Je kunt denken wat je wilt van TikTok, maar weet dat het interessante mogelijkheden biedt voor jou als ondernemer. De app combineert elementen van bekende apps zoals Instagram of Snapchat. Met zijn leuke opties is dit platform een ideale manier om snel video’s te maken en zo je bedrijf (en jezelf) in de spotlight te zetten, waarbij de kans om viral te gaan best realistisch is.
Waarom is het slim om als bedrijf op TikTok te zitten?
TikTok is en blijft trending en blijft ook steeds groeien. Hier actief zijn is daarom zeker een aanrader omdat het veel voordelen heeft voor ondernemers:
- Mensen op TikTok zijn bijzonder (inter)actief en dat wil je graag op zo’n online platform.
- Je content bereikt direct al veel gebruikers.
- Je kunt zelf snel en makkelijk content maken die opeens viral kan gaan. Op andere online platforms is dit een stuk lastiger of bijna niet (meer) mogelijk.
- Influencers op TikTok zijn goed betaalbaar: het zijn vaak jongeren die (nog) geen hoge eisen stellen.
- Reclame en promotie zijn op dit platform nog volop in ontwikkeling: daarom is het slim om nu juist te starten en er je voordeel mee doen.
Lees voor meer informatie over TikTok ook dit blog https://www.anneraaymakers.nl/hoe-kun-je-tiktok-inzetten-voor-je-bedrijf/
Ben je overtuigd dat het zinvol is om op TikTok te starten? Dan is nu het moment. Zit je al op dit platform? Doe dan ook je voordeel met de volgende TikTok-tips.
1. Focus op je doelgroep
Het leuke van TikTok is dat je als ondernemer tegenwoordig meer doelgroepen vindt dan alleen Gen Z. Die is daar op dit moment toch wel het meest vertegenwoordigd. Als je doelgroep vooral bestaat uit die jongeren, dan is het bijna een must om actief te zijn op TikTok.
Waar moet je over nadenken voordat je met TikTok aan de slag gaat?
- Wat is de gemiddelde leeftijd van je doelgroep?
- Hoe actief is je doelgroep op TikTok?
- Wat zijn de interesses van je doelgroep?
- Welke andere sociale media kanalen gebruikt je doelgroep?
Als je je doelgroep goed kent, kun je hier wel iets over zeggen (of vinden via Google). Kijk ook eens wat je al aan content vindt op TikTok die specifiek voor jouw doelgroep bestemd is. Laat je hierdoor inspireren en bedenk vervolgens originele content voor je eigen video’s.
2. Laat jezelf zien
Zoals bij alles wat je online doet, is het ook op TikTok van belang dat je zoveel mogelijk jezelf blijft. Dat je opvalt om wie je bent en wat je doet als bedrijf. Als je meegaat in de massa, val je niet op en dat geldt zeker op TikTok.
Wat doe je net anders dan de anderen? Wat maakt jou (of je bedrijf) zo bijzonder? Waarom moeten mensen voor jou kiezen? Achterhaal je sterke en vooral unieke punten en leg daar de nadruk op. Bedenk ook hoe je video’s kunt maken die extra opvallen. Blijf zoveel mogelijk authentiek want daar is de kijker op TikTok juist naar op zoek.
3. Blijf op de hoogte van de trends op TikTok
Op geen enkel ander online platform worden trends zo snel gezet als hier. Ze spelen daarom een belangrijke rol. Ben om die reden zelf veel actief op TikTok en probeer de trends te ontdekken waar je op kunt aansluiten.
Als een geluid of bepaald effect bijzonder vaak ziet langskomen, moeten jij en je bedrijf meeliften als het past bij je business. De trends veranderen regelmatig, dus er zijn genoeg mogelijkheden om ergens op in te haken.
Vergeet ook zeker de muziek niet: dit is een belangrijk onderdeel van TikTok-content. Doe onderzoek en speel vervolgens in op de belangrijkste interesses, thema’s en muziekvoorkeuren van je doelgroep.
4. Laat je perfectionisme los
TikTok staat voor content waarbij goed meer dan goed genoeg is. Niets hoeft perfect te zijn en video’s moeten er niet professioneel en ‘gelikt’ uitzien: integendeel.
Zorg dat je content ongedwongen oogt. Foutjes mogen en alles is goed. Neem een video op en plaatsen maar …
5. Jij bent je bedrijf: dus laat jezelf vaak zien
Wat TikTok onder meer interessant maakt voor ondernemers, is dat je er best veel reclame kunt maken. De kijker is hier op dit platform behoorlijk aan gewend.
Eis is wel dat je het ludiek verpakt en onderhoudend maakt. Een gewone saaie aanbieding doen of iets promoten is ‘not done’. Doe bijvoorbeeld iets met een spelletje of zet humor in.
Kijk voor voorbeelden naar video’s van anderen uit je vakgebied en laat je inspireren. Er is veel mogelijk. Als het maar onderhoudend is en je doelgroep aanspreekt, is de kans groot dat het wordt geliket en gedeeld.
6. Kies voor ludieke manieren om in contact te komen met je doelgroep
Op TikTok moet je je doelgroep vermaken. Daar draait het om. Daarvoor moet je creatief zijn. Wat willen ze graag zien? Welke call to actions (= CTA’s) spreken ze aan en wat doet het niet goed bij je doelgroep? Al doende kun je dit achterhalen.
Je kunt het simpel houden en ze vragen naar hun mening. Je kunt ook inzetten op exclusiviteit. Doe bijvoorbeeld aansprekende aanbiedingen die enkel gelden voor je kijkers op TikTok. Deel een exclusieve kortingscode. Toon ze exclusieve content die je nergens anders publiceert. Zo wordt het interessant voor ze om je (ook) op TikTok te volgen.
