13 slimme tips om je Google My Business te optimaliseren

13 slimme tips om je Google My Business te optimaliserenWil jij ook beter gevonden worden op Google? Maak dan werk van Google My Business. Dit is een gratis en eenvoudig online hulpmiddel voor bedrijven. Hoe meer informatie Google daar van je krijgt, des te gemakkelijker is het voor het algoritme om de relevantie ervan vast te stellen en je hoger te plaatsen in de ranking. Door op dit profiel zoveel mogelijk informatie te delen, draag je actief bij aan extra zichtbaarheid via Google. In dit blog deel ik 13 slimme tips met je om met Google My Business je bereik en je zichtbaarheid te vergroten.

De voordelen van Google My Business

Je kunt Google My Business zien een soort online Gouden Gids; maar dan fijner en beter. Dit zijn de belangrijkste redenen om je gratis Google My Business te activeren, te vullen en vooral ook up-to-date te houden:

  • Het is je online visitekaartje.
  • Het geeft je een professionele en betrouwbare uitstraling.
  • Het vergroot je lokale zichtbaarheid.
  • Je komt sneller in beeld bij zoekopdrachten.
  • Je bent online meer zichtbaar en hebt een groter bereik.
  • Het is een perfecte plek voor reviews.
  • Je hebt goed inzicht via de statistieken.
  • Je  (potentiële) klant kan via de chat direct contact met je opnemen.

Al met al reden genoeg om er actief mee aan de slag te gaan.

1. Maak een account aan

Heb je je bedrijfsnaam nog niet geclaimd? Geen probleem: dat kun je eenvoudig en gratis doen.

Heb je wel al eens een profiel aangemaakt, maar er verder niet veel mee gedaan? Om je profiel te optimaliseren hoef je geen SEO-expert te zijn. Een volledig aangevuld profiel dat up-to-date is, is de belangrijkste basisvoorwaarde voor een goede plek in deze interessante online bedrijvengids.

Het is belangrijk dat je zelf de Google My Business vermelding aanmaakt. Het instellen van je bedrijfsvermelding op Google gaat eenvoudig via: https://www.google.nl/intl/nl/business/

De volgende stap is om alle gewenste informatie zoveel mogelijk in te vullen; liefst zo compleet mogelijk. Begin met alles wat moet worden ingevuld bij ‘Informatie’. Zorg dat je overal iets hebt ingevuld zodat Google over alle basisgegevens beschikt.

Als je gericht gaat kijken, zul je zien dat best veel bedrijven hun profiel maar gedeeltelijk hebben ingevuld. Dat is zonde, want zo mis je de kans op een goede plek in de (lokale) zoekresultaten.

Het is belangrijk dat je bij de invoer van de overige info op een aantal zaken let. In de volgende tips deel ik de belangrijkste aandachtspunten met je.

2. Zorg voor een pakkende omschrijving

De bezoeker is natuurlijk nieuwsgierig wie je bent en wat je voor hem of haar kunt betekenen. Bij het kopje ‘Informatie’ kun je een duidelijke omschrijving van je bedrijf toevoegen. Zorg voor een oprechte, duidelijke uitleg van wat je doet. Gebruik dit gedeelte ook om te vertellen over wat jou nu precies onderscheidt van je concurrenten en wat je klanten het meest waarderen aan je bedrijf.

Het is handig om te weten dat trefwoorden, tekstlengte of andere factoren die voor je SEO van belang zijn, hier geen rol spelen om toch een goede positionering te bereiken. Kopieer hiervoor trouwens geen teksten van je website. Het moet echt een unieke tekst zijn die je hier toevoegt.

Let op: alleen de eerste 250 tekens van deze tekst worden getoond. Als de bezoeker op de ‘Meer’ button klikt, verschijnt de volledige beschrijving. Zorg er dus voor dat de belangrijkste informatie over je bedrijf in de eerste 250 tekens staat.

3. Kies de best passende categorieën

Bij het maken van je bedrijfsprofiel moet je een primaire categorie kiezen om aan je bedrijf te koppelen. Hiermee kunnen gebruikers je snel vinden via Google. Kies hier de categorie die het beste bij je bedrijf past. Maak de categorie ook zo specifiek mogelijk. Als je begint met typen, verschijnt er vanzelf een vervolgkeuzelijst van categorieën. Er zijn ontelbaar veel categorieën. Het is dus de moeite waard om goed te kijken en de meest specifieke en passende categorie eruit te pikken.

Je kunt ook nog secundaire categorieën kiezen. Bied je naast je kernactiviteit nog andere diensten aan? Dan kun je die hier toevoegen. Stel je bent schoonheidsspecialiste en je doet ook nagelverzorging, dan kun je als secundaire categorie ‘nagelstudio’ toevoegen.

