Je loopt op zaterdagmiddag met je gezin door de winkelstraat van een grote stad bij jou in de buurt. Als je eens goed kijkt, valt het je op hoeveel uithangborden er eigenlijk zijn. Je hebt de uithangborden boven de deur van de winkel, de stoepborden voor de winkel met een aanbieding en dan heb je vaak in de etalages nog posters van een actie die er is.
Alle borden en posters die je ziet, hebben felle kleuren. Iedere winkel in de straat probeert jouw aandacht te trekken. Maar de concurrentie is moordend. Jij weet eigenlijk niet goed waar je moet kijken.
Wat dit met Facebook te maken heeft? Eigenlijk verrassend veel. Ik vergelijk de omslagfoto op je Facebookpagina vaak met een uithangbord. De concurrentie op Facebook tussen de verschillende omslagfoto’s is net zo heftig als de concurrentie in de winkelstraat. Je omslagfoto moet de aandacht trekken. Je wilt opvallen en jezelf onderscheiden.
Dat is met een omslagfoto op je Facebookpagina helemaal niet zo moeilijk als je denkt. Het maakt niet uit wat voor bedrijf je hebt, je kunt met de 13 ideeën die ik je geef, je omslagfoto eenvoudig goed gaan gebruiken voor je bedrijf. Het enige dat je nog nodig hebt is fantasie en een beetje creativiteit! Ben jij er klaar voor? Daar gaan we!
1. Branding
Wat branding precies is, is lastig uit te leggen. Bij branding gaat het over wat jij met je bedrijf uitstraalt. Het gaat over de reputatie die je hebt opgebouwd, de kleuren die je gebruikt, een bepaalde huisstijl, de manier waarop je je fans aanspreekt.
Bij branding is het vooral belangrijk dat jij foto’s, een stijl en een thema gaat gebruiken die het beste overeenkomen met wat je fans zoeken. Je wilt dat je fans zich kunnen identificeren met jouw bedrijf. Je moet je marketing dus maken voor je fans en je klanten, niet voor jezelf.
De branding van jouw bedrijf laat je terugkomen op je omslagfoto. De omslagfoto’s die ik maak, maak ik altijd met Canva. Ik vind dat een fijne tool om mee te werken, ik kan alle kleuren van mijn bedrijf verwerken en ik kan zelf aangeven welke afmetingen ik gebruik voor mijn omslagfoto. Voor de omslagfoto gebruik ik altijd de afmetingen 828 x 475 pixels. De omslagfoto wordt dan goed getoond op computers en mobiele telefoons.
De volgende omslagfoto heb ik gemaakt met Canva. Je ziet hier dat ik de branding van mijn bedrijf door het gebruik van de paarse kleuren goed verwerk op de omslagfoto.
2. Aankondigen van je product
Ga je een nieuw product of nieuwe dienst lanceren? Dat is een mooie aanleiding om een nieuwe omslagfoto te maken voor je Facebookpagina. Zodra je de omslagfoto wijzigt, krijgen je fans daar een melding van in hun nieuwsoverzicht. Alle fans die de wijziging zien, weten meteen over jouw nieuwe product of dienst.
Een goede omslagfoto gaat ervoor zorgen dat je fans nieuwsgierig worden. Zo nieuwsgierig dat ze het liefst niet meer willen wachten tot de datum waarop jouw product wordt gelanceerd.
Een voorbeeld van een pagina die de omslagfoto gebruikt om een nieuw product aan te kondigen, is de pagina van Tony’s Chocolonely. Zij gebruikten de volgende omslagfoto om twee nieuwe smaken aan te kondigen. En aangezien ik meer van pure chocolade dan van melkchocolade hou, spraken de nieuwe smaken mij gelijk aan!
3. Zet je fans in het zonnetje
Mensen die jouw pagina liken, laten zien dat ze jou en jouw bedrijf geweldig vinden. Door een duimpje te geven op je pagina, tonen ze hun waardering voor jou. Laat daarom jouw waardering zien aan jouw fans.
Doe dat door een fan van de week uit te roepen. Zet iemand in het zonnetje. Niet alleen in een Facebookbericht, nee gewoon vol in beeld op de omslagfoto. Vul natuurlijk de beschrijving bij de omslagfoto in met waarom jij voor deze fan van de week hebt gekozen!
Je kunt ervan uitgaan dat de fan die jij hebt gekozen, jouw actie kan waarderen en je Facebook omslagfoto gaat delen met familie en vrienden. Dat geeft jouw omslagfoto nog meer bereik.
4. Laat zien hoe blij je klanten met je zijn
Maak een omslagfoto die laat zien hoe blij klanten zijn met jouw product of dienst. Recensies van klanten wekken vertrouwen op bij potentiële klanten. En een foto van de klant doet dat al helemaal. Het is ook nog eens een hele leuke manier om je product of dienst te promoten. Kijk maar eens naar de omslagfoto die Raymond Gruijs maakte met mensen die hadden deelgenomen aan zijn training!
