Pinterest is voor veel ondernemers echt een geweldig platform, omdat je bij elke pin een doorlink naar een specifieke website kunt plaatsen. Dat kan bij geen enkel ander online platform. Pinterest is zodoende een must voor jou als ondernemer. Zeker als je fysieke producten verkoopt. Maar ook als je diensten aanbiedt, kun je Pinterest in je voordeel inzetten. In dit blog deel ik 14 praktische tips met je om dit platform zo optimaal mogelijk te gebruiken voor meer zichtbaarheid en dus meer klanten.
Waarom moet je als ondernemer actief zijn op Pinterest?
Allereest omdat Pinterest direct verkeer brengt naar je website. Daarnaast is de content van Pinterest veel langer ‘actueel’. Maanden en zelf jaren later wordt je content nog gevonden als iemand zoekt op bepaalde trefwoorden en zo uitkomt bij jouw pins.
Pinterest is ook een enorme inspiratiebron voor jezelf. Je ontdekt er trends en kunt hier vanuit je vakgebied op inhaken. Het mooie is dat Pinterest gratis is. Kortom: geen excuus meer om het optimaal als marketingtool in te zetten.
Voor wie is Pinterest interessant?
Als je fysieke producten verkoopt, kun je met mooie opvallende pins die producten steeds opnieuw op allerlei manieren onder de aandacht brengen. Laat je inspireren door anderen en maak dan zelf de mooiste pins.
Ook als je diensten aanbiedt, kun je op Pinterest alle kanten op. Wees creatief. Breng zo je coaching, je workshops, je (online) trainingen of andere diensten op een creatieve manier professioneel onder de aandacht van je doelgroep.
Pinterest is daarnaast ideaal om je blogs uit te lichten. Op dit platform gaan mensen actief op zoek naar informatie. Als jouw pins eruit springen, worden erop geklikt. Zo simpel is het.
Wil je meer weten over hoe je Pinterest inzet voor je blog? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/pinterest-slim-inzetten-voor-je-blog/
Zorg dat je authentiek en herkenbaar bent, bijvoorbeeld door het gebruik van herkenbare huisstijlelementen. Denk aan bepaalde kleuren of lettertypes. Zorg ervoor dat je ook een watermerk op je pins plaatst.
Ben je als ondernemer nog niet echt actief op Pinterest, maar wil je er nu serieus mee aan de slag? Lees dan zeker ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/snel-en-goed-starten-met-pinterest-voor-meer-zichtbaarheid/
Hier volgen mijn tips om dit platform zo optimaal mogelijk voor je te laten werken.
1. Zorg dat je website up-to-date is
Naast meer zichtbaarheid en naamsbekendheid, is je hoofddoel op Pinterest dat mensen doorklikken en naar je website gaan. Zorg er daarom voor dat je website altijd up-to-date is. Niet alleen voor Google, maar ook voor de bezoekers die je via deze weg aantrekt.
Bezoekers beslissen namelijk in een paar seconden of de website interessant voor ze is of niet. Of ze verder scrollen of weggaan. Neem dit ter harte en check regelmatig je website.
Zorg dat die snel genoeg is en dat er geen verouderde informatie op staat. Voeg ook steeds wat nieuwe content toe aan je website toe. Denk bijvoorbeeld aan het regelmatig plaatsen van blogs.
Wil je ook graag weten hoe je met Pinterest meer verkeer naar je website krijgt? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/13-slimme-tips-voor-meer-verkeer-naar-je-website-met-pinterest/
Lijkt het je wat om te leren Pinterest in te zetten voor meer websitebezoekers en meer verkopen? Volg dan de cursus 365 Dagen Pinsucces: https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-pinsucces/
2. Bedenk een goede Pinterest-marketingstrategie
Net zoals bij alle andere kanalen, is het ook voor Pinterest van belang dat je vooraf nadenkt over de aanpak ervan en een strategie opstelt. Bedenk welke doelen je met je Pinterest-marketing wilt bereiken.
Wil je meer websitebezoekers genereren? Of gaat het om het vergroten van je naamsbekendheid? Wil je vooral meer verkopen? Maak dit voor jezelf concreet.
Bepaal daarnaast wie precies je doelgroep is en op welke manier je jouw aanbod met de doelgroep wilt delen. Heb je nog niet echt een idee wie je doelgroep precies is? Lees dan ook dit blog om je ideale klant te bepalen: https://www.anneraaymakers.nl/meer-klanten-krijgen-in-4-stappen-je-ideale-klant-in-beeld/
Als alles duidelijk is vastgelegd in je strategie, kun je aan de slag met de inhoud van je pins. Hierbij is het belangrijk dat je vooruit plant: bijvoorbeeld een week en daarvoor alvast alle content klaarzet.
3. Maak een zakelijk account aan
Als je nog geen zakelijk Pinterest-account hebt, dan adviseer ik je om nu één aan te maken. Hiermee krijg je zoveel meer inzicht in je account door de statistieken. Hierin kun je veel dingen tot op detail bekijken en ervan leren.
