Instagram is voor veel bedrijven een belangrijk marketingkanaal geworden: en dat is niet zonder reden. Omdat Instagram een sociaal netwerk is, kun je als bedrijf je bereik en het aantal volgers het gemakkelijkst vergroten met je posts. Die content moet dan wel zo informatief, boeiend, authentiek en gevarieerd mogelijk zijn. In dit blog deel ik 13 originele ideeën voor je Instagram posts waarmee je nog meer opvalt.
Hoe zorg je voor originele content?
Voor originele content zorgen kan zeker een uitdaging zijn. Als je content in elk geval alvast een vleugje authenticiteit heeft, zit je al op de goede weg. Denk aan eigen fotomateriaal in plaats van stockfoto’s. Maar ook inhoudelijk kun je net een andere draai geven aan datgene wat je deelt. Dat kan bijvoorbeeld door:
- Verrassende inzichten te geven.
- Humor toe te passen.
- Nieuwe perspectieven te delen.
Let er daarbij op dat bijna alle content die je deelt relevant is voor je doelgroep. Dat betekent dat de inhoud echt afgestemd moet zijn op de behoeften en de interesses van die groep mensen. Zorg er tenslotte voor dat je met je content inspireert, informeert, vermaakt of emotioneel raakt. Inhoud die aansluit bij je doelgroep, zorgt voor meer interactie en een groter bereik.
In de volgende tips deel ik nog een paar concrete ideeën met je waarmee je originele content kunt maken.
1. Deel je ‘why’
Waarom doe je wat je doet? Waarom is je bedrijf belangrijk voor je? En waarom zou je doelgroep er belangstelling voor hebben? Laat je volgers in een reeks informatieve posts je ‘why’ zien en deel al je beweegredenen.
Dit bouwt niet alleen een relatie op tussen jou en je volgers. Het geeft je hiermee ook de gelegenheid om interactie met ze te hebben. En dat is precies wat je graag wilt bereiken om die vertrouwensband op te bouwen.
Hoe je dat doet? Vraag je volgers in je ‘why’-posts eens wat belangrijk voor hen is, waar ze gepassioneerd over zijn, waar ze behoefte aan hebben of vraag ze ook gerust eens hoe ze op je profielpagina terecht zijn gekomen.
2. Deel je routines
Mensen zijn altijd nieuwsgierig naar de persoon achter een bedrijf. Laat ze eens wat beter kennis met je maken. Dat kan bijvoorbeeld door het delen van een kijkje achter de schermen: maar dan wel op een originele manier. Deel eens wat routines uit je leven. Het liefste over je werk, maar dat mag ook best eens een post over een privé-routine zijn. Denk aan een heerlijke wandeling met je hond in de bossen.
Laat je volgers bijvoorbeeld zien hoe jij je dag in de ochtend start. Plaats bijvoorbeeld een carrouselpost waarin je laat zien hoe je aankomt op je kantoor of op je werkplek. Dan toon je wat de eerste dingen zijn die je ‘s ochtends doet. Maak zo een leuke compilatie van die stappen, zet er een leuke tekst bij en klaar is je originele en persoonlijke post.
Dat kun je ook doen voor andere routines, zoals in de middag of voor het einde van je werkdag. Stel er ook altijd een vraag bij. Bijvoorbeeld: hoe ziet jouw ochtend op het werk eruit? Met een vraag zorg je meteen voor meer interactie.
3. Deel leuke feitjes over je bedrijf
Wist-je-dat-posts wekken altijd de nieuwsgierigheid op. Deel af en toe eens een paar feitjes over je bedrijf met je volgers. Dat kan echt over van alles gaan. Over de start van je bedrijf, over je missie, over je bereikte doelen, over je ontwikkelde product of dienst, over je inspiratiebronnen enzovoorts.
Als je tegelijk iets wilt doen voor meer interactie op je post, is het leuk om gebruik te maken van een quiz. Deel 3 tot 5 feitjes over je bedrijf met één feitje ertussen die niet waar is. Laat de volgers dan raden welke daarvan onjuist is. Dat levert reacties op en je krijgt daardoor meteen veel meer bereik.
Het leuke is dat je dit op Instagram op allerlei manieren kunt doen. Het kan een gewone post zijn met een enkele afbeelding. Maar je kunt er ook een carrousel van maken of het in een story delen. Een video of een Reel maken kost iets meer tijd, maar is zeker ook de moeite waard.