5. Toon de locatie waar je werkt
Af en toe probeer ik een nieuw restaurant. Ik vind een avond uit eten gaan met mijn man of een vriendin altijd heel gezellig. Voordat ik bij het restaurant een reservering maak, probeer ik op Facebook de pagina van het restaurant te vinden en een indruk te krijgen van de sfeer in het restaurant. Dat het eten lekker is, is een must. Maar een gezellige sfeer vind ik net zo belangrijk.
Het verbaast me telkens weer hoe vaak ik op Facebook geen foto’s van het restaurant kan vinden. Ik zoek dan wel op Google of soms reserveer ik bij een ander restaurant. Als jij met je restaurant (of welk bedrijf je ook hebt) een mooie locatie hebt, kun je dit gebruiken in je omslagfoto.
Wil je meer van dit soort handige, inspirerende tips? Meld je dan aan voor 365 Dagen Facebooksucces op https://www.fanfactor.nl/365
Ik zeg het nog maar een keer, de omslagfoto is het uithangbord van jouw bedrijf. Waarom zou je dan niet de schitterende locatie waar jij iedere dag mag werken aan de mensen laten zien? Brasserie Ome Jan heeft bijvoorbeeld een mooie collage gemaakt met een aantal foto’s van de brasserie. Zeg eens eerlijk, jij wilt bij het zien van deze foto hier toch komen eten?
6. Maak een collage
Als je aan de slag gaat met het maken van een omslagfoto, kan het zijn dat je het lastig vindt om een keuze te maken tussen alle productfoto’s die je hebt. Of je wilt een bepaalde sfeer uitstralen op de omslagfoto en je merkt dat het met één foto niet lukt.
Maak dan een collage! Het kost wat meer tijd om een goede collage te maken, maar het kan heel mooi zijn om te gebruiken als omslagfoto bovenaan je Facebookpagina. Je kunt foto’s in een bepaalde kleur gebruiken of een collage maken met jouw top drie producten of diensten.
Je zag een voorbeeld van een collage net al bij Brasserie Ome Jan. Ik wil je graag nog een voorbeeld laten zien. Dit is een collage die gemaakt is door bruidsfotograaf Corrine Ponsen. Het is niet alleen een mooie collage, het laat ook een aantal van haar prijswinnende foto’s zien.
7. Promoot een belangrijke datum
Welke datum is voor jouw bedrijf heel belangrijk? Ben je je bedrijf bijvoorbeeld op 5 maart gestart en vier je dat ieder jaar met je fans? Of wordt jouw boek op en bepaalde datum gepubliceerd? Deel deze datum met je fans.
Let erop dat je alleen iets gaat aankondigen en dat je nog niets weggeeft. Je wilt met de aankondiging alleen nieuwsgierigheid opwekken en mensen enthousiast maken over de datum. Blijdorp pakt het met hun omslagfoto een stuk groter aan. Zij vieren hun 160 jarige bestaan!
8. Gebruik een pakkende slogan
Heb jij een pakkende slogan? Vermeld die slogan op je omslagfoto. Iedereen die op je Facebookpagina komt, zal de slogan zien. Als het echt een hele goede slogan is, maak je daarmee een connectie met je fans. Je fans gaan de slogan onthouden als deze vaak genoeg voorbijkomt.
9. Maak een feestelijke omslagfoto
De feestdagen zijn een mooie aanleiding voor een nieuwe omslagfoto. Je fans zullen het waarderen als je een omslagfoto maakt waarin je ze fijne feestdagen wenst. Een omslagfoto gerelateerd aan kerst spreekt de mensen erg aan. Ik ken namelijk maar weinig mensen die niet van kerst houden.
Er zijn natuurlijk meer feestdagen dan alleen kerst. Je kunt de omslagfoto ook gebruiken voor Pasen, Bevrijdingsdag, Koningsdag, Halloween of voor het wensen van een gelukkig nieuwjaar. Dit laatste heeft Nettie Bom gedaan, met een omslagfoto waarin ook het logo van haar bedrijf De Eetlijn is verwerkt.
10. Geef een blik achter de schermen
Je omslagfoto krijgt een persoonlijk tintje door je fans een blik achter de schermen te geven. Je fans komen zo meer te weten over jouw bedrijf. Welke mensen helpen jou om goede kwaliteit te leveren of om dat fantastische evenement te organiseren? Wie helpen jouw klanten als ze vragen hebben over een product?
Vershal het Veem heeft een omslagfoto gemaakt met alle mensen die in de Vershal werken. Ze gebruiken de omslagfoto heel mooi om de mensen fijne feestdagen te wensen en in de beschrijving hebben ze de aangepaste openingstijden toegevoegd. Zo is de omslagfoto gelijk heel informatief.
11. Vat je complete aanbod samen
Hoeveel verschillende producten of diensten bied jij aan? Het kan best zijn dat je fans jouw pagina volgen omdat je altijd hele goede tips geeft voor hoe je je opmaakt. Tips om bijvoorbeeld alle oneffenheden in je gezicht weg te werken met het gebruik van de juiste make-up. Niet iedereen zal weten dat jij bijvoorbeeld ook advies kunt geven over hoe je je haar stylet of welke kleuren het beste bij jouw huidskleur staan.
