11 redenen waarom je moet bloggen

11-redenen-600-4
Toen ik tijdens mijn laatste Facebookevent vroeg hoeveel deelnemers er blogden, was ik verrast. Veel aanwezigen hielden namelijk helemaal geen blog bij. En dat terwijl bloggen zeer waardevol kan zijn. Waarom? In dit artikel geef ik je 11 redenen.

1. Vindbaarheid in Google

Bloggen is allereerst interessant doordat je sneller gevonden wordt in Google. Hier liggen diverse redenen aan ten grondslag.

Niemand weet hoe het algoritme van Google exact werken, maar feit is dat regelmatig bloggen werkt om hoger te scoren in de zoekresultaten. Google kijkt hierbij met name naar de inhoud die je plaatst. Komen de zoekwoorden waar iemand op zoekt regelmatig terug in het artikel wat je hebt geschreven? Dan moet het artikel wel interessant zijn voor de persoon die meer informatie zoekt. Deel voor jouw doelgroep relevantie kennis en informatie en doe dit regelmatig.

Google kijkt ook naar hoe vaak je een nieuw artikel publiceert op jouw blog. Als er regelmatig een nieuw artikel verschijnt, dan is jouw pagina interessant om hoger te tonen in de zoekresultaten.

Ik word door mijn blog heel goed gevonden op Google, mede doordat ik artikelen schrijf over hele specifieke onderwerpen. Gemiddeld zijn er 20.000 mensen per week die via Google mijn blog bezoeken en de artikelen lezen!

2. Jezelf als expert neerzetten

Doordat je artikelen schrijft die gerelateerd zijn aan de kennis en ervaringen die je hebt opgedaan, kun je jezelf echt neerzetten als expert. Jij weet ontzettend veel over jouw vakgebied. Deel alle kennis die je hebt, al lijkt het voor jou kennis die vanzelfsprekend is.

Door de kennis te delen die voor jou misschien minder relevant lijkt, maar voor de lezer heel waardevol is, zien mensen wat je allemaal weet en gaan ze jou zien als expert.

3. Bereiken van mensen zonder Facebook

In Nederland zijn er 9,6 miljoen mensen met een Facebookprofiel. Er is dus een heel groot aantal mensen zonder Facebook. Met een blog kun je deze mensen alsnog bereiken.

Je kunt je afvragen of ik dan op basis van mijn artikelen over Facebook en Facebookmarketing nieuwe klanten krijg. Dit is zeker het geval! Kijk maar eens naar de artikelen op mijn blog die ik heb geschreven. Door de voordelen van Facebook te belichten, te beschrijven wat je met Facebook kunt en ook nog tips te geven over hoe je het meeste uit jouw Facebookpagina haalt, probeer ik mensen te overtuigen van de kracht van Facebook. En zo zorg ik er voor dat deze mensen er toch voor kiezen Facebook in te zetten als marketingtool.

4. Het houdt je scherp en je leert er zelf van

Het schrijven van een blog vereist van jou dat je op de hoogte blijft van de nieuwste ontwikkelingen, zodat je op deze ontwikkelingen in kunt spelen met een interessant artikel. Ik probeer wijzigingen op onder andere Facebook regelmatig te belichten in nieuwe artikelen en dit houdt me ontzettend scherp!

Een pluspunt van een blog is dat je er zelf heel veel van leert. Een blog bijhouden vraagt van jou dat je zelf veel blogartikelen leest. Daar leer je namelijk van en het geeft je ideeën voor nieuwe blogartikelen.

Bovendien zullen er mensen op jouw blogartikelen gaan reageren, met vragen of misschien zelfs met feedback over het onderwerp. De vragen kun je beantwoorden, wat het gevoel van vertrouwen oproept. Door een vraag te beantwoorden, kom je bovendien persoonlijk en toegankelijk over.

5. Vertrouwen opbouwen door kennis te delen

Je hebt natuurlijk een website waar je producten en/of diensten toont. De informatie op deze website heb je zo geschreven dat de mensen jouw product gaan kopen of de dienst bij je afnemen. Je zult vast een pagina op deze website hebben waar je iets over het bedrijf en jezelf vertelt. Maar een blog gaat net een stap verder. Een blog geeft je de mogelijkheid persoonlijk over te komen en jouw kennis en ervaringen te delen.

Zodra je kennis gaat delen, bouw je het vertrouwen op bij de lezer. Je zet dan de eerste grote stap in het opbouwen van een klantrelatie.

6. Je kunt meer informatie in één keer kwijt

Mensen gaan een blogartikel echt lezen, in tegenstelling tot Facebookberichten die je maakt en publiceert. Stel je maar eens voor dat je even op het station staat te wachten op een vriendin. Je pakt al snel je telefoon om door de tijdlijn op je Facebookpagina te scrollen. Maar je zult niet snel in de twee minuten een blogartikel over een heel interessant onderwerp gaan lezen. Dit doe je op een ander moment.