7. Gebruik alle functies
TikTok heeft diverse functionaliteit: dat maakt het platform zo uniek en leuk. Als het gaat om interactie en direct contact met je doelgroep, dan zijn er twee die je zeker eens moet uitproberen.
De eerste is een vraag-en-antwoord functie, waarin je vragen kunt beantwoorden. Hiermee kun je ook opmerkingen in een video toevoegen.
Daarnaast heb je een functie om met je eigen video te reageren op of interactie te hebben met een andere bestaande content. Probeer het eens uit. Dit zijn goede mogelijkheden om direct met je doelgroep in contact te komen.
8. Gedraag je zelf actief als een fan op TikTok
Op een online platform zoals TikTok draait alles om interactie. Als je alleen maar zendt en niet reageert op anderen, dan is het zonde van je tijd om hier aanwezig te zijn.
TikTok biedt legio mogelijkheden in de app om de interactie aan te gaan met je doelgroep. Zo heb je vraag- en antwoordfuncties en andere live-functies die je kunt gebruiken.
Gedraag je dus zelf ook als fan op dit platform. Like, deel, geef commentaar en doe zelf mee aan challenges die je ziet langskomen. Zo bouw je een band op en ben je als merk ook steeds goed zichtbaar bij de doelgroep.
9. Zet alle mogelijkheden van TikTok in
Zoals aangegeven biedt TikTok een ruime keuze aan filters, stemeffecten, geluiden en achtergronden. Maak zoveel mogelijk gebruik van het aanbod en varieer hierin. Probeer zoveel mogelijk uit.
Op die manier ben je goed zichtbaar en inspireer je ook meteen je doelgroep met jouw specifieke kennis en expertise.
10. Gebruik de juiste hashtags
Op TikTok zijn hashtags erg belangrijk; net zoals bij Instagram bijvoorbeeld. Gebruik ze actief om de inhoud van je video direct duidelijk te maken en om zo sneller gevonden te worden.
Vergeet niet om bij challenges of trends waar je iets mee doet op TikTok, altijd de betreffende hashtags mee te nemen. Onthoud dat hashtag-gebruik een cruciale succesfactor is als het gaat om zakelijk TikTok-gebruik.
Naast inhoudelijke hashtags die samenhangen met je vakgebied en de content, kun je ook gebruikmaken van populaire hashtags, ook al hangen die niet direct samen met je content.
Hiermee kun je je bereik namelijk flink vergroten. Hashtags die je hiervoor kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld: #viral, #foryoupage, #fyp.
11. Maak optimaal gebruik van de muziekfunctie
Een onmisbaar element van TikTok is de muziekfunctie. Vaak gaat het om actuele muziek uit de hitlijsten. Ook als bedrijf maak je daar gebruik van. Bekijk op het platform hoe anderen daar gebruik van maken.
Kijk bijvoorbeeld op de trendpagina van TikTok om te bepalen welke muziek op dit moment populair is bij jouw doelgroep. Bepaal wat bij je past en gebruik die muziek in je video’s. Ga hierbij vooral met de trends mee.
12. Wees actief in hashtag challenges
Hashtags op TikTok zijn de belangrijkste manier waarop gebruikers inhoud kunnen vinden. Het verschil tussen TikTok en andere platforms is de kracht die hashtags hier kunnen hebben waardoor je snel viral kunt gaan.
TikTok is vooral bekend om zijn hashtag challenges. Dit soort challenges zijn interessant om je persoonlijke hashtags en je merkbekendheid te vergroten. Daarnaast betrek je hiermee de kijkers actief bij je content.
Met een zogeheten Branded Hashtag Challenge worden gebruikers aangemoedigd om hun eigen content te maken en die te taggen met een door jouw bedrijf bedachte hashtag. Als die hashtag vervolgens ook door andere gebruikers wordt gebruikt, doen ze automatisch mee aan de challenge.
Als dit veel wordt gedaan, is de kans aanwezig dat je op de For You-pagina terecht komt en dat is ideaal voor je zichtbaarheid. Weet dat deelname aan en het zelf starten van (betaalde) TikTok-challenges belangrijke manieren zijn om dit platform zakelijk in te zetten.
13. Ga aan de slag met de overgangen-functie
Voor dat beetje extra is content met verschillende overgangen de moeite waard. Dat spreekt de kijker nog meer aan omdat het professioneler uitziet. Op Google kun je hier van alles over vinden.
Maak hierbij gebruik van de timerfunctie in de app. Oefen ermee en zorg dat je mooie vloeiende overgangen maakt. Hoe creatiever, hoe beter!
14. Maak gebruik van TikTok shopping
Ook TikTok heeft een Shopping-optie. Die biedt je veel verkoopkansen. In de app kun je makkelijk je producten promoten en zo verkopen. Net als op Instagram bijvoorbeeld kunnen de kijkers door je productencatalogus bladeren zonder de app zelf te verlaten.
Waar moet je op letten? Zorg dat het geen ouderwetse manier van promoten en verkopen is. Het beste is om te kijken hoe anderen dit aanpakken. Doe hier inspiratie op voor je eigen aanpak. Onthoud dat authenticiteit, creativiteit, originaliteit en humor de bepalende factoren zijn op dit platform die je zoveel mogelijk moet inzetten.
Als je doelgroep op TikTok zit, is dit het moment op daar actief te worden. Succes!
Speak Your Mind