Bij online marketing gaat het om alle activiteiten die je als ondernemer uitvoert om online zichtbaar te zijn voor je doelgroep; voor jouw ideale klanten. Op het gebied van online marketing kun je zoveel doen, dat het je soms duizelt. Het is fijn om dan een aantal concrete tips toe te passen die ook meteen voor je gaan werken. In dit blog deel ik 11 handige hacks die je meteen kunt toepassen en zo kunt inzetten voor je online marketing.
1. Zet AIDA in
Bij het schrijven van content voor je marketing is het slim om te werken vanuit het AIDA-model. Dit is een marketingmodel waarbij vier belangrijke stappen worden beschreven die in je tekst aan bod moeten komen:
- A = Attention: Maak een afbeelding die de aandacht grijpt.
- I = Interest: Je afbeelding, tekst en verhaal moet interesse genereren.
- D = Desire: Je bericht moet emotie en verlangen creëren.
- A = Action: Je afbeelding en/of tekst moet mensen in actie zetten.
Neem bij het schrijven van je al je online teksten de volgende tips mee:
- Grijp je in één keer de volle aandacht? Er komt online zoveel voorbij op een dag, valt jouw boodschap op in alle ruis?
- Is het interessant voor je ideale klant? Interesse creëren gaat dieper dan de aandacht grijpen. Creëer je betrokkenheid zodat ze hun kostbare tijd willen besteden aan verder lezen?
- Creëer je emotie en verlangen? Denk bijvoorbeeld aan: ‘Dit heb ik ook meegemaakt’. Of ‘Dit herken ik’ (en de bijbehorende emoties). Een verlangen kan zijn ‘Ik wil hier iets mee doen’.
- Zet je je publiek in actie met de inhoud van blog, website-inhoud of post?
Houd deze punten in je achterhoofd als je content gaat schrijven.
2. Laat je doelgroep ‘verslaafd’ raken aan je content
Zorg ervoor dat je regelmatig content deelt. Mensen rekenen er dan onbewust op dat bepaalde informatie van jou er op bepaalde momenten aan komt. Daarom is het belangrijk dat je een planning maakt voor je content. Niet alleen voor je social media, maar ook voor je blogs.
Denk hier vooraf over na. Deel het jaar bijvoorbeeld in in thema’s. Afhankelijk van hoe vaak je blogt, kun je kiezen voor maand- of kwartaal thema’s. Plan de dagen in waarop je blog verschijnt en kies ook meteen alvast onderwerpen die binnen dat thema vallen.
Zo heb je je planning voor de komende periode compleet en kun je je doelgroep steeds op vaste momenten voorzien van interessante informatie. Natuurlijk kun je tussentijds de onderwerpen nog aanpassen, maar het is slim om de grove structuur en de planning te hebben staan.
Ik plan mijn blogs altijd in mijn Social Media Content Kalender. Dan kan ik er ook meteen de social media posts bij inplannen en lekker vooruit plannen.
3. Neem een kijkje bij ‘de buren’
Het is altijd interessant om te kijken wat je concurrenten online allemaal doen. Of de influencers op jouw vakgebied. Neem eens in de zoveel tijd een moment om hier onderzoek naar te doen. Niet om te ‘copy-catten’, maar puur om inspiratie op te doen.
Welke onderwerpen behandelen ze nu, waar ligt hun focus? Zijn er gebieden waar ze niets in doen en waar juist jouw specialiteit ligt? Welke afbeeldingen gebruiken ze? Op welke social media zitten ze en wat doen ze daar allemaal? Welke vaktechnische trefwoorden gebruiken zijn in hun content?
Door te kijken hoe anderen bezig zijn met jullie expertisegebied, kun je mooie inzichten opdoen of zelf nieuwe ideeën krijgen voor nieuwe content. Ook ontdek je zo welke thema’s nog niet zoveel worden belicht: hier zou jij dan weer dieper op in kunnen haken met je online content om je te onderscheiden.
4. Deel geen ‘reclame’, maar kennis en resultaten
Word een expert door middel van de content over je vakgebied, in plaats van het promoten van je product. De tijd van het plaatsen van veel promotionele content is voorbij. Wat je wel mag doen, is je producten of diensten aan mensen laten zien, in plaats van ze te promoten.
Hoe je dat doet? Laat je doelgroep zien wat resultaten zijn van je product of dienst, of hoe jouw product werkt, hoe ze je product kunnen gebruiken. Als je dat op een persoonlijke en leuke manier brengt, wordt dat zeker gelezen of bekeken.
Deel ook feitjes en ervaringen: van jezelf en van anderen als het gaat om je product of dienst. Zorg dat het waardevol, informatief en nuttig is voor je doelgroep. Laat het nooit als reclame of promotie overkomen, maar zorg voor een authentiek verhaal dat kort en bondig is en lekker wegleest.
