Je pins op Pinterest kunnen voor jou als ondernemer flink bijdragen aan je websiteverkeer als je het op de juiste manier aanpakt. Ben jij er al actief? Zo niet, dan is het echt de moeite waard om er tijd in te steken. Naast veel meer websitebezoeken, werk je met Pinterest ook gericht aan meer zichtbaarheid en naamsbekendheid bij je doelgroep. In dit blog deel ik 13 slimme tips met je die hier zeker aan bijdragen.
1. Zie Pinterest echt als een zoekmachine
Pinterest is een bijzonder krachtig en interessant online platform voor ondernemers. Pins kun je zien als mooie grafische links die de kijker doorsturen naar meer informatie.
Wist je dat Pinterest eigenlijk gewoon een soort zoekmachine is? Het doel van de pins is om zoveel mogelijk gebruikers van gewenste relevante informatie te voorzien, zodat ze zo lang mogelijk op het platform blijven hangen.
Het Pinterest algoritme bepaalt wat iedere gebruiker op zijn startpagina ziet. Dit wordt ook wel de Pinterest Smartfeed genoemd. Pinterest stelt daarbij prioriteiten. Daarbij rangschikt het de pins op basis van hun kwaliteit en gebruikte trefwoorden. Daar kun jij slim op inhaken.
2. Weet waar je doelgroep op Pinterest naar zoekt
Omdat Pinterest een visuele zoekmachine is, is het verstandig het platform ook op die manier te gebruiken.
Hiervoor moet je de exacte behoeften van je doelgroep kennen. Onderzoek welke onderwerpen relevant voor ze zijn. Probeer te achterhalen wat hun grootste uitdagingen zijn waarvoor ze op zoek zijn naar een oplossing.
Daar kom je achter door hun zoekgedrag te onderzoeken en te analyseren. Ga na op welke onderwerpen ze het meest klikken of welke producten of diensten ze het meeste afnemen. Bekijk daarom regelmatig je statistieken via Pinterest Analytics.
Daar kun je interessante informatie vandaan halen. Daarnaast is Google Analytics een handige tool om achter veelgebruikte zoekwoorden te komen die je vervolgens gericht op Pinterest gebruikt.
3. Zorg dat de SEO op je Pinterest profiel op orde is
Pinterest SEO houdt in dat je je Pinterest profiel optimaliseert zodat je zoveel mogelijk mensen uit je doelgroep gaat aantrekken.
Het begint al bij je naam: ga voor een SEO-vriendelijke variant. Gebruik – als het even kan – zoekwoorden in je naam waarop door je doelgroep veel wordt gezocht. Zorg dan dat alle informatie compleet is ingevuld en voeg een logo of een professionele foto in hoge resolutie toe.
Daarnaast is het belangrijk om minimaal één Pinterest bord te maken met relevante pins van jezelf en een paar van anderen.
Lijkt het je wat om te leren Pinterest in te zetten voor meer websitebezoekers en meer verkopen? Volg dan de cursus 365 Dagen Pinsucces: https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-pinsucces/
4. Ga voor de allerbeste pin-kwaliteit
Pinterest is een visueel medium: de optische kwaliteit van je pins is dus erg belangrijk. Die kwaliteit beïnvloedt namelijk de populariteit en de mate van betrokkenheid bij je pins.
Foto’s zeggen nu eenmaal meer dan duizend woorden. Want beelden wekken emoties op, die op hun beurt weer een positieve invloed hebben op de aankoopbeslissingen van mensen. Maak bij voorkeur gebruik van eigen fotomateriaal om authentiek te zijn en op te vallen.
Hoe meer mensen actief zijn met je pins door te erop te klikken, ze op te slaan of erop te reageren, hoe hoger de kwaliteit ervan wordt gezien en hoe hoger ze gaan verschijnen op de startpagina of bij de zoekresultaten.
Het maken van goede pins vereist aandacht voor detail en een scherp oog voor wat je doelgroep aanspreekt. Gebruik contrasterende (huisstijl)kleuren om de aandacht te trekken en je te onderscheiden van je concullega’s.