Dit is een voorbeeld om uit te leggen dat je de omslagfoto kunt gebruiken om alle producten en diensten die je hebt, samen te vatten. Je kunt dit goed combineren met het maken van een collage.
Met een omslagfoto waarop je samenvat wat jouw producten en diensten zijn, geef je je fans de mogelijkheid om nog eens een connectie met je te maken. Ze leren weer iets nieuws over wat jij te bieden hebt. En er is een grote kans dat de klanten die nu al tevreden zijn, gebruik gaan maken van de andere producten of diensten op je omslagfoto.
Creative Cosmetics heeft een omslagfoto gemaakt waarop een samenvatting te zien is:
12. Inspireer en motiveer je fans
Iedereen heeft op sommige momenten motivatie of inspiratie nodig. Met je omslagfoto kun je de mensen in actie zetten of ze inspireren. In het programma 365 Dagen Facebooksucces is een van de tips uit het jaar dat mensen een quote kunnen plaatsen in een Facebookbericht. Een quote die jou op het lijf is geschreven (en goed bij je bedrijf past), is ook prima te verwerken op de omslagfoto.
Kun jij je voorstellen hoe iemand met een slechte dag zich voelt als ze op jouw pagina komt en die opbeurende quote ziet? Dat heeft een geweldig effect op de mensen! Of bedenk je eens wat er gebeurt als je mensen in actie zet met een tip die jij op je omslagfoto hebt geplaatst. Er is een grote kans dat als zij de tip toe gaan passen en ze resultaat bereiken, ze op een later moment klant bij je worden.
Philips inspireert de fans op de omslagfoto met de uitspraak: “There is always a way to make life better.”
13. Deel een weggever
De omslagfoto is de perfecte plek om een weggever te promoten en op die manier e-mailadressen te verzamelen. De gegevens van je fans op Facebook zijn niet van jou. Dus stel je voor dat Facebook morgen ophoudt met bestaan. Dan ben je al je fans kwijt. Je kunt geen contact meer met ze opnemen en ze helpen met hun problemen of behoeftes.
Aartjan van Erkel gebruikt de omslagfoto om een sneak preview te geven van zijn boek. De pijl op de omslagfoto maakt de omslagfoto heel sterk. Mensen weten precies waar ze op moeten klikken als ze de sneak preview willen ontvangen.
BONUSTIP: Vergeet nooit een omschrijving aan de omslagfoto toe te voegen. In de omschrijving kun je een pakkende en enthousiaste beschrijving geven over het product of de dienst op de omslagfoto. Je kunt de beschrijving afsluiten met een call-to-action. Op deze manier zet je je fans in actie.
Weet jij al met wat voor soort omslagfoto je je kunt onderscheiden van je concurrenten? Op welke manier jij met de omslagfoto de aandacht van je fans kunt trekken? Deel het in de reacties.
Heb jij al een Facebookgroep? Groepen worden steeds belangrijker op Facebook. Ze vervangen online forums waar mensen informatie of hulp zoeken over bepaalde onderwerpen, lotgenoten zoeken of onderling snel ideeën willen uitwisselen. Ik vind de groepen één van de leukste onderdelen van Facebook. Naast dat het leuk is, biedt het jou als ondernemer mooie kansen om van je leden klanten te maken. Heb je nog geen Facebookgroep? Volg de stappen in dit blog en je kunt de voordelen ervan snel ervaren: https://www.anneraaymakers.nl/zo-maak-je-een-professionele-facebookgroep/
Kun je ook binnen de Facebookomslagfoto een fotoslide maken?
Dat kan G. Kies dan voor Ómslagfoto wijzigen – diavoorstelling bewerken
“Pimp je boek” is een naam waaronder ik recycle of upcycle workshops geef met afgeschreven boeken.
Dank je wel voor de inspiratie voor een omslagfoto voor Facebook. Ik hoop dat de foto duidelijk genoeg is om te kunnen zien dat het letters in een boek zijn. En met de tekst ernaast zou het dan duidelijk moeten zijn, dat ik (Mirna Limon) op 12 en 26 april een workshop boekvouwen geef in het Kulturhus Borne.
Verder heb ik (net als Aartjan van Erkel) een pijl geplaatst die naar de call to action button wijst, omdat mijn partner al op de tekst “meld je aan” begon te klikken ;). En onder die knop zit een link naar de website van het kulturhus Borne, waar mensen meer informatie kunnen vinden over de inhoud en waar ze zich kunnen opgeven voor de workshop.
Ik ben best trots op mezelf, dat het gelukt is :). Nu alleen de maten nog goed krijgen voor gebruikers van mobieltjes… Zelf ben ik niet zo’n held met photoshop. En ik ben er nog over aan het dubben of ik wil betalen voor Canva of PicMonkey. De omslagfoto heb ik in Canva gemaakt.
Dank nogmaals!