Weggevers zijn niet meer weg te denken uit de online marketing. Het is een snelle en eenvoudige manier om als ondernemer nieuw publiek te bereiken en leads te genereren.
Maar wat voor soort weggevers zou je kunnen inzetten? En waar moet je nu op letten bij het maken van een goede pakkende weggever en het vervolg daarop? In dit blog deel ik 11 slimme tips.
Wat is een weggever?
Een weggever (ook wel freebie of klantenmagneet genoemd) is een gratis cadeau wat je mensen geeft als ze zich aanmelden voor je mailinglijst. Je geeft iets waardevols in ruil voor een e-mailadres.
Gratis spreekt natuurlijk altijd aan. Doordat ze de weggever aanvragen en ze jou daarna beter leren kennen (via de mails die ze daarna van je gaan ontvangen), bouw je een band met ze op waardoor de kans groter wordt dat ze daarna producten van je gaan kopen.
Hier volgen 11 slimme tips die je helpen bij het maken van een succesvolle weggever.
Hoe begin je?
1. Houd je doelgroep duidelijk voor ogen
Om te weten wat voor weggever je gaat aanbieden, moet je goed in beeld hebben hoe je doelgroep eruit ziet en waar ze behoefte aan hebben of wat ze interessant vinden. Hoe beter jij je ideale klant kent, hoe beter jij qua producten of diensten en je communicatie op ze aan kunt sluiten.
Kruip daarvoor in het hoofd van je ideale klant en bepaal van daaruit waar degene behoefte aan heeft. Zo kun je een weggever maken die je doelgroep echt aanspreekt en die ze graag willen ontvangen.
Heb je je doelgroep op dit moment nog niet helemaal helder? Dan is dit blog misschien interessant voor jou: https://www.anneraaymakers.nl/meer-klanten-krijgen-in-4-stappen-je-ideale-klant-in-beeld/
2. Kies een type weggever
Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het aanbieden als weggever. Het is maar net waar je doelgroep warm voor loopt. Dat kan gaan van een A4-tje met een helder stappenplan waarmee je ze echt helpt tot een uitgebreide mini-cursus op video en alles daar tussenin.
Ik geef je voorbeelden van weggevers die je vaak ziet:
E-book Lees hier meer over het kiezen van een goede titel voor je e-book.
Challenge Hier lees je meer over een challenge organiseren.
Webinar Lees dit blog met meer informatie over webinars.
Besloten Facebookgroep Lees hier alles over het beheren van een Facebookgroep.
En dan zijn er nog veel andere vormen voor een weggever. Denk bijvoorbeeld aan:
- kortingsbon
- voucher
- videoreeks
- audiobestand
- e-cursus
- oefeningen
- template / spreadsheet
- stappenplan
- kalender
- whitepaper
- toolkit
- de 10 meest gestelde vragen
- de 10 meest gemaakte fouten
- werkboek
- foto’s
- gratis hoofdstuk van je boek
- online kennismakingsgesprek
- gratis audit
- gratis samples of proefjes
- proefabonnement
- tijdelijk toegang tot een deel van je online training
3. Maak meerdere soorten weggevers
Een weggever is een mooie manier om je expertise te delen en om je doelgroep iets te geven wat ze zoeken of wat ze graag willen hebben. Met een weggever geef je je potentiële klant iets waardevols en interessants cadeau. Iets wat een ‘probleem’ oplost. Je doelgroep kan meerdere ‘problemen’ hebben en die kun je in de vorm van verschillende soorten weggevers ‘oplossen’.
Een thema binnen jouw expertise bestaat vaak weer uit enkele kleinere subthema’s. Stel je geeft handwerk-workshops en je weggever gaat over breien. De mensen die geïnteresseerd zijn in haken, bereik je met deze weggever waarschijnlijk niet. Het is daarom slim om meerdere weggevers te maken die je los van elkaar kunt inzetten om die hele specifieke doelgroepen te bereiken.
Daarnaast lezen sommigen mensen het liefste tekst, weer anderen kijken liever een video of luisteren bij voorkeur naar informatie. Houd hier rekening mee als je je weggever maakt. Het is slim om de weggever in meerdere vormen aan te bieden, zodat je voor elk wat wils hebt.
Hiermee kun je gericht de aandacht trekken en je mailinglijst eenvoudig laten groeien. Door je weggever gaan ze je leren kennen, je vertrouwen en je leuk vinden.
Tips voor het maken van je weggever
Je weet nu wat voor weggever(s) je gaat maken. Neem zeker de volgende tips mee bij het ontwikkelen van je content en voor het vervolg erop.