Maak bij het maken van je pins gebruik van een handige online ontwerptool zoals Canva. Daar vind je kant-en-klare sjablonen voor je Pinterest-content die je naar wens kunt aanpassen.
5. Gebruik regelmatig de juiste trefwoorden
Heb je ook al gemerkt dat als je een keer gezocht hebt op een bepaald woord op de startpagina, je later steeds meer pins ziet langskomen over dat onderwerp?
Wat een gebruiker op Pinterest op de startpagina ziet, is afhankelijk van het persoonlijke klikgedrag, pingedrag en zoekgedrag. Als iemand veel van je pins heeft gerepind, gaat degene automatisch steeds meer van jouw pins zien.
Dat maakt het zo belangrijk om steeds opnieuw te blijven pinnen over relevante onderwerpen voor je doelgroep. Gebruik daarbij ook steeds opnieuw de juiste zoekwoorden. Datzelfde geldt voor hashtags.
Houd het qua onderwerpen waarop je je richt zo eenvoudig mogelijk. Ga liever voor 3 of 4 specifieke onderwerpen waarbij je steeds dezelfde zoekwoorden gebruikt in je pins en op je website, dan allerlei verschillende, minder samenhangende onderwerpen.
6. Zorg voor goede beschrijvingen bij de pins
Net als met titels voor een blog is de juiste beschrijving per pin belangrijk voor de vindbaarheid ervan. Je beschrijving geeft de lezer een voorproefje van wat ze mogen verwachten. Spreekt het ze aan? Dan klikken ze door.
Maak je pins makkelijk en snel vindbaar met een passende tekst die veel zoekwoorden bevat. Houd het kort en bondig. Enkele zinnen zijn voldoende om de lezer goed te prikkelen.
Ga per beschrijving voor maximaal 500 tekens. Plaats het belangrijkste in de eerst 100 tekens om je pinbeschrijvingen te optimaliseren voor het mobiele gebruik. Voeg in de beschrijving ook altijd enkele goed passende hashtags toe.
Zorg dat de tekst inhoudelijk echt aanspreekt. Dat doe je door slim op de emotie in te spelen. Maak goed duidelijk wat het ze brengt als ze verder lezen. Zo zet de tekst de lezer aan om verder klikken en dat is precies wat je graag wilt.
7. Zorg voor de juiste zoekwoorden op je website
Niet alleen je profiel en je pins moeten goede zoekwoorden bevatten. Ook de relevantie en de kwaliteit van je website waar de pin naar linkt, spelen een belangrijke rol.
Pinterest gaat na of er veel relevante en interessante informatie te vinden is op je website. Als mensen doorklikken, willen ze wel dat daar goede informatie vindbaar is.
Dit wordt bepaald aan de hand van de trefwoorden die je op je website gebruikt. Er wordt daarbij vooral gekeken naar de titels en de kopjes. Check je website hierop en pas ze waar nodig aan.
8. Gebruik rich pins
Voor extra verkeer naar je website raad ik je aan om zogenaamde Rich Pins in te stellen. Die geven de kijkers bij elke pin extra nuttige informatie.
Waarom rich pins gebruiken? Om te beginnen vallen ze meer op dan gewone pins. Ze stralen een zekere professionaliteit uit door de extra informatie die ze meegeven. Daarnaast zorgen rich pins voor meer relevantie, wat uiteindelijk weer leidt tot meer doorkliks.
Zodra iemand anders vanaf je website iets pint, komt de extra informatie ook mee. Dat betekent dat jij de controle houdt over de informatie die wordt verspreid door anderen. Ook wordt er zo gratis reclame voor jou gemaakt als mensen foto’s van je website delen op Pinterest.
Handig: rich pins passen zich automatisch aan als je wijzigingen doorvoert op de pagina’s waar ze naar doorlinken. Pas je bijvoorbeeld de productprijs aan in je webshop of de titel van je blog? Pinterest past ze aan in je pins zonder dat jij daar actief iets voor hoeft te doen.
9. Maak het anderen gemakkelijk om je pins te repinnen
Maak het de bezoekers van je website gemakkelijk: laat ze jouw afbeeldingen gewoon direct vanaf je website pinnen.
