Herken je dit? Je hebt een prachtige website, maar slechts een paar bezoekers? Hoe mooi ontworpen, perfect geoptimaliseerd of spannend geschreven je website ook mag zijn: de concurrentie is gewoon te groot. Je moet er als ondernemer zelf voor zorgen dat mensen je website bezoeken. Dat kan op allerlei manieren. In dit blog deel ik verschillende manieren met je, die zeker zorgen voor meer bezoekers van je website.
1. Zorg voor een snelle website
Paginasnelheid is belangrijk voor gebruikers. Denk er eens over na: Als een webpagina langzaam laadt: wacht je dan of ga je verder kijken? Precies! Als een website niet snel genoeg laadt, bestaat de kans dat de bezoeker snel afhaakt. Dan is al je werk voor niets geweest, want de bezoeker ziet niets van je website en heeft zo ook een minder goede indruk van je bedrijf.
Mensen haken al af als het langer dan 3 seconden duurt voordat de website helemaal zichtbaar is. Check daarom de snelheid van je website. Dat kan bijvoorbeeld met een gratis tool zoals Google PageSpeed Insights.
Daarmee kun je de laadtijd controleren en krijg je ook meteen tips hoe je die kunt versnellen. Doe de nodige aanpassingen en voorkom daarmee dat mensen vroegtijdig je website verlaten. Onthoud ook dat de paginasnelheid ook invloed heeft op je rangschikking op Google.
Extra tip: Wat je zelf al kunt doen, is de afbeeldingen op je website comprimeren. Dan zijn ze minder groot en kan alles dus sneller opladen. Dat kan bijvoorbeeld met Windows Image Resizer.
2. Zorg voor voldoende content
Online zoeken mensen naar specifieke informatie. Door zoekwoorden in Google in te typen, komen ze uit bij verschillende hits. Om ervoor te zorgen dat jij bij die hits zit, moet je voldoende content op je website hebben staan.
Hoe meer informatie daar vindbaar is waar mensen gericht naar zoeken, des te eerder komen ze op je website terecht. Een website met alleen wat producten of diensten erop en wat informatie over jezelf is dan niet voldoende.
Zorg voor meer pagina’s op je website met informatie waar je potentiële klant naar op zoek is. Als je 30 tot 35 verschillende pagina’s op je website hebt staan, ben je goed op weg. Je content bestaat dan uit je pagina’s over jou en je producten of dienst. Daarnaast kun je bijvoorbeeld een aantal blogs toevoegen. In tip 6 ga ik hier verder op in.
3. Zorg voor interessante content voor je doelgroep
De informatie die op je website staat moet interessant en relevant zijn voor je specifieke doelgroep. Als je een vraag hebt, wat is dan het eerste wat je waarschijnlijk doet? Je googelt het. Jouw ideale klant waarschijnlijk ook.
Het gaat altijd om de toegevoegde waarde voor de bezoeker. Je website content moet bij voorkeur inhaken op de problemen of de uitdagingen waar je doelgroep mee te maken heeft. Als jij op je website in een blog vragen beantwoord waarop online veel wordt gezocht, dan kom je in beeld bij Google. En dat is natuurlijk precies wat je wilt als het gaat om de vindbaarheid van je website.
Hoe weet je nu waarop veel gezocht wordt als het gaat om je vakgebied? Daar heb je verschillende tools voor. Neem bijvoorbeeld Answer the public. In deze tool kun je een zoekwoord (of een paar woorden) invoeren in een gewenste taal en dan rollen daar de meest gestelde vragen automatisch uit. Die informatie kun je gebruiken om bijvoorbeeld je blogonderwerpen te bepalen.
4. Zorg voor makkelijk te verwerken content
Dit klinkt misschien een beetje raar: maar mensen op internet willen de gezochte informatie overzichtelijk als een soort hapklare brok vinden. Daarom is het belangrijk dat je website content en ook zeker je blogcontent zo eenvoudig en overzichtelijk mogelijk gepresenteerd worden.
Hoe makkelijker het de bezoeker wordt gemaakt, hoe groter de kans is dat de content daadwerkelijk wordt gelezen en hoe langer ze op je website blijven.
Je kunt de leesbaarheid van je teksten op de volgende manieren verbeteren:
- Werk met korte zinnen.
- Gebruik zo min mogelijk komma’s.
- Maak gebruik van pakkende kopjes.
- Houd de alinea’s kort en krachtig.
- Gebruik opsommingstekens.
5. Houd de bezoeker zo lang mogelijk op je website
Als de content op je website de bezoeker aanspreekt en hij enige tijd op je website doorbrengt, is dat voor Google een belangrijke ranking factor. Google meet hoeveel bezoekers een artikel krijgt, hoe lang die bezoekers op je pagina blijven en in hoeverre ze daarna andere pagina’s op je website bekijken.