4. Deel info over je populairste product(en)
Af en toe is het prima om een product of dienst te promoten op je Instagram. Maar dan liever geen saaie promotiepost, maar doe er iets origineels mee.
Stel dat je meerdere producten verkoopt. Het is leuk om dan bijvoorbeeld te delen welke producten het goed doen in de lente. Of juist met de Kerst. Speel ook in op de actualiteit. Deel bijvoorbeeld je meest verkochte product tijdens de lock down.
Of ga voor een product van de maand. Post elke maand een ‘product van de maand’-post. Zorg er hierbij altijd voor dat je pakkende en boeiende teksten bij de afbeelding plaatst. Zorg dat het geen promotiepost wordt.
Je kunt natuurlijk wel een speciale actie aan die post hangen. Bij het product van de maand kun je bijvoorbeeld aangeven dat dat product die hele maand lang met een bepaalde korting verkrijgbaar is voor Instagramvolgers.
5. Zorg voor verrassende afbeeldingen van je product of dienst
Stel je verkoopt tassen. Je kunt dan kiezen voor gewone foto’s van de tassen of een model met een tas, of juist voor hele spectaculaire foto’s van dezelfde tassen. Bijvoorbeeld op een mooi muurtje met een geweldige achtergrond met mooie natuur. Of hang een paar exemplaren in een boom buiten en maak er dan foto’s van. In het laatste geval vallen ze veel meer op.
Of je nu een fysiek product verkoopt of een professionele dienst aanbiedt, bedenk een originele manier om het zo opvallend mogelijk in beeld te brengen. Bij een dienst kun je bijvoorbeeld denken aan een kort stripverhaal. Ga hierover brainstormen. Zorg dat de omgeving of andere zaken op de foto passen bij je doelgroep en ze aanspreken.
Wil je nog meer tips over mooie afbeeldingen? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/14-canvahacks-voor-geweldige-afbeeldingen/
6. Maak gebruik van teasers
Ben je bezig met een nieuw type dienstverlening? Of staat er een nieuw product in de startblokken? Begin voordat het echt te koop is al met een stukje nieuwsgierigheid en aandacht creëren voor dat product of die dienst.
Maak het spannend met enkele posts waarin je bijvoorbeeld per post een tipje van de sluier oplicht. Vertel iets over de voordelen, over de specifieke eigenschappen of over het ontwikkelproces ervan.
Tel hierbij af. Dus maak bijvoorbeeld 5 posts en tel elke dag af tot dag 0 waarop je het product of de dienst uiteindelijk onthult. Stel in elke post een vraag aan je volgers, zodat er interactie op gang komt. Je kunt ze bijvoorbeeld ook laten raden wat je voor ze in petto hebt.
7. Deel originele voor- en nafoto’s
Iedereen kent de bekende voor- en na foto’s wel. Denk aan kapsels, make-up of make-overs van dingen in huis of van de tuin. Dit type posts doet het erg goed op social media.
Het is nog leuker om originele voor- en na concepten te bedenken. Deel bijvoorbeeld een foto van je rommelige werkplek en dan eentje van je perfect opgeruimde werkplek. Of van een foto van je tuin (voor en na) nadat je uitgebreid in de tuin hebt gewerkt. Of als je een nieuwe werkplek krijgt: deel de oude en dan de nieuwe.
Leg daarbij liefst een link met je bedrijf en je product of dienst. Stel dat je leuke dingen maakt met handwerken: maak een foto van een aantal bollen wol die rommelig door elkaar liggen en dan een foto van datgene wat je ervan hebt gemaakt. Je kunt hier echt alle kanten mee op: laat je creativiteit de vrije loop.
8. Ga voor Boomerang
Uit onderzoek blijkt dat korte video’s erg populair zijn op Instagram en dat die vaak helemaal worden bekeken. GIF is daar een voorbeeld van. Het is een bewegend beeld en daardoor aantrekkelijker dan een afbeelding.
Het voordeel van een GIF is dat het minder tijd kost om het te maken dan een video en ze worden ook vaker gedeeld. Instagram heeft zijn eigen variant op de GIF geïntroduceerd: de Boomerang.
De Boomerang is een beetje in de vergetelheid geraakt door Reels (zie volgende tip) maar het is nog steeds leuk om een Boomerang te maken.