Heb je de passende categorieën gekozen? Dan komt Google bij sommige categorieën op de proppen met categorie-specifieke functies die je profiel nog aantrekkelijker en sneller vindbaar maken. Bij restaurants kunnen bijvoorbeeld een reserveringsknop of een menu-knop worden toegevoegd.

4. Benoem alle details

Elk bedrijf heeft vaak wel een aantal specifieke kenmerken. Via Google My Business kun je die ook aangeven. Hiermee kun je je direct en duidelijk onderscheiden van je concurrenten. De bezoeker weet op die manier meteen wat wel en niet kan of wel of niet beschikbaar is.

Denk bijvoorbeeld aan toiletten of een rolstoel toegankelijke winkel. En zo zijn er nog veel meer. Ook kun je aangeven of je bezorgd of dat afhalen mogelijk is bij jouw zaak. Of dat je online afspraken kunt maken.

Bekijk de opties kritisch en vermeldt alles wat aansluit bij je bedrijf. Het zou zomaar eens het verschil kunnen maken of een prospect je klant wordt of niet.

5. Maak het visueel aantrekkelijk

Google My Business biedt je naast teksten ook de mogelijkheid om foto’s en zelfs video’s toe te voegen. Voor sommige branches zoals horeca en hotels zijn foto’s een absolute must. Maar ook bedrijven in andere branches kunnen hun profiel nog aantrekkelijker maken met enkele mooie professionele foto’s.

Afbeeldingen van je pand, jezelf (en eventueel je personeel) of je producten en diensten wekken vertrouwen bij de bezoeker. Ze vergroten daarnaast de kans dat je hoger in de ranking van Google komt. Zorg ervoor dat het foto’s in hoge resolutie zijn en dat ze perfect aansluiten bij jou, je bedrijf en je product of dienst.

Wil je meer tips als het gaat om afbeeldingen? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/14-canvahacks-voor-geweldige-afbeeldingen/

Nog een paar praktische tips als het gaat om de afbeeldingen op Google My Business. Upload om te beginnen je logo bij je voorbeeldfoto. Gebruik voor je omslagfoto vervolgens iets wat je bedrijf of je merk het beste vertegenwoordigt.

Kies altijd voor aansprekende foto’s. Denk aan foto’s van blije klanten, mooie producten of geef een kijkje achter de schermen met foto’s van je kantoor, werkruimte of winkel. Professionele foto’s van jezelf (en teamleden) mogen ook niet ontbreken. Gebruik hier trouwens geen stockfoto’s en geen foto’s met speciale effecten of filters.

Let op: Iedereen heeft de mogelijkheid om foto’s op je inzending te publiceren. Controleer regelmatig welke beelden geüpload zijn en laat ongewenste afbeeldingen verwijderen.

6. Houd je openingstijden up-to-date

Er is niets erger dan klanten die voor een gesloten deur staan. Voorkom dat en zorg ervoor dat de vermelde openingstijden altijd kloppen.

Pas ze meteen aan wanneer dat nodig is. Dat is heel eenvoudig en snel te doen. In bijzondere gevallen kun je je bedrijf op ‘tijdelijk gesloten‘ zetten. Zo voorkom je dat er (potentiële) klanten voor een dichte deur staan en waarschijnlijk een volgende keer ergens anders heengaan.

7. Zet je product of dienst in de schijnwerpers

Als je optimaal wilt profiteren van je Google My business-profiel, moet je alles zo compleet mogelijk invullen. Dat geldt ook voor de productcatalogus. Die maakt het voor kleine bedrijven mogelijk om gratis een aantal fysieke producten te presenteren en volop in de schijnwerpers te zetten.

Bied je een dienst aan? Dan kun je jouw dienstverlening toevoegen onder de knop ‘Services’. Via verschillende rubrieken en categorieën kun je een uitgebreide beschrijving toevoegen met een doorlink naar je website.

Gebruik deze mooie gratis reclameoptie om je product(en) of dienst(en) extra onder de aandacht te brengen.

8. Gebruik de chatfunctie

Via Google My business kan een bezoeker van je profiel je direct een tekstbericht sturen. Dit is een geweldige kans voor je (potentiële) klanten om direct met jou in contact te komen of een vraag te stellen.

Om deze functie in te schakelen kies je links in het menu het tabblad ’Berichten’. De installatie vanuit Google Play of de Apple App Store is eenvoudig en wijst zichzelf. Zodra deze functie is geactiveerd, krijgt je bedrijfsprofiel een extra knop.

Vervolgens maak je een persoonlijke welkomstboodschap aan. Je krijgt vanaf dat moment automatisch een bericht als iemand een tekstbericht heeft gestuurd. Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk reageert op elk bericht dat binnen komt.

Let op: Als het vaker voorkomt dat je niet tijdig antwoordt, wordt de berichtenfunctie automatisch uitgeschakeld.

