Ik heb het al vaker over een CTA gehad. Oftewel: een Call To Action. Het heeft als doel dat de lezer tot een bepaalde actie overgaat. Het is dus bericht of een knop met een tekst erop, waar de bezoeker wel op móet klikken. Waar hij als het ware niet omheen kan. Maar jij ook niet!
De Call To Action is namelijk erg belangrijk. Het is dé manier om klanten te krijgen. Met deze 10 praktische tips maak je doeltreffende CTA’s waarmee je méér klanten gaat aantrekken.
1. Maak de CTA simpel
Mensen zijn online vaak maar kort op de website. Ze screenen snel de kopjes en buttons. Als het ze niet aanspreekt, gaan ze snel weer verder. Ze zijn op zoek naar iets. Houd jouw call to action daarom simpel, zodat de lezer niet hoeft na te denken. Want hoe ingewikkelder en uitgebreider de call to action is, hoe minder mensen er op klikken.
Wist je trouwens dat er twee varianten zijn? De micro-CTA is een tekstlink. Macro-CTA’s zijn visuele buttons die erg opvallen.
Dit is een voorbeeld van een Macro-CTA:
2. Maak de CTA duidelijk
Een simpele toelichting is dus belangrijk. Maar omschrijf ook altijd duidelijk wat de lezer moet doen. Welke actie verwacht je? Is dat: contact opnemen, informatie opvragen, reageren of bestellen? Maak het duidelijk.
Gebruik altijd gebiedende wijs in je call to action. Dus niet: Hier kun je bestellen, maar Bestel hier.
3. Maak de CTA persoonlijk
Dit is ook een belangrijke tip die vaak over het hoofd wordt gezien. Maak de tekst van je CTA persoonlijk. Dat spreekt veel directer – en daardoor dus meer – aan. Vergelijk het volgende eens:
Stuur het e-book
Stuur mij het e-book
of
Ja, stuur mij dit e-book!
De laatste variant bevat ook nog een stuk extra enthousiasme.
Je kunt je CTA ook in de ik-vorm schrijven. Dit klinkt ook meteen erg persoonlijk. Bijvoorbeeld een tekst voor deelname aan jouw workshop: ‘Ja, ik ben erbij’. Onthoud ook dat spreektaal het beste werkt, ben dus zeker niet te formeel.
4. Houd de CTA kort
Als je gebruik maakt van een button, zorg er dan voor dat de tekst van je CTA kort en krachtig is. Ga bij voorkeur uit van 2-5 woorden. Meestal zijn een werkwoord en een tijdsbepaling al voldoende: ‘Bestel nu’.
Bij een tekstuele CTA mag het natuurlijk wat langer zijn. Ga uit van paar korte zinnen met een link. Neem de andere 9 tips wel allemaal mee in deze variant.
5. Geef duidelijk aan wat het de lezer oplevert
Vertel de bezoeker niet alleen precies wat hij moet doen. Geef ook duidelijk aan ‘what’s in it for him / her’. Wat is nu precies het voordeel? Wat gaat het opleveren? Hier noem je expliciet datgene wat jouw product /dienst concreet gaat opleveren.
Wat voorbeelden: een e-book, meer klanten, een lijst met praktische 25 tips, meer rust, een mooiere huid, tijdsbesparing, minder stress, mooie nagels, een betere nachtrust of een korting.
6. Creëer een gevoel van urgentie
Met een CTA wil je jouw potentiële klant aanzetten tot actie. Wist je dat dit nog beter werkt als je een deadline aan jouw aanbieding hangt? Maak hem dus tijdelijk. Een voorbeeld: Deze korting van 25% geldt tot 31 mei. Of: Meld je aan voor 30 november en ontvang deze drie bonussen gratis. “Meld je nú aan voor het te laat is” kan ook werken.
Gebruik in ieder geval woorden die extra urgentie oproepen, zoals ‘direct’, ‘meteen’ of ‘nu ‘. Zo stimuleer je de bezoeker om zich vandaag nog aan te melden. En niet pas ergens volgende week (met het grote risico dat ze het dan vergeten …).