Zo werkt het eigenlijk bij iedereen. Mensen willen de tijd nemen om een goed blogartikel te lezen. Het gaat vaak over een onderwerp wat ze interessant vinden en daar willen ze hun aandacht bij houden. Het geeft jou de ruimte om veel meer informatie te geven.

Doordat iemand op de tijdlijn van Facebook vaak aan het scrollen is, dus snel langs berichten gaat, is het op Facebook van groot belang dat je in een seconde de aandacht trekt. Jouw afbeelding moet zodanig opvallen, dat de duim van de persoon stilvalt en hij of zij het bericht bij de afbeelding leest. En vervolgens moet het zo leuk zijn dat jij een like krijgt.

Bij een blog trek je iemand naar het artikel door een interessante titel, een goede afbeelding en een pakkende beschrijving. Dit kan op Facebook, maar ook via andere kanalen zoals bijvoorbeeld Google. Vervolgens neemt de persoon echt de tijd om het artikel te gaan lezen!

Dit wetende, geef ik je nog een extra reden waarom het zo interessants is een blog bij te gaan houden. Als mensen namelijk via Google bij één van jouw blogartikelen zijn gekomen en ze blijven vervolgens lang op jouw blog, zal je blog door Google worden gezien als een waardevolle website. En hierdoor ga je ook weer hoger in de zoekresultaten scoren.

7. Jezelf een podium geven

Hoe je jezelf het beste een podium kunt geven? Dat kan via een blog. Jouw blog is namelijk de ideale plek om dingen over jezelf te vertellen. Naast dat je kennis deelt over jouw producten of diensten, of relevante kennis voor in jouw vakgebied, kun je mensen kennis laten maken met… jou!

8. Het kost niets en het levert wel omzet op

Een blog bijhouden kost je in feite geen geld. Natuurlijk kost het je tijd en aandacht om interessante blogs te schrijven, maar een WordPress-website is helemaal gratis en daar kun je heel gemakkelijk een goede blog op bijhouden. Zie de tijd die je investeert in een blog echt als een investering. Plan iedere week een aantal uur in om blogberichten te schrijven. Het zal de investering echt waard zijn! Mede door de redenen die hierboven al zijn genoemd, gaat het bijhouden van een blog je opleveren. Het levert je namelijk nieuwe klanten op, dus meer omzet.

9. Blogs worden vaak gedeeld

Blogs worden heel vaak gedeeld op sociale media. De Facebookberichten waar ik meer vertel over een nieuw artikel wat ik heb gepubliceerd, zijn de berichten met het grootste bereik en de meeste acties.

Het blogartikel wordt niet alleen gedeeld op sociale media. Ook andere websites die jouw artikelen als waardevol beschouwen, kunnen artikelen gaan delen. Zodra ze een link naar jouw artikel plaatsen, krijg je lezers die echt voor dat artikel op jouw blog komen. Het verkeer naar jouw website wordt geregistreerd en door Google gebruikt voor het bepalen van de ranking in de zoekresultaten.

10. Een blog is dynamisch, een website passief

Er is een groot verschil tussen je bedrijfswebsite en een blog, namelijk dat de eerste statisch en passief is en een blog dynamisch is. Jouw bedrijfswebsite, de plek waar je jouw bedrijfsinformatie deelt, zal niet vaak veranderen. Je vertelt wie jij bent, welke ervaring je hebt zodat mensen weten waarom ze voor jou moeten kiezen en je productaanbod wordt op de website weergegeven. Mocht je een nieuw product of nieuwe dienst ontwikkelen, is dat het moment dat je de website aanpast. Verder blijft jouw website eigenlijk een digitaal visitekaartje waar meestal niet veel verandert.

Een blog is dynamisch, wat wil zeggen dat er continue nieuwe informatie wordt toegevoegd. Zolang je natuurlijk iedere keer weer nieuwe blogartikelen schrijft. Een blog geeft je daardoor al direct de mogelijkheid goed in te spelen op nieuwe ontwikkelingen en trends. Bovendien creëer je met een blog veel meer interactie, doordat mensen direct onder jouw artikel een reactie achter kunnen laten. Dat is ook dynamiek.

11. Koppeling tussen Facebook, Twitter en LinkedIn en je bedrijfswebsite en blog

Door tussen je blog, de bedrijfswebsite en alle verschillende sociale media een koppeling te maken, kun je veel meer verkeer naar de diverse platformen krijgen. Vermeld bijvoorbeeld eens dat je een blog hebt op je website of attendeer mensen op Facebook op een nieuw artikel wat je hebt geschreven. Zo krijg je veel meer verkeer naar je website toe.

