vinger er op gedrukt te houden? En als je terug wilt naar de vorige story, kan dat door links in beeld te klikken. Dan ga je naar de story ervoor. Vooruit klikken kan ook door rechts in beeld te klikken.
Wil je meer weten over hoe je stories succesvol inzet voor je business? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/zo-maak-je-succesvolle-instagram-stories-15-tips/
10. Verberg je likes
Als je wilt, kun je je likes verbergen. Je kunt dat instellen via de drie stipjes rechts boven het bericht waarbij je de likes wilt verbergen. Klik hierop en klik dan op ‘Aantal vind-ik-leuks verbergen’. Je kunt dit zowel bij een nieuwe post instellen net als bij posts die al gepubliceerd zijn.
De likes kun je trouwens nog steeds in je archief bekijken om er zelf zicht op te houden. Dat doe je via de drie streepjes rechts bovenin bij je account en door dan te klikken op ‘Archief’.
Wil je meer van dit soort handige tips voor Instagram, zodat je account snel groeit en je meer volgers krijgt? Doe dan mee met 365 Dagen Instasucces. Echt iets voor jou! https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-instagram-succes/
11. Zet Gidsen gericht in
Met Gidsen in Instagram kun je overzichtelijk Instagram content bij elkaar plaatsen. Zie het als een soort landingspagina op je Instagramaccount waar je bepaalde informatie bijvoorbeeld op thema bij elkaar plaatst en ook nog eens van extra informatie kunt voorzien.
Als ondernemer kun je hier zeker je voordeel mee doen. Je kunt met Gidsen eenvoudig subpagina’s maken op je profiel en daar weer berichten onder ‘hangen’.
De inhoud van een gids bestaat uit je eigen content, maar je kunt het ook ‘mengen’ met content van anderen. Zo kun je interessante informatie overzichtelijk bij elkaar brengen. Is je gids klaar? Dan kun je die zelfs als story delen.
Wil je meer weten over deze functie? Ik heb er een heel blog over geschreven: https://www.anneraaymakers.nl/wat-zijn-instagram-gidsen-en-wat-kun-je-ermee/
12. Verwijder spamvolgers
Als je iets post op je account, ziet niet iedereen dat, maar slechts een bepaald deel van je volgers. Als een bepaalde post hoge betrokkenheid krijgt bij volgers, dan toont Instagram jouw content aan meer van hetzelfde type volgers: zo werkt Instagram.
Daarom is het van belang om zo min mogelijk spamvolgers te hebben. Je weet dat het niet je doelgroep is en ze zullen ook weinig tot niet op jouw posts reageren. Wees slim en verwijder die spamvolgers van je account. Je hebt dan inderdaad minder volgers, maar de volgers die je hebt zijn wel je doelgroep en datzijn de mensen met wie jij je content wilt delen.
Zo verwijder je dit soort spamaccounts:
- Ga naar je profiel en klik op ‘Volgers’.
- Kijk of je spammy namen ziet staan en bekijk het account.
- Heb je een spam-account gevonden? Tik op de drie puntjes achter de ‘Volgen’ knop en verwijder het account.
Loop zo door alle volgers heen. Deze gerichte actie draagt bij aan een meer waardevol account met voornamelijk je potentiële klanten als volgers.
13. Verberg irritante gesponsorde berichten
Instagram gebruikt gegevens over de mensen die je volgt, de berichten die je volgt en websites en apps van derden die je bezoekt. Deze info gebruikt Instagram om de advertenties die je te zien krijgt, zo goed mogelijk op jou af te stemmen.
Als je in je feed gesponsorde berichten ziet langskomen die irrelevant voor je zijn, dan kun je daar wel invloed op uitoefenen. Dat doe je door op de drie stippen rechts van ‘Gesponsord’ te klikken. Dan klik je op de optie ‘Advertentie verbergen’. Je kunt dan ook aangeven waarom je in de toekomst geen advertenties meer wilt zien die hierop lijken.
Zo kun je effectief storende of niet-relevante gesponsorde berichten tot een minimum beperken.
14. Instagram effectief gebruiken
Je herkent het vast wel: je wilt iets doen op Instagram en opeens is het alweer meer dan een half uur later … zonder dat je er erg in hebt.
Instagram heeft een handigheidje ingebouwd om je bestede tijd op de app zelf te beperken. Het is slim om dit in te stellen. Ga hiervoor naar de drie streepjes rechts bovenin op je account. Ga dan naar ‘Je activiteit’. Kies daar de eerste optie: ‘Bestede tijd’. Als je iets naar beneden scrolt, zie je de optie ‘Je tijd beheren’.
Je kunt daar kiezen voor ‘Herinnering instellen voor pauzes’. Daar kun je kiezen voor 10, 20 of 30 minuten pauze. Ook kun je hier een dagelijkse limiet instellen. De opties zijn: 15, 30, 45 minuten en 1 of 2 uur. Klik op de gewenste tijd en dan op de button ‘Klaar’.
Als de tijd is verstreken, krijg je een push bericht van Instagram die aangeeft dat de tijdslimiet is verstreken. Zo kun je je Instagram-gebruik zelf een beetje binnen de perken houden.
15. Maak gebruik van meer links in je Instagram bio
Omdat je in een Instagram bericht geen klikbare links kunt plaatsen, is de link in je bio heel belangrijk. Je kunt er naar verwijzen als je wilt dat mensen naar je website of blog gaan. Maar je kunt er maar 1 klikbare link in zetten.
Je kunt ook gebruik maken van een zogenaamde link hub. Bijvoorbeeld de app Linktree.
Zo doe je dat:
- Maak een gratis account aan op linktr.ee
- Koppel je linktree account aan Instagram
- Voeg de links toe aan je linktree
- Voeg je persoonlijke linktree link toe aan je Instagram bio
Doe je voordeel met deze handige functionaliteiten op Instagram en zorg zo voor meer gerichte zichtbaarheid en werk nog efficiënter op dit interessante online platform.
Speak Your Mind