Hoe vaak zijn je pins bekeken? Welke pins slaan het beste aan? Op welke borden zijn je pins opgeslagen en nog veel meer. Met deze inzichten kun je je account steeds verder optimaliseren om er zoveel mogelijk uit te halen.
In dit blog leg ik je precies uit hoe je dat doet: https://www.anneraaymakers.nl/goed-van-start-met-een-zakelijk-pinterest-account-7-praktische-tips/
4. Zet je bedrijf (en jezelf) blijvend in de schijnwerpers
De content die je deelt moet zeker niet alleen maar over je product of dienst gaan. Veel ondernemers denken dat dat wel moet; maar het is juist goed dat mensen de persoon achter het bedrijf beter leren kennen.
Je bouwt zo een persoonlijke band op met de mensen waardoor je bedrijf nog beter bij ze blijft hangen. Deel bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen of vertel iets over de ontwikkeling van je nieuwe product of dienst.
Hoe authentieker je overkomt, hoe meer het je bezoekers aanspreekt en ze je pins gaan repinnen. Dit leidt tot meer zichtbaarheid en daarmee tot meer potentiële klanten.
Ninja-tip: je kunt je Instagram stories prima gebruiken als videopins op Pinterest.
5. Pin minimaal één keer per dag
Dit is de ultieme gouden tip als het gaat om Pinterest: pin echt elke dag iets. Het liefste ook meerdere pins. Het is een feit dat dit je echt veel gaat opleveren. Ga voor elke dag pinnen in plaats van één keer per week veel pinnen.
Hier ligt ook meteen een grote uitdaging: want waar moet je als drukke ondernemer de tijd vandaan halen om die content allemaal te maken? Dat is een kwestie van plannen.
Plan een dagdeel in waarin je alleen aan je pins werkt. Dat gaat lekker effectief omdat je in de flow komt. Als je elke dag opnieuw moet bedenken wat je wilt pinnen, kost het je vele malen meer tijd.
Lijkt het je wat om te leren Pinterest in te zetten voor meer websitebezoekers en meer verkopen? Volg dan de cursus 365 Dagen Pinsucces: https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-pinsucces/
6. Deel regelmatig educatieve content
Je hebt je doelgroep vast veel interessante dingen te vertellen en te leren. Pinterest is de ideale plek om die kennis te delen. Deel deze informatie eens wat vaker in de vorm van tutorials. Elke (video)pin kun je meteen koppelen aan het product of de dienst waar de tutorial betrekking op heeft.
Bij producten kun je naast tips en trucs ook uitleg geven over het product zelf: hoe het gemaakt is bijvoorbeeld. Of hoe je het het beste gebruikt.
7. Zet tekst op je pins
Ondanks dat Pinterest een echt platform is waar de afbeeldingen cruciaal zijn, moet je de tekst niet uit het oog verliezen. Daarmee kun je ook veel doen om te werken aan je zichtbaarheid en om ermee op te vallen en zo goed te blijven hangen bij je ideale klant.
Naast de tekst van de omschrijving van de pin (zie tip…) is ook tekst op je pinafbeelding belangrijk. Pins met tekst erop worden vaker aangeklikt dan pins met alleen maar beeldmateriaal. Doe hier je voordeel mee!
Zeker als je een dienst aanbiedt, is dit type tekst verstandig om toe te voegen. Zo ziet iemand meteen waar je pin over gaat.
Stel je bent burn-out coach. Plaats dan wat woorden op je afbeelding die hiermee samenhangen en die je doelgroep meteen triggert. Zo val je op en nodig je uit om door te klikken.
8. Haak ruim op tijd in op de actualiteit
Pinterest is op veel gebieden de ultieme bron van inspiratie voor velen. Zeker ook als het gaat om speciale momenten en gelegenheden. Denk aan feestdagen (zoals Pasen, Kerst etc.) of de seizoenen.
Bij dit soort dingen gaan mensen al een poos eerder zoeken naar inspiratie. Dat is de reden dat je dit soort pins ruim op tijd online moet hebben staan. Denk echt aan een week of 6 eerder.
Op die manier speel je slim in op de zoekvragen van je doelgroep en ben je voor hen goed vindbaar. Neem bijvoorbeeld kerstinspiratie: hier gaan mensen midden november zeker al op zoeken.
9. Ga actief aan de slag met je Pinterest-SEO
Zoals bij alle online marketing is je SEO (= search engine optimalization) van groot belang. Pinterest is als het ware ook een grote zoekmachine. Het heeft net als Google een zoekalgoritme om de voor hen meest relevante inhoud te tonen.
Als je de juiste trefwoorden toevoegt in de titels van je borden en de beschrijving van je pins, dan wordt je veel sneller gevonden.
Hoe weet je nu welke woorden dat zijn? Ubersuggest is een gratis online tool die je hier inzicht in geeft.
Voer een bepaalde term in waarop je doelgroep veel zoekt. Geef de juist taal aan waarin je wilt zoeken. Je ziet vervolgens suggesties voor zoekwoorden, inclusief informatie die je helpt om het beste woord te kiezen.
Bij ‘Zoekvolume’ zie je welke zoekwoorden het meest opleveren. Je vindt ook alternatieven voor jouw zoekterm. Die kun je ook meenemen in je teksten.
Je krijgt ook keyword-suggesties en content-suggesties. Dit zijn wat SEO betreft de woorden die je kunt gebruiken in je artikelen en updates. Want je weet nu dat hier veel op gezocht wordt. Ga vooral voor de woorden die goed scoren én geen hoog concurrentiegehalte hebben.
Ninja-tip: zorg ervoor dat in je gebruikersnaam ook een belangrijk zoekwoord staat om daardoor ook extra vindbaar te zijn voor je doelgroep.
10. Maak slim gebruik van hashtags
Naast de zoekwoorden zijn ook de hashtags een perfect middel voor meer zichtbaarheid op Pinterest. Zorg ervoor dat iedere pin 2 tot 3 goed passende hashtags mee krijgt. Niet meer; dat kan ‘spammy’ overkomen.
Zit je al langer op Pinterest en heb je veel pins staan die nog geen of minder relevante hashtags hebben? Dan is het een idee om enkele daarvan opnieuw te pinnen. Pinterest ‘pusht’ nieuwe pins. Zo werk je extra aan je zichtbaarheid.
Pas eventueel de afbeelding ook aan om die content nog verder te optimaliseren; bijvoorbeeld door er tekst op te zetten (zie tip 7). In de beschrijving voeg je maximaal 3 relevante hashtags toe. Zo word je in die rubrieken gevonden door mensen die daar gericht op zoeken.
11. Maak relevante thematische borden aan
Je kunt op Pinterest steeds nieuwe borden aanmaken. Wat handig is, is om vooraf voor jezelf een overzicht te maken van relevante thema’s binnen je expertisegebied. Zo heb je de structuur van je borden al helder. Let op dat elk bord gerelateerd moet zijn aan je doelgroep en interessant moet zijn voor je ideale klant. Maak die structuur alvast aan op je account. Plaats dan minimaal één pin van jezelf op elk bord.
Heb je zelf nog niet veel pins? Pin dan een stuk of 5 relevante pins van anderen op je borden. Zorg dat die pins een aanvulling zijn van jouw expertise: geen vervanging van content die je zelf wilt plaatsen. Hiermee kweek je goodwill, waardoor ook pins van jou door hen gedeeld zullen worden.
Ninja-tip: zorg dat je alleen echt relevante, professioneel ogende pins van anderen deelt. Vermijd daarbij (uiteraard) de pins van je concurrent 😉
Vervolgens kun je elke pin die je maakt eenvoudig plaatsen op het betreffende bord. Zorg dat de pins die je op de borden plaatst, altijd relevant zijn voor dat onderwerp. Zo bouw je een mooi professioneel ogend account op waar de bezoeker precies dat vindt waar hij naar op zoek is.
12. Maak gebruik van een tijdbesparende planning tool
Omdat het plaatsen van pins enorm tijdrovend kan zijn, adviseer ik om gebruik te maken van een planning tool voor Pinterest. Neem bijvoorbeeld Tailwind. Het mooie is dat je hiermee vooruit kunt plannen en dus ook meteen vooruit kunt werken.
Je bepaalt hiermee zelf welke pin wanneer wordt geplaatst. Het heeft een planner, je kunt bordlijsten maken die je veel werk uit handen nemen, het heeft groepen waarin je je pins kunt delen en je hebt de beschikking over inzichtelijke statistieken.
Met een minimale investering in tijd en geld kun je je Pinterest business geautomatiseerd goed laten werken.
Ninja-tip: je kunt Tailwind gratis uitproberen. Je hebt dan toegang tot de volledige functionaliteit.
13. Breng je Pinterest-profiel online onder de aandacht
Veel ondernemers zijn online actief op meerdere platforms. Denk naast Pinterest aan Facebook, Instagram of LinkedIn. Wat vaak wordt vergeten, is om af en toe je andere accounts daar onder de aandacht te brengen.
De insteek is per platform vaak net wat anders, waardoor de content ook anders is. Mensen leren jou en je bedrijf zodoende ook steeds net op een andere manier kennen. Zo raken ze steeds meer vertrouwd met jou en wat je te bieden hebt.
Maak voor je andere online platforms een post waarin je je Pinterest-account op een professionele en ludieke manier onder de aandacht brengt. Zo zet je jouw Pinterest-account even in de schijnwerpers. Dit zorgt zeker voor nog meer zichtbaarheid en extra volgers die je anders niet had bereikt. Doe dit soort acties bijvoorbeeld 2 tot 3 keer per jaar.
Optimaliseer je Pinterestprofiel met deze tips en wordt sneller, vaker en beter gevonden door je potentiële klanten. Succes!
Speak Your Mind