Andersom werkt het net zo. Je kunt op je blog een link plaatsen naar jouw Facebookpagina. Als mensen een blogartikel hebben gelezen wat ze interessant vinden, kunnen ze snel op jouw Facebookpagina komen en deze een ‘vind-ik-leuk’ geven.

Vermeld ook je blogartikelen in een update op LinkedIn. Dit zorgt direct voor meer bezoekers.

En, ga jij aan de slag? Is jouw enthousiasme voor het bijhouden van een blog inmiddels aangewakkerd?

Laat me weten in een reactie waar ik jouw blog kan vinden!

Heb je nog geen blog? Lees dan hier hoe je zelf een blog kunt starten: https://www.anneraaymakers.nl/hoe-begin-je-met-een-wordpress-blog/.

Heb je de smaak te pakken en wil je dat zoveel mogelijk mensen jouw artikelen gaan lezen? In dit artikel vind je ’20 manieren om de bezoekers van je blog terug te laten komen voor meer’

Comments

  1. Dag Anne,

    We schrijven regelmatig een ‘Schrijfsel’ voor onze website. Heeft dit hetzelfde effect (Google-vindbaarheid enzo), of moet je bloggen op een ander medium?

    Groet, Marja van Delden

  2. Hoi Anne,
    Mooi artikel, heel leerzaam.
    Zijn de voordelen die je hierboven noemt (vindbaarheid in Google etc.) het gevolg van bloggen of het gevolg van regelmatig artikelen plaatsen?? M.a.w. als ik op mijn website (simpele html/css zonder blog) regelmatig een artikel plaats, werkt dat ook??

  3. Een nieuwe website, een mooie start voor mijn blog. Al een tijdje plaats ik blog- artikelen met enige regelmaat op mijn facebookpagina. De reacties die hierop komen zijn opbouwend en stimuleren me nog meer te plaatsen. Met de nieuwe website hoop ik nog gerichter te kunnen plaatsen.

  4. Dank je voor dit waardevolle artikel. Bloggen was een maand geleden helemaal nieuw voor mij. Ik ben aarzelend begonnen. Mijn eerste blog was meteen een groot succes. Ik heb er toen ook mijn eerste nieuwsbrief van gemaakt. De volgende dag had ik bijna 30 % inschrijvingen, wat echt heel veel is.
    Ik heb het geluk om samen met mijn man in Kroatië te wonen, er is zoveel te vertellen over Zadar, over Kroatië, over onze B&B, over mijn recepten, over onze gasten, over een beetje van alles wat we hier meemaken.
    Wat fijn dat ik de link naar mijn blogs hier mag plaatsen : http://www.bajlo.com/nl/blog/

  5. Ook ik ben onlangs begonnen met bloggen en….ik vind het heerlijk om te doen! Ik vind het alleen lastig om de juiste plek te vinden om ze te plaatsen om meer verkeer naar mijn website te krijgen. Ik heb mijn doelgroep helder. Vrouwen die een heftige periode doormaken door ziekte zoals (borst) kanker maar moet nog de juiste kanalen vinden om ze te bereiken.
    Mijn blogs staan nu op mijn site, mijn bedrijfspagina op fb en op linkedIn
    http://hart-denken.nl/wordpress/blog

  6. Dag Anne, ik ben het helemaal met je eens! Ik blog graag maar er mag nog wel wat meer regelmaat in komen. Blogs plaats ik sowieso op mijn zakelijke FB-pagina, en soms op LinkedIn. Dank je wel voor je tips!

    Hierbij één van mijn blogs over samengestelde gezinnen:
    http://www.systemischwerkenzeeland.nl/?p=553

  7. Kan het alleen maar met alle punten eens zijn. Zeer regelmatig bloggen levert je steeds meer bezoekers op. Het helpt ook zeker als je blog aansluit op je passie! http://www.wintersportersclub.nl

  8. Helemaal mee eens.
    Naast dat het nuttig is, vind ik het ook leuk om te doen.
    Je kan je passie (in mijn geval voor garens en wolletjes) delen met je lezers en natuurlijk kan je het inzetten voor leuke ideeën en interactie met jet klant.
    Ik zie het als een verlengde van mijn facebook en website

    http://kukelure.blogspot.nl/

  9. Toeval of niet? Gisteren heb ik mijn eerst blog geschreven! Ik hoop zo ook meer volgers via FB te krijgen.
    De link: http://praktijkspringtij.nl/kindercoach-helpt/

  10. Leuk artikel! Zelf heb ik voor durfteschrijven.nl een gratis ebook gemaakt met 42 redenen om te bloggen, maar jij benadert sommige redenen van een net iets andere kant waardoor het eigenlijk alweer een nieuwe reden is. Samen komen we wel tot 50 redenen ofzo, dus ik ben benieuwd wie nu nog durft NIET te bloggen….