Een Bommerang neemt een korte opeenvolging van foto’s op en laat ze dan in een loop voor- en achteruit afspelen. Zo krijg je een leuk kort videootje met een herhaalde beweging. Boomerangs zijn populair, vallen op en zijn leuk om te maken.
9. Post tutorials in Reels
Een gewone korte video is leuk, maar dat kan nog veel beter. Je kunt bijvoorbeeld een korte uitleg geven van iets uit je vakgebied in een korte tutorial. Laat volgers bijvoorbeeld zien hoe je je product precies kunt gebruiken of benoem de voordelen ervan. Inspireer je volgers met verrassende toepassingen van je product of dienst.
Of kies bijvoorbeeld een paar veelgestelde vragen over je product of dienst en beantwoord in een Reel steeds één vraag per keer. Met dit soort content biedt je je volgers echt toegevoegde waarde. Ze weten wat ze mogen verwachten als ze je Reels bekijken. Daarnaast werk je zo actief aan je expertstatus en bouw je vertrouwen op.
Wil je hiermee aan de slag? Lees dan zeker ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/instagram-reels-zo-zet-je-het-als-ondernemer-slim-in/
10. Maak infographics
Maak jij al gebruik van de infographics? Een infographic is een afbeelding waarop je informatie uit je branche of over een specifiek onderwerp op een speelse en mooi vormgegeven manier samenvoegt en dan deelt. Hiermee kun je ook complexe onderwerpen eenvoudig toelichten.
Je visualiseert als het ware de informatie die je graag wilt delen. Je gebruikt daarvoor tekst, cijfers en leuke, sprekende afbeeldingen door elkaar heen. In plaats van een saai stuk tekst, zien je volgers je informatie in één oogopslag in een afbeelding.
Infographics zijn erg populair en een mooie tool om in te zetten op Instagram. Canva heeft bijvoorbeeld mooie templates voor infographics.
11. Stel slimme vragen
Je weet vast wel dat je altijd een call to action (= CTA) moet meenemen in de tekst van je Instagram post. Want je wilt je volgers zoveel mogelijk in actie krijgen. Met vragen waarop een simpel ja of nee het antwoord is, kom je niet zo ver: en het is verre van origineel.
Je vragen moeten echter ook weer niet te ingewikkeld of te specifiek zijn. Breed geformuleerde vragen hebben meer kans op een reactie dan specifieke vragen.
Iedereen kent de volgende vraag wel: ‘Welke drie dingen neem je mee naar een onbewoond eiland?’ Dit is een voorbeeld van een breed geformuleerde vraag. Probeer dit type vraagstelling eens voor jouw vakgebied in te zetten.
Stel je verhuurt vakantiewoningen. Denk dan aan een vraag als: ‘Welke 3 dingen neem je altijd van huis mee als je een vakantiewoning huurt? ‘Of stel je verkoopt meubels, dan kun je vragen: ‘Welke drie meubelstukken mogen in jouw woonkamer absoluut niet ontbreken?’ Dit zijn slimme vragen die zeker voor interactie zorgen.
12. Geef boekentips uit je vakgebied
Lees je veel vakliteratuur? Daar kun je qua originele posts ook zeker wat mee. Dat kan op allerlei manieren. Je kunt bijvoorbeeld een korte boekbespreking doen waarin je de meest opvallende en interessante zaken uit het boek deelt. Dat kan in een post, maar ook zeker in een video.
Daarnaast kun je per boek bijvoorbeeld 5 tips verzamelen en daar posts van delen waarbij je wel steeds aangeeft uit welk boek het komt. Zorg dat je in de tekst een link legt vanuit de tips naar je eigen product of dienst. Vergeet niet om ook hier in iedere post een vraag te stellen aan je volgers.
13. Maak gebruik van een eigen sound
Ook origineel: gebruik een vaste sound voor je posts. Zeker bij video’s is het slim om een bepaald muziekje als achtergrond te gebruiken. Dat zorgt voor een stuk herkenbaarheid en komt professioneel over.
Je kunt ook een eigen jingle opnemen. Gebruik die aan het begin en of einde van je video. Zo’n herkenbaar deuntje blijft in het geheugen van je volgers hangen en verhoogt de herkenningswaarde van je merk.
Welk van deze tips spreekt je het meeste aan? Maak daar vandaag nog werk van en ga zo voor originele Instagram posts. Succes!
Speak Your Mind