BESPAAR JE ZELF UREN WERK ÉN STRESS MET DEZE KANT -EN -KLARE SOCIAL MEDIA CONTENT KALENDER. Elke dag compleet ingepland voor je tot en met december 2023. Volledig aanpasbaar voor jouw bedrijf. Kijk snel hier: https://www.fanfactor.nl/de-social-media-kalender/
7. Kies voor een opvallend design
Voor het design van een button zijn de volgende drie dingen belangrijk. Om te beginnen de grootte van een button. Te klein valt niet op en te groot lijkt een vast onderdeel van de website. Zo valt het weer minder op. Ga er dus tussenin zitten. Kies een formaat dat opvalt op je website. Zorg ervoor dat er genoeg witruimte omheen zit, zodat het ook echt opvalt.
Dan de kleur van de button: erg belangrijk ook. Wist je dat bepaalde kleuren onbewust bepaalde dingen oproepen? Daar kun je handig gebruik van maken in je button. Kies een kleur die opvalt op jouw website. En eentje die eruit springt. De kleuren geel, oranje en groen worden hier vaak voor gebruikt.
Je bent geneigd om een mooie knop te gebruiken die in je huisstijl en website design past, maar die ‘blend’ te veel in de inhoud. Zo’n knop is wel mooi, maar valt niet op.
Bedenk: het hoeft niet mooi te zijn, als het maar werkt 🙂
Als laatste is de kleur van de letters op jouw button van belang. Het moet goed opvallen. Dus zorg dat de kleur van tekst en button goed contrasteren en dat de tekst duidelijk leesbaar is.
Tip: Gebruik je geen button maar alleen tekst? Zorg ervoor dat het in de rest van de tekst goed opvalt. Kies een groter en een ander lettertype of een andere kleur letter. Centreer de tekst bijvoorbeeld of maak er een quote van, zoals de CTA hierboven van de Social Media Content Kalender.
Zorg er in ieder geval voor dat het opvalt.
8. Zorg voor een passende CTA op elke pagina
Heb jij op elke pagina van je website een CTA staan? Check dit zeker even. Het is van belang dat elke pagina er één heeft. De CTA moet per pagina goed aansluiten bij de content en het onderwerp van die pagina.
Zo kun je veel verschillende CTA’s inzetten op je website. Bij je Contact-pagina plaats je bijvoorbeeld een mooie ‘Neem nu contact op’ button.
Tip: zorg ervoor dat je niet teveel CTA’s op 1 webpagina plaatst. Dat zorgt voor verwarring en oogt rommelig. De kans dat de bezoeker dan weg klikt, is groot.
9. Zorg voor extra triggers rondom je CTA
Dit hoef je natuurlijk niet bij alle CTA’s te doen. Maar bij de iets duurdere producten zou ik aanbevelen om een extra trigger vlakbij je CTA te zetten. Zo zet je de CTA net wat meer kracht bij en geef je de lezer dat extra zetje om op jouw CTA te klikken.
Hoe je dat doet? Een mooi voorbeeld is om reviews of testimonials vlakbij je CTA te plaatsen. Zo haal je eventuele twijfels bij de lezer weg. Ben je ergens bij aangesloten of heb jij bepaalde keurmerken? Vermeld die dan ook in de buurt van je CTA. Hiermee straal je vertrouwen en autoriteit uit.
Een aftel-timer is ook een goede trigger. Die genereert direct een schaarste gevoel bij de lezer.
10. Plaats je CTA’s strategisch
Je hebt prachtige CTA’s gemaakt, de tekst klopt … waar zet je ze daarna nu precies neer? Kies voor een strategische plek in de tekst. Of het nu je website tekst is, of een mailing. Je wilt de lezer eerst vertrouwen laten winnen en ervan overtuigen, dat hij bij jou goed zit.
Dus je CTA liever niet meteen in de eerste tekst (die zichtbaar is als je de mail of website opent) plaatsen. Zoek in de tekst een alinea waarop de CTA het beste aansluit en plaats hem daar.
Zo, dit zijn mijn 10 tips voor een doeltreffende CTA. Tenslotte wil ik je meegeven om niet bang te zijn en gewoon dingen uit te proberen. Test een bepaalde CTA een tijdje uit. Kies dan voor een iets andere variant en kijk daarna welke het beste aanslaat bij jouw potentiële klanten. Veel succes!
Speak Your Mind