4. Maak de inhoud heel specifiek
Je doelgroep wil graag concrete informatie over dat ene specifieke ding; dat ene specifieke onderwerp. Overlaad ze niet met van alles en nog wat, maar houd je heel duidelijk aan één onderwerp. Eén ‘probleem’ dat je voor ze ‘oplost’. Daar maak je ze blij mee en dat willen ze graag ontvangen.
Als ondernemer heb je vast de drang om alles te delen wat je weet of waarmee je ze kunt helpen. De klant is tenslotte koning. En je wilt graag laten zien dat jij de expert bent op jouw vakgebied. Dat kan ook, maar doe dat dan in de vorm van meerdere weggevers die elk één gericht ‘probleem’ oplossen (zie tip 3).
Zo kun je jouw expertise met je doelgroep delen en maak je hen blij met een gerichte oplossing voor één ‘probleem’: win-win dus.
5. Kies voor een weggever die weinig tijd kost
Ook dit is vaak een valkuil voor jou als ondernemer, zeker als je net bent gestart: je wilt graag veel geven en al je kennis delen. De videoreeks die je als weggever hebt bedacht, is in gedachten vaak al een complete cursus. Pas hiermee op. Je kunt het beter omdraaien. Misschien heb je al een complete training op de planken liggen. Maak hier een korte mini-versie van en biedt dat aan als waardevolle weggever.
Datzelfde kun je doen met andere producten die je al hebt. Stel je bent diëtiste hebt een uitgebreid e-book over koolhydraatarm eten gemaakt. Van dat e-book kun je gemakkelijk een checklist maken die heel waardevol is voor je ideale klant.
Probeer van de producten of weggevers die je al hebt nieuwe weggevers te creëren. Ben je hypotheekadviseur? Maak een mooie weggever met de 10 meest gemaakte fouten bij het afsluiten van een hypotheek of de 10 meest gemaakte fouten bij het kopen van een huis. Die heb je zo gemaakt en dat is echt iets wat de doelgroep graag wil lezen.
6. Vergeet de call to action niet
In elke weggever moet een call to action zitten. Het heeft als doel dat de lezer tot een bepaalde actie overgaat. Het is een bericht of een knop met een tekst erop die je bij voorkeur aan het einde van je weggever plaatst. Maak de tekst ervan zo verleidelijk dat de lezer er gewoonweg niet omheen kan en erop moet klikken.
Je kunt bijvoorbeeld doorlinken naar je aanbieding van het product of de dienst die samenhangt met het onderwerp van de weggever.
Ninja-tip: Vermeld je contactgegevens in je weggever. Dit wordt nogal eens vergeten: zonde want de lezers moeten direct contact op kunnen nemen na het lezen als ze dat willen. Je kunt in een Pdf-bestand eenvoudig aanklikbare links maken naar je mailadres of je website.
Lees ook dit blog over de call to action: https://www.anneraaymakers.nl/10-doeltreffende-cta-tips-voor-meer-klanten/
En dan het verspreiden van je weggever
7. Vraag om toestemming voor het ontvangen van je mail
Het is vanuit de AVG nodig dat je de mensen die je een weggever mailt, om toestemming vraagt om ze daarna mailberichten toe te kunnen sturen. Mensen kiezen er dus actief en gericht voor om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief.
Lees hier meer over in dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/is-dubbele-opt-verplicht/
Hoe concreter je bent in de uitleg waarvoor ze zich inschrijven; hoe beter. Stel dat je wekelijks een nieuwsbrief verstuurt. Geef dit dan ook aan bij het vragen om toestemming. Ga je 1 keer per maand een aanbieding mailen? Geef ook dit duidelijk aan. Dan weet degene precies wat hij kan verwachten: dat biedt transparantie en zo voldoe je aan de wetgeving.
Ninja-tip: Tip: Zet onder je opt-in formulier (waar de mensen de weggever downloaden) dat de persoonlijke gegevens veilig zijn en niet worden doorverkocht. Dat geeft mensen een gevoel van veiligheid.
8. Maak werk van je bedankt-pagina
Als mensen op de link klikken om je weggever te downloaden, moeten ze bij voorkeur op een mooi en professioneel ogende bedankt-pagina terechtkomen. Besteed hier veel aandacht aan of laat het door iemand maken die er verstand van heeft.