  11. Helemaal waar alles!!! http://www.yolandeave.nl/blog

  12. Uiteraard kan ik dit als geen ander onderschrijven. En het is inderdaad opmerkelijk dat het bloggen nog niet volop wordt ingezet voor je online zichtbaarheid. Daar ligt nog een mooie uitdaging 😉 Het begint met je ‘kop boven het maaiveld uitsteken’. In mijn gratis e-book neem ik ondernemers stapsgewijs mee in de wondere wereld van het bloggen. Ik leg uit WAAROM je moet gaan bloggen, HOE je dat doet en WAT je daarvoor nodig hebt. Link naar mijn e-book: http://blogbureau.nl/bloggen-bouwen/

  13. Ik heb door het bloggen een hele nieuwe competitie van mezelf ontdekt! In het bedrijfsleven werd ik altijd op mijn vingers getikt omdat ik te veel schreef zoals ik praat maar in mijn blog komt dat juist goed tot zijn recht! Nu lezen anderen mijn blog omdat het zo lekker gemakkelijk en vlot leest! Beetje zoals ik met je praat….. Dus ik blijf door gaan alleen nog beetje kwestie van inplannen wanneer ik de schrijf!

  14. Dit geeft me weer goede motivatie om regelmatiger een blog te schrijven. In mijn bijzondere werk als trouwambtenaar en zangeres heb ik genoeg leuke onderwerpen om over te bloggen!
    http://muzikaaltrouwen.nl/het-verrassingshuwelijk/

  15. Dag Anne,
    Dank voor je waardevolle artikel!
    Ik heb nog een 12 de reden om te bloggen. Pers is steevast op zoek naar interessante content, en via je blog geraak je ook makkelijker in de pers. En dat is goed voor je expertstatus én levert veel bezoekers op op je site, met een rinkelende telefoon van klanten als gevolg!
    Groetjes,
    Katrin

  16. Bloggen levert mij alleen maar voordelen op, mijn prive blog is ontspanning, mijn zakelijk blog zorgt voor pospects en daardoor voor klanten.

  17. Ben het met je eens Anne. Zelf blog ik sinds Juli van dit jaar en nu merk ik dat het bezoekersaantal begint te stijgen. Heel leuk om te zien.
    Ik blog 1x per week en zet mijn blogs ook op mijn facebook pagina. Daarnaast zet ik de eerste alinea van mijn blog als een post op linkedin neer met dan een link naar de volledige blogpost op mijn website. Levert bezoekers op bij mij.
    http://www.berttamboer.com/blog/

  18. Bloggen is heel leuk om anderen je kennis te laten zien, op een manier die niet meteen zakelijk overkomt. Zo bouw je veel sneller een band op met lezers heb ik gemerkt! Mijn blog is te vinden op http://www.ecosjop.nl

  19. In oktober 2014 zijn wij begonnen met bloggen en het aantal lezers stijgt nog steeds. Het is zeker een goede manier om gevonden te worden. Dit is ons blog: https://www.hobbyshop-online.nl/blog/.

  20. Dank! Dit motiveert me weer. Merk dat ik volhouden van bloggen soms lastig vind. Mijn laatste blog: http://ecounseling.nl/blog/2016/10/19/herstel-na-zwangerschapsverlies/
    Ik ga weer snel verder met schrijven!

  21. Hier kan ik het alleen maar heel erg mee eens zijn. Mijn blog levert me ook nieuwe klanten op. Ik heb zelfs een e-book over bloggen gemaakt om ook andere ondernemers hiermee te helpen. De link naar mijn blog is http://ondernemersinhetbuitenland.nl/blog/

  22. Ik blog al een paar jaar en sinds januari echt elke 2 weken. Alle redenen die je noemt herken ik. Ik word soms op events aangesproken met: hee, ik ken jou van je blogs! Of mensen bellen me omdat ze me dankzij mijn blogs als expert op mijn vakgebied gevonden hebben.

    Hier de link naar mijn laatste blog:
    http://www.adelante-advies.nl/2016/10/beoordelen-in-een-teal-organisatie/

  23. Helemaal mee eens, Anne. Het bloggen levert mij ook veel op.
    Ik was vorige jaar de best gelezen blogger bij De Ondernemer en dat merkte ik ook aan mijn omzet. Er werden meer abonnementen van Vakerindemedia.nl afgesloten als ik een blog had geplaatst.
    Er komen tegenwoordig ook opdrachten op mijn pad die voor het bloggen niet zonder persoonlijk contact in mijn schoot werden geworpen.

    Dus bloggen? Ja, doen!

Speak Your Mind

*