Ninja-tip: een beetje reclame mag (en moet) natuurlijk wel, maar overdrijf niet. Denk aan een verhouding van 80 – 20.
5. Voeg FAQ’s toe op je website
Dit is een handige hack die je waarschijnlijk nog niet hebt toegepast: plaats veel gestelde vragen (FAQ’s) uit je vakgebied op je website. Dit verhoogt het webverkeer naar je pagina, de vindbaarheid in Google en zorgt zo voor meer zichtbaarheid.
Plaats hiervoor onderaan je website een sectie met deze rubriek. Denk goed na over de vragen die je erin opneemt. Ze moeten samenhangen met je vakgebied / type producten.
Stel je hebt een bloemenzaak of een tuincentrum. Ga naar Google en typ het begin van een bepaalde vraag in die samenhangt met je vakgebied, bijvoorbeeld ‘Hoe verzorg ik’. Als je dat doet, komt er automatisch een lijstje vragen tevoorschijn.
Je ziet het, meteen al 5 vragen die je zo (1-op-1) op je website kunt zetten. Zorg ervoor dat je de vraag precies zo stelt zoals die in Google ook verschijnt. Het antwoord zet je er zelf bij vanuit jouw expertise. Zo wordt je sneller door Google opgepikt en dit levert je meer verkeer richting je website op: simpel en effectief dus.
Ninjatip: Dit zijn natuurlijk ook megagoede onderwerpen en titels voor je blogs.
6. Zet social sharing in
Heb je berichten die echt heel vaak geliket en / of gedeeld zijn? Die kun je mooi inzetten voor je marketing: laat anderen ook weten dat dit bericht zo goed ging. Want dit helpt bij het opbouwen van geloofwaardigheid en van je expertstatus.
Dat kun je bijvoorbeeld doen door gebruik te maken van ‘social sharing’. Dit is een manier waarop je blogs en posts gemakkelijker gedeeld kunnen worden op social media.
Daar heb je aparte tools voor zoals Shared Counts dat voor WordPress is bedoeld. Dit is eenvoudig te gebruiken en op je website te implementeren. Je kunt zelf kiezen hoe je de weergave ervan wilt instellen.
Naast dat het gedeeld kan worden, zie je ook staan hoe vaak het is gedeeld. Dit kan aanzetten tot het eerder lezen of ook weer delen, wat allemaal bijdraagt aan je online zichtbaarheid.
Wil je nog meer lezen over het inzetten van social media voor je marketing? Misschien is dit ook interessant voor je: https://www.anneraaymakers.nl/7-dos-donts-voor-jouw-social-media-marketing-plan-2021/
7. Maak verschillende weggevers
Een weggever (ik noem het altijd klantenmagneet) is een mooie manier om je expertise te delen en om jouw ideale klanten iets te geven wat ze zoeken of wat ze graag willen hebben.
Met een weggever doe je je potentiële klant iets waardevols en interessants cadeau. Iets wat een ‘probleem’ oplost. Geen wereldprobleem, maar je gaat degene wel helpen. In ruil hiervoor krijg je contactgegevens, bijvoorbeeld een e-mailadres.
Hiermee kun je hun aandacht trekken en je mailinglijst eenvoudig laten groeien want je weet het: the money is in the list 😉 Door jouw cadeau gaan ze je leren kennen, je vertrouwen en je leuk vinden.
Een thema binnen jouw expertise bestaat vaak weer uit een aantal kleinere subthema’s. Stel je geeft handwerk-workshops en je weggever gaat over breien. De mensen die geïnteresseerd zijn in haken bereik je met deze weggever waarschijnlijk niet. Het is daarom slim om meerdere weggevers te maken die je los van elkaar kunt inzetten om die hele specifieke doelgroepen te bereiken.
8. Optimaliseer oude content
Misschien heb je al heel wat blogs geschreven. Dan valt het je waarschijnlijk op dat de eerste blogs misschien iets minder goed zijn dan de meest recente. Want door veel te schrijven wordt de kwaliteit van je content steeds beter.
De onderwerpen van de oudere blogs zijn waarschijnlijk nog steeds interessant. Een slimme tip is om die oude blogs er stuk voor stuk erbij te pakken en die te optimaliseren. Actualiseer dingen die verouderd zijn. Voeg daarnaast vooral nieuwe kennis, ontwikkelingen, ervaringen en tools toe die je de afgelopen tijd hebt bijgeleerd of waarover je hebt gelezen.
Gebruik gericht trefwoorden die jouw ideale klant nu ook gebruikt. Op die manier zullen ze ook je ‘geoptimaliseerde’ blogs gaan vinden en met veel interesse lezen. Zo kun je redelijk eenvoudig de content van je website upgraden en door het toevoegen van nieuwe en actuele trefwoorden werk je extra aan je zichtbaarheid.