Bedank voor het downloaden van je weggever en kies hierbij voor scherpe teksten en bijvoorbeeld een foto van jou zodat het persoonlijk is. Een leuke bedankt-video is helemaal top. Tegenwoordig wordt op de bedankt-pagina vaak ook nog een exclusieve tijdelijke aanbieding gedaan waar de lezer niet omheen kan. Dit is een geweldige kans om een product in de kijker te zetten en te verkopen.
Omdat het een uniek aanbod is (alleen te zien als iemand je weggever downloadt), creëer je urgentie bij de lezer omdat het een eenmalig aanbod is. Ze moeten dus kiezen: nu of nooit en dat heeft een psychologische werking waar jij je voordeel mee kunt doen.
Stel je biedt na de haak-weggever je haakcursus hier met 60% korting aan. Dat zal ze zeker aanspreken.
Ninja-tip: zorg ervoor dat het ook echt een eenmalig aanbod is dat nergens anders wordt gedaan.
9. Breng je weggever onder de aandacht
Je weggever is klaar, en nu? Natuurlijk zet je hem prominent op je website. Maar dat is niet genoeg. Nu is het belangrijk om te bepalen waar je ideale doelgroep precies zit. Want daar ga je mensen attent maken op jouw weggever door erover te posten.
Het heeft geen nut om veel tijd, energie en geld te steken in posts op een platform waar je doelgroep toch niet zit. Zorg ervoor dat je eerst onderzoekt waar je doelgroep precies zit (Facebook, LinkedIn, Instagram of Pinterest). En post daar gericht over je weggever.
Doe dat niet in de vorm van ‘reclame’, maar deel bijvoorbeeld één tip uit je weggever in een mooie post. Maak die bijvoorbeeld in Canva.
Geef daarbij aan dat ze meer tips vinden in je weggever en deel de link ervan in de post. Zo eenvoudig is het 😉
Wil je meer weten over de handige tool Canva? Lees dan zeker dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/canva-de-geweldige-alles-in-een-ontwerptool-voor-ondernemers/
Ninja-tip: Zet de link naar je weggever in je e-mailhandtekening. Maak een mooie zin en voeg de link eraan toe: klaar. Dit is een geweldige plek om je weggever in de kijker te zetten.
Het resultaat van je weggever
10. Zorg voor een goede follow-up
Als mensen je weggever aanvragen, geven ze daarmee aan geïnteresseerd te zijn in jou, je product of dienst of je bedrijf.
Attenderen op je mooie weggever en die doorsturen is natuurlijk zo gedaan. Maar wat er daarna gebeurt is nog veel belangrijker. Je gaat de mensen informeren via mails die ze geautomatiseerd van je gaan ontvangen en je gaat ze uiteindelijk een vervolgaanbod doen. Daarin wijs je ze op een bepaald product of een bepaalde dienst die aansluit op het onderwerp van je weggever.
In het voorbeeld van de handwerk-workshops deel je na het toesturen van de weggever met tips over haken jouw mooie aanbieding voor je online haakcursus. Dat doe je niet meteen in de eerste mail die ze krijgen. Bouw eerst een band met ze op door wat informatieve mails te sturen. Laat ze kennismaken met wie jij bent als persoon en deel je beste tips over dat onderwerp met ze. Na een aantal mails doe je ze dan een leuke aanbieding.
Wees creatief, er is van alles mogelijk. Bied jij een dienst aan? Dan kun je een vrijblijvend adviesgesprek aanbieden. Kies datgene wat het beste past bij je klant en waar jij je goed bij voelt.
11. Blijf in contact met je potentiële klant
Je ideale klant heeft je weggever aangevraagd en een reeks mails met een mooie aanbieding van je ontvangen. Misschien wordt er niet direct gebruik van gemaakt. Nu is het belangrijk om het mooie contact met degene ‘warm’ te houden.
Dat kun je doen door het periodiek versturen van nieuwsbrieven waarin je bijvoorbeeld een link naar je nieuwste blog deelt. Of een kijkje achter de schermen deelt bij de ontwikkeling van je nieuwste product of dienst. Alles kan, als het maar leuk en interessant is voor je doelgroep.
Zorg dat je jouw doelgroep op deze manier regelmatig informeert en zo contact met ze houdt. Dan kun je ook tussendoor eens een aanbieding mailen waarmee je je product of dienst kunt verkopen.
Met deze tips kun je vandaag nog aan de slag met een mooie weggever die je doelgroep graag wil ontvangen. Hiermee kun jij je mailinglijst vergroten en je product of dienst gericht aanbieden. Succes!
Speak Your Mind