Dat kan eenvoudig met Social Media deelbuttons op je website. Ook kun je mensen erop wijzen om de Pinterest browser knop te installeren. Doe dat bijvoorbeeld in je blogs. Wijs ze bijvoorbeeld op de Chrome extensie.
Als je een WordPress website hebt, kun je ook zelf de plugin ‘Download Social Media Share Buttons & Social Sharing Icons’ installeren.
Het is bewezen dat deze opties er actief aan bijdragen dat je pins vaker worden gedeeld. Zo kun je het aantal website bezoeken aanzienlijk verhogen.
10. Zorg dat je pint op groepsborden waar je doelgroep zit
Als je wilt dat je pins door nóg meer mensen gezien worden, is het slim om je aan te melden bij groepsborden. Een groepsbord is een soort community op Pinterest met diverse pinners uit een bepaalde niche.
Zo’n groepsbord heeft vaak betrekking op een specifiek onderwerp. Hoe meer mensen lid worden van een groepsbord, hoe beter dat is voor je bereik en je naamsbekendheid.
Via een groepsbord bereik je een groter publiek voor wie jouw pins ook interessant kunnen zijn. Zo vergroot je makkelijk de kans op meer websiteverkeer.
Let op: het zwaartepunt moet wel altijd op je eigen pinborden liggen, maar daarnaast ook pinnen op aanvullende relevante groepsborden is zeker zinvol.
11. Kies één duidelijke CTA
Wat voor type bedrijf je ook hebt: je hebt goede CTA’s nodig om de kijkers te overtuigen om door te klikken. Een CTA is een opvallende button of tekst die ervoor moet zorgen dat bezoekers op je pin (of op een button op je website) klikken.
Wat je doel ook is: met een goed geformuleerde CTA stimuleer je de lezer om een bepaalde stap te zetten. Die maakt dat de lezer in de actiestand komt richting je product /dienst. Stel je wilt dat ze je mooie aanbieding bekijken. Of je wilt ze doorverwijzen naar de aanmeldpagina van je training die volgende maand start. Dat kan met een CTA.
Je hebt CTA’s voor verschillende doeleinden. Denk aan het aanmelden voor de nieuwsbrief, het downloaden van je weggever, een product bestellen, een blog lezen, meer informatie opvragen of simpelweg contact opnemen.
Denk vooraf goed na over wat je met een bepaalde pin wil bereiken. Stel een overzicht op van de pins die je wilt maken, bepaal per pin de woorden die bij de specifieke doelgroep passen én het doel van die specifieke pin.
12. Plan je pins in met Tailwind
Pinterest is een platform waar je bijzonder actief moet zijn om optimaal zichtbaar te zijn. Het kan best veel werk zijn om die pins allemaal zelf handmatig te plaatsen. Maak daarom slim gebruik van tools die je daarbij ondersteunen.
Tailwind is zo’n planningstool waarmee je razendsnel en betaalbaar je Pinterest-content klaarzet. Met je desktop of je mobiele app kun je met Tailwind regelmatig pins plannen en zo publiceren op verschillende borden.
Daarnaast kun je bordlijsten maken die je veel werk uit handen nemen, het heeft groepen (tribes) waarin je je pins kunt delen en je hebt de beschikking over fantastische statistieken. Als je echt serieus met Pinterest aan de slag wilt, dan is Tailwind een onmisbare tool.
13. Evalueer je gebruikte pins
Last but not least: check regelmatig (bijvoorbeeld maandelijks) je Google Analytics. Op die manier krijg je zicht op de onderwerpen en het type pins die het meeste verkeer naar je website leiden.
Je achterhaalt op die manier de thema’s die je doelgroep het meeste aanspreken. Gebruik die inzichten bij het maken van je volgende pins.
Bekijk ook de statistieken in je account zelf, kijk wat er opvalt en wat je daarmee kunt doen als het gaat om nog meer bezoeker naar je website leiden via Pinterest. Succes!
Lijkt het je wat om te leren Pinterest in te zetten voor meer websitebezoekers en meer verkopen? Volg dan de cursus 365 Dagen Pinsucces: https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-pinsucces/
Speak Your Mind