9. Leg de focus op tijdelijk zichtbare content
De focus bij de social media ligt momenteel sterk bij content die maar tijdelijk zichtbaar is (‘vluchtige content’). Denk aan de story-optie op de verschillende platforms, bijvoorbeeld op Instagram; stories worden hier steeds populairder.
Daarnaast zijn stories een krachtig instrument dat je goed voor je marketing kunt inzetten. Je kunt er op allerlei manieren mee aan de slag. Of het nu gaat om video, foto of livestream: met stories heb je veel creatieve mogelijkheden. Hoe vaker je stories post, hoe meer je werkt aan je zichtbaarheid.
Ook Facebook en LinkedIn hebben de mogelijkheid om deze tijdelijk zichtbare content te delen. Dit soort content is en blijft erg populair bij de gebruikers van de platforms. Doe hier dus je voordeel mee. Misschien werk je nog niet met stories. Dat is het nu de tijd om een start te maken. Het is niet moeilijk.
Weet je niet waarover je een story moet maken? Lees dan dit blog en laat je inspireren: https://www.anneraaymakers.nl/80-content-ideeen-voor-instagram-stories/
10. Word goed zichtbaar op fora
Misschien is één van jouw doelen om meer volgers te krijgen op social media. Hiervoor kun je natuurlijk op de platforms zelf actief aan de slag gaan, maar het kan ook daarbuiten.
Een slimme manier is bijvoorbeeld om actief zichtbaar te zijn op allerlei fora op jouw vakgebied. Zoek hiervoor bijvoorbeeld via Google op ‘forum+[je onderwerp]’. Je zult je verbazen hoeveel fora er zijn.
Bekijk enkele populaire fora en meld je aan op een paar plekken die jou het meest interessant lijken; dus waar de meeste van jouw ideale klanten zitten.
De volgende stap is dat je je aanmeldt en je profiel volledig invult. Plaats daar zoveel mogelijk relevante informatie over je werk en je expertise. Zodra mensen je profiel bekijken, weten ze meteen dat jij een echte expert bent op dat vakgebied.
Neem vervolgens de regels van het forum goed door. Op sommige fora is het toegestaan om een doorlink te plaatsen bij je reactie, maar op andere fora weer niet. Er zijn ook fora waar je zelf korte blogs kunt plaatsen met een doorlink naar je eigen website. Neem dit soort dingen zeker mee in je zoektocht naar interessante fora. Het is belangrijk om goed te weten wat er wel en niet is toegestaan en je daar natuurlijk ook aan te houden.
Nu kun je actief aan de slag op het forum. Kijk wat er allemaal gevraagd wordt en beantwoordt de vragen die echt op jouw specifieke vakgebied liggen. Maak er geen reclamepraatje van, maar geef ze alle informatie en tips die je te delen hebt. Laat ze vooral zien wat je allemaal in huis hebt. Kom met waardevolle antwoorden. Daarmee bouw je heel concreet aan je expertstatus op dat forum.
Ninjatip: De onderwerpen, vragen en informatie die op het forum veel besproken worden, kun je natuurlijk weer gebruiken voor je blogs.
11. Film je tevreden klant
Mooie testimonials (of recensies) zijn erg belangrijk voor je business. Ze kunnen bij een potentiële klant – die misschien nog wat twijfelt – nét het verschil maken. Zorg dat je voldoende testimonials op je website hebt staan. Ook Facebook testimonials of Google testimonials zijn waardevol.
Testimonials krijg je meestal niet zomaar: je moet er actief om vragen. Als je dat doet, is het vaak zo dat een tevreden klant dat graag voor je wil doen. Maak er werk van, want testimonials zijn bijzonder waardevol.
Geschreven testimonials met een echte foto van de klant en de naam eronder zijn het meest gangbaar. Wil je echt opvallen? Ga dan voor een korte video waarin jouw klant aan het woord is. Video doet het sowieso erg goed online.
Vraag dit niet aan iedereen, maar zoek gericht enkele klanten uit waarvan je verwacht dat ze er wel voor open staan en die dat wel voor je zouden willen doen. Je kunt afspreken dat jij de video opneemt.
Bespreek vooraf samen hoe lang de video mag worden. Houd het bij voorkeur kort en bondig. Maak een paar takes en laat de klant kiezen welke video het gaat worden.
Als je op die manier een aantal mooie video-testimonials hebt, kun je die naast elkaar op je website zetten. Het mooie is dat je ze ook (steeds opnieuw weer) kunt gebruiken als post op je social media. Deze tip is misschien een uitdaging voor je, maar het is zeker de moeite waard.
Wil je graag nog meer online marketingtips? Lees dan ook eens dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/7-effectieve-online-marketingtips-voor-jouw-succesvolle-business/
Dit waren de 11 handige hacks. Kies er eentje uit waarmee jij vandaag nog een start maakt voor meer zichtbaarheid. Succes!
Speak Your Mind