Uit deze metingen bepaalt Google een factor voor de kwaliteit van je artikel voor een bepaald onderwerp of trefwoord. Hoe langer je bezoekers op je website blijven en hoe meer pagina’s ze op je website bezoeken, hoe beter dat allemaal is voor je positie in Google.
Hoe houd je de bezoeker nu langer op je website? Ik deel een paar praktische tips met je:
- Schrijf lange uitgebreide blogs (van rond de 1500 tot 2000 woorden).
- Zorg dat de eerste alinea meteen pakkend is, zodat ze door gaan lezen.
- Kies voor professionele en authentieke afbeeldingen bij je teksten.
- Maak gebruik van links naar video’s, bijvoorbeeld op YouTube. Dat mag een link naar je eigen video’s; zijn, maar ook gerust een link naar een andere expert (die geen concurrent is).
6. Start met bloggen
Wat voor bedrijf je ook hebt: je kunt het verkeer naar je website enorm vergroten door te gaan bloggen. Schrijf interessante artikelen over relevante onderwerpen uit je vakgebied. Dat kan van alles zijn: beantwoord veelgestelde vragen, deel praktische tips over een specifiek thema of ga in op trends en ontwikkelingen in je vakgebied waar je doelgroep interesse in heeft.
Schrijf artikelen met echte toegevoegde waarde of verrassende tips over onderwerpen die belangrijk zijn voor je doelgroep. Hoe origineler, hoe beter. Want dat trekt de gewenste bezoekers aan en je werkt op een positieve manier aan je ranking op Google.
Publiceer regelmatig nieuwe blogberichten. Maak hiervoor een planning die voor jou ook echt haalbaar is en werk zo constructief aan het aantrekken van nieuwe websitebezoekers.
Wil je meer weten over bloggen? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/12-belangrijke-voordelen-van-bloggen-voor-ondernemers/
7. Pas oude blogs aan
Blog je al een tijdje? Dan staan er waarschijnlijk ook wat verouderde blogs op je website, waardoor je niet meer zo hoog scoort in de Google ranking. Je hoeft die blogs niet te verwijderen, maar het is slim om ze bij te werken. Dan worden ze weer door meer bezoekers opnieuw gelezen.
Hoe je ze bijwerkt? Dat is heel eenvoudig. Ga naar het allereerste blog dat je hebt gepubliceerd en werk van daaruit terug. Kijk of de inleidende tekst misschien kan worden herschreven, zodat die je doelgroep nog meer aanspreekt.
Voeg in de tekst eventueel extra informatie toe (bijvoorbeeld de nieuwste trends). Pas cijfers en data aan waar nodig, verwijder verouderde informatie of pas zaken aan. Je kunt ook kijken naar de kopjes: vervang kopjes door een andere sprekende kop. Of pas de leesbaarheid van je tekst aan. Verkort zinnen en voeg extra kopjes toe als dat nodig is.
Vervang de afbeeldingen door nieuwe afbeeldingen en publiceer het blog daarna opnieuw. Vergeet niet dit ‘nieuwe’ blog ook uitgebreid te promoten op je social media.
Extra tip: Als je in het begin kortere blogs schreef, is het interessant om te kijken of je bepaalde blogs kunt samenvoegen en herschrijven. Op die manier maak je een lang nieuw blog en dat heeft verschillende voordelen.
8. Ga gastbloggen
Een gastblog is een blogbericht dat je schrijft voor een andere website dan je eigen website. In ruil daarvoor krijg je een link terug naar jouw website. Dit zorgt voor meer website bezoekers en meer naamsbekendheid.
Hiervoor moet je geschikte websites vinden die goed bij je passen, waar je doelgroep zit en die ook open staan voor gastbloggers. Via zoeken in Google kun je met de juiste zoekwoorden veel interessante websites vinden. Vind je websites die goed aansluiten? Neem dan contact met ze op en vraag of ze openstaan voor een gastblog.
Je kunt het ook omdraaien: nodig andere mensen uit om voor jouw website een blog te schrijven. Dit moet geen directe concurrent zijn. Maar als anderen een kwalitatief goed artikel kunnen aanleveren over een specifiek thema waarin je doelgroep geïnteresseerd is, dan is dat altijd de moeite waard.
Op die manier heb je weer extra interessante content waarop je doelgroep zoekt. Daarnaast gaat de gastblogger zijn of haar eigen artikel ook uitgebreid promoten, waardoor je nog meer extra website bezoekers krijgt. Dus stap uit je comfortzone en ga schrijven voor andere websites of laat anderen blogs voor jouw website schrijven. Het is sowieso altijd een win-win situatie.
9. Zet je nieuwsbrief gerichter in
Werk jij al actief met nieuwsbrieven? Via je eigen nieuwsbrief kun je direct meer website bezoekers aantrekken. Omdat je nieuwsbrief de enige digitale bron is waarbij je niet afhankelijk bent van een extern online platform of een extern algoritme.