9. Voeg regelmatig interessante content toe

Net als op social media platforms kun je op je Google My Business profiel allerlei berichten plaatsen. Dat kan echt van alles zijn. Denk aan aanbiedingen, evenementen, aankondigingen en info over een product of dienst.

Hoe je goede content schrijft? Laat je inspireren door dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/zo-schrijf-je-pakkende-content-voor-je-social-media-posts-18-tips/

Je nieuwste blogs kun je hier ook plaatsen. Misschien organiseer je veel evenementen in je bedrijf? Of geef je online trainingen? Wees slim en vermeldt ze ook altijd op Google My Business profiel.

Maak regelmatig nieuwe content aan en voeg dat steeds weer toe; net als bij je social media posts. Neem daarbij in elke post ook een doorlink of een CTA (= Call to Action) op. Dan kan de bezoeker in actie komen en doorklikken of iets aanvragen.

Geplaatste berichten verschijnen in de sectie ‘Updates’ onderaan je bedrijfsprofiel. Regelmatig posten heeft een positief effect op je ranking in Google en draagt dus gericht bij aan je vindbaarheid.

Handig: Bezoekers kunnen trouwens ook je bedrijfsprofiel volgen en zo op de hoogte blijven van alle nieuwe berichten en updates.

10. Reageer op positieve reviews

Steeds meer consumenten laten zich leiden door online beoordelingen. Reviews, recensies en beoordelingen geven echt inzicht in de kwaliteit van je bedrijf en zijn een belangrijke vertrouwensfactor. Reviews spelen ook een rol in de ranking van je bedrijf op Google My Business.

Mensen gaan vaak af op ervaringen en de bijbehorende meningen van andere klanten. Moedig daarom je klanten en partners aan om je een positieve beoordeling te geven. Vraag ze ook om te benoemen wat hij aan je waardeert en waarom hij zo tevreden over je is.

Op positieve reviews moet je altijd een reactie geven. Liefst zo snel mogelijk maar zeker binnen een week. Varieer je antwoorden per keer ook steeds iets om het persoonlijk te houden. Door snel op reviews te reageren geef je je bedrijf een gezicht en breng je wat menselijkheid en nog meer vertrouwen in de anonieme online wereld.

Vraag tevreden klanten dus of ze een Google review willen achterlaten. Vragen kost niets 😉

11. Ga goed om met negatieve reviews en klachten

Het is trouwens niet alleen belangrijk dat je reageert op positieve reviews, maar ook dat je op een passende, vriendelijke en professionele manier snel reageert op slechte reviews of klachten.

Met een professionele klachtenafhandeling kun je soms een ‘negatief’ aspect ombuigen tot een positief aspect en er zelfs je voordeel mee doen. Daarnaast kun je de kritiek gebruiken om je dienstverlening steeds verder te verbeteren.

Let op: Google is streng met nep-reviews. Google heeft een filter ingesteld dat de strenge richtlijnen voor Google reviews volgt en meteen overtredingen hiervan herkent.

12. Check je statistieken

Eén van de krachtigste functies van Google My Business is de categorie ‘Inzichten’ die je via het menu links kunt inzien. Zo zie je hier bijvoorbeeld hoeveel gebruikers je hebben gevonden en hoe ze je hebben vonden.

Daarnaast kun je onder andere de volgende interessante info vinden:

  • Welke zoekopdrachten gebruikers gebruiken om je bedrijf te vinden.
  • Hoe gebruikers je bedrijfsvermelding hebben gevonden.
  • Welke zoekopdrachten van individuele gebruikers het meest ‘populair’ zijn.
  • Welke ingang is gebruikt om je bedrijf te vinden (bv. via Google Maps of via Google zoekopdracht).
  • Welke acties gebruikers ondernemen in je bedrijfsvermelding.
  • Hoe vaak je foto’s zijn bekeken.

Ninja-tip: Gebruik deze informatie om je Google My Business bedrijfsvermelding regelmatig te verbeteren en te optimaliseren.

13. Goed bijhouden

Zoals je ziet is een Google My Business profiel niet een eenmalige marketingklus. Het is een effectief waardevol marketingmiddel dat je moet blijven aanvullen en realtime up-to-date houden. Elk kleine detail moet kloppen.

Je moet daarnaast regelmatig interessante content toevoegen, mooie foto’s toevoegen en reageren op reviews, vragen of klachten. Het is verstandig om dit soort werkzaamheden op een vast moment in te plannen zodat je het structureel kunt bijhouden.

Het belang van het instellen en onderhouden van je Google My Business bedrijfsvermelding is je ongetwijfeld wel duidelijk geworden. Ga vandaag nog aan de slag en ga zo via je Google My Business vermelding voor nog meer zichtbaarheid en bereik. Succes!

Speak Your Mind

*