Een nieuwsbrief geeft je direct en persoonlijk toegang tot geïnteresseerde bezoekers van je website. Als iemand zich op je nieuwsbrief abonneert, doet hij dat uit belangstelling. Je uitstraling, je expertise en de kennis die je deelt worden als waardevol en interessant gezien.
Je kunt je nieuwsbrief perfect inzetten om mensen vaker naar je website te laten doorklikken. Zorg dat je leuke aanbiedingen hebt of deel je nieuwste blog of je nieuwste podcast via een directe link in je nieuwsbrief. Zo komen de mensen op je website terecht.
Omdat je nieuwsbriefabonnees je meestal vertrouwen en meer van je wil lezen (anders hadden ze zich niet op je nieuwsbrief geabonneerd), is de klikkans veel groter dan bij andere kanalen.
Heb je nog geen nieuwsbrief? Dan is het nu het moment en wel om de volgende redenen:
- Met je nieuwsbrief creëer je een permanent publiek dat je steeds opnieuw kunt aanspreken.
- Er is al interesse in wat je doet of wat je aanbiedt omdat ze zich op je nieuwsbrief geabonneerd.
- De bereidheid om je nieuwe content te lezen is groot.
- Je mails zijn een unieke reclamemogelijkheid waarbij je niet afhankelijk bent van Google of online platforms zoals Facebook of Instagram.
- Het opbouwen van je eigen nieuwsbrieflijst kost je niets. Ook de benodigde software kun je in een basisversie vaak gratis gebruiken.
Wil je meer tips over het maken van nieuwsbrieven? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/6-tips-voor-betere-nieuwsbrieven-die-geopend-en-gelezen-worden/
10. Zet je social media volop in
Social media zijn een goede manier om meer mensen bewust te maken van wie je bent, wat je doet en wat je te bieden hebt. Wat je ook post, het moet altijd een toegevoegde waarde hebben voor je ideale klant. Af en toe een aanbieding kan, maar de meeste content moeten vooral informatief zijn.
Je wilt via de social media je volgers graag op je website krijgen. Zet bijvoorbeeld je nieuwste blog in je beschrijving met een mooie sprekende afbeelding erbij en natuurlijk de directe link naar je blog. Dit levert zeker nieuwe websitebezoekers op. Zorg dat je op de social media platforms zit waar je doelgroep ook het meeste zit.
Nog een paar belangrijke tips over je social media:
- Vul je profiel altijd compleet aan en vermeld je website op je profiel.
- Promoot je blog-inhoud.
- Promoot andere interessante inhoud: denk aan video’s of podcasts.
- Post vooral dan wanneer je doelpubliek online is.
- Ga actief de interactie aan met je doelpubliek.
11. Vergeet Pinterest niet
Pinterest wordt vaak ten onrechte een social media platform genoemd. Bij Pinterest gaat het niet om netwerken of interactie, maar Pinterest toont gebruikers inhoud die overeenkomt met hun zoekopdracht of interesses.
Pinterest is in principe gewoon een zoekmachine. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Google, worden de zoekresultaten op een visueel aantrekkelijke manier gepresenteerd in de vorm van beelden, grafieken en video’s. Ideaal dus om verkeer naar je website leiden zonder tegen het algoritme in te gaan.
Houd er wel rekening mee dat het even kan duren voordat je pins bereik genereren en dus websitebezoekers. Pins hebben gelukkig een lange levensduur. Terwijl een bericht op social media na een paar uur al geen grote relevantie meer heeft, kan een pin je maandenlang verkeer naar je website opleveren. Verkoop je fysieke producten? Dan is Pinterest zeker een must.
Wil je hiermee aan de slag? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/goed-van-start-met-een-zakelijk-pinterest-account-7-praktische-tips/
12. Ga spreken op evenementen
Mogelijk breekt het angstzweet je uit alleen al bij de gedachte hieraan. Er is veel moed voor nodig om als spreker voor een publiek te staan. Maar weet dat je moed ook echt wordt beloond. Sprekers worden als echte experts gezien, je werkt daarmee enorm aan je expertstatus. Als je erin slaagt je publiek van je deskundigheid te overtuigen met een goede presentatie, dan gaat je dat veel websitebezoekers opleveren.
Vind je een echt podium te spannend? Begin dan met een online presentatie. Organiseer die zelf of sluit aan bij initiatieven van anderen. Durf uit je comfortzone te stappen en profiteer daarmee van een aanzienlijk groter bereik, wat uiteindelijk tot meer website bezoekers en dus meer klanten zal leiden.
Je leest het: er zijn verschillende manieren om meer websitebezoekers te genereren. Kies er vandaag eentje uit en maak daar een start mee. Succes!